22RH423 restauratie - Dopje van AD 8060/W4 is weg... Wat nu?

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arjan202

Hoi!

Al een tijdje opzoek naar een tweede setje Golden Age Speakers '22RH423' die ik uit m'n jeugd ken. Mooi geluid. In m'n werkkamer spelen ze al, nu één voor de huiskamer.

Ik heb een setje op de kop getikt. Fineer ziet er nog redelijk goed uit, maar er moet nieuw doek op (er zit een heel raar kleur bruin doekje op, gelukkig heeft MFB Freaks een beter gelijkend doekje).

Nu maak ik ze open en zie... Dat het dopje van de woofer (AD 8060/W4) weg is...
Van een restauratie van mijn vorige set weet ik dat ze wel eens los laten. Ik heb ook gelezen dat er een serie is waarvan het dopje verkeerd gevulkaniseerd is, waardoor ze verpulveren.

Maar het lijkt erop dat de lijm heeft losgelaten en dat de vorige eigenaar die het doekje vervangen heeft het dopje misschien gewoon weggegooid heeft.

Wat nu?

Hij zal wel spelen zonder dopje, maar ik kan me voorstellen dat er tussen magneet en spoel dan ook vuil komt?
Moet hij niet luchtdicht zijn?
En zo ja: gewoon iets overheen plakken?

Ofwel: is deze speaker nog te redden? :shock:

Afbeelding
Arjan202

Ontdek net bij het beginnen te werken aan de andere speaker, dat daar het dopje ook weg is... :roll:
Ik zie ook dat het rubber vervangen is. Nu snap ik weer waarom ik het fijn vind als ik de eerste ben die ergens aan ga werken...

Tja, Ik hoop dat iemand een goede tip heeft?
Tittah
Donateur

Die dopjes heten stofkappen en zijn goed zelf te vervangen/plaatsen. Of die op dit model wel of niet luchtdoorlatend moeten zijn, kan ik je helaas niet vertellen. Maar dat zal ongetwijfeld wel door iemand aangevuld worden. Of je richt een mail met een vraag aan Audiofriends. Ze geven (wat mij betreft) een super service.
Harry

De originele dop is een gesloten model. Het verwijderen ervan heeft een kleine invloed op de weergave van het laag, maar niets om je druk over te maken. Weinig mensen doen dat dan ook, het lijkt me waarschijnlijker dat de kapjes gewoon uit elkaar begonnen te vallen en een vorige eigenaar de restanten verwijderd heeft om te voorkomen dat ze schade zouden aanrichten.
Koop maar gewoon een paar passende stofkapjes van het gesloten type, bijvoorbeeld bij Audiofriends zoals al genoemd is, en plak die er netjes op. Audiofriends heeft trouwens ook goede lijm daarvoor.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Arjan202

Goeie tips!
Ik ga ze bestellen bij Audiofriends
Plaats reactie