22RH621 en 22RH651 ombouw naar LED

FM, AM, voor ieder wat wils. Tuners zijn nog steeds hot en Philips heeft een hoop mooie gemaakt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
correltje
Donateur

Zoals in dit topic beloofd, hierbij de ombouw van de 22RH621 tuner naar LED. Deze ombouw kan 1 op 1 ook gevolgd worden voor de opvolger van deze tuner: de 22RH651. Deze 2 tuners zijn identiek van opbouw.

Ik ben, in het verleden, al bezig geweest met meerdere apparaten om te bouwen naar LED. Het begon met mijn platenspeler (een 22GA212), 22RH532 MFB's en een paar 22RH521 versterkers.
Voor de ombouw van deze apparaten, maak ik altijd gebruik ven de lamphouder, om de LED, samen met voorschakel weerstand, te monteren:
LA412_415_417.jpg

De anode van de LED (meestal de langste draad van een nieuwe LED) gaat via het holnietje naar de soldeerlip van het midden contact van de lamphouder. Soms is de draad van de LED hiervoor lang genoeg, soms moet die een beetje verlengd worden.
De kathode van de LED wordt haaks omgebogen en daar wordt de voorschakel weerstand aan vast gesoldeerd. De andere kant van de voorschakel weerstand wordt aan de andere soldeerlip van de lamphouder gesoldeerd. Dit geheel is redelijk stevig en kan zo terug op de lip in het apparaat geschoven worden.
Deze methode kan gebruikt worden voor de lampjes achter de signaalsterkte meter (LA412), voor de AAN/UIT indicator (LA415) en voor de STEREO indicator (LA417).
Neem voor LA412 een warm witte LED met een brede stralingshoek (een Straw hat LED), anders wordt de signaalsterkte meter niet mooi egaal verlicht. Eventueel kan de LED nog even wat diffuus geschuurd worden, om het licht wat mooier te verdelen.
Voor LA415 heb ik een heldere rode LED gebruikt en voor LA417 een heldere groene.

In deze tuners zitten nog 2 lampjes, die voor de verlichting van de afstemschaal voor de voorkeurzenders zorgt (LA413) en voor de grote afstemschaal (LA414). Bij deze lampjes wordt gebruik gemaakt van de eigenschap van de gloeilampjes, dat ze rondom licht uitstralen. Hierbij werkt de hierboven beschreven methode niet; een gewone LED straalt alleen naar voren licht uit.
Bij ome Ali heb ik deze warm witte LED lampjes gevonden, die de oplossing zijn voor dit probleem:
LA413_414.jpg
Ze passen zo in de fitting en ze passen nèt in de uitsparing van de licht geleiders van de 2 afstemschalen.

Tot zover even de mechanische aanpassingen.
Vervolg in de volgende post.
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Mooi verhaal! Ik gebruik zelf altijd ouwe lampvoetjes voor mijn LED escapades. De LEDs opzij monteren doe ik meestal ook om niet de oplossing uit China te hoeven laten komen. Werkt ook heel goed als de schaal al een kleurtje heeft. Groen bijvoorbeeld van de 22RH742.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
HermanH

Kun je die meenemen naar de meeting Cor ?
Met een kleinere auto neem je minder mee
correltje
Donateur

De elektrische implementatie.

Het lampje voor de stereo indicator (LA417) werkt al op gelijkstroom en kan dus zo met een juiste voorschakel weerstand omgebouwd worden.
De voorschakel weerstand voor voor deze LED heb ik 3k3 gemaakt, dat geeft meer dan genoeg licht voor de stereo indicator, maar is wel afhankelijk van de gebruikte LED. Het kan dus zijn dat deze weerstand wat aangepast moet worden, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Voor de overige lampjes wordt het een ander verhaal, want als we het schema van de voeding bekijken, worden deze lampjes door wisselspanning gevoed:
Voeding_22RH621.jpg
Alle hier gebruikte LED's werken echter op gelijkstroom, we moeten dus ergens gelijkspanning vandaan halen.
Omdat de LED's erg weinig stroom gebruiken, kan dit gewoon van de voeding en als we dit nu een beetje slim aanpakken, kunnen we met erg weinig stroom toe. Hiervoor zetten we de LED's in serie, dan wordt de maximale stroom bepaalt door de LED's die de meeste stroom vragen: die voor de schaalverlichting, LA413 en LA414.
Het blijkt dat deze LED-lampjes al voldoende licht geven bij 26 mA. Bij deze stroom blijkt de spanning over deze lampjes 3,1V te zijn, die 2 in serie is dus 6,2V.
We pakken nu het schema, zoals ik het bedacht heb, er even bij:
Schema_1.jpg

Aan de rechterkant zien we de stereo indicator, dat is gewoon recht toe, recht aan: Spanning +1 (5,5V) groene LED en serieweerstand van 3k3. In de stereo decoder zit een transistor die open gestuurd wordt naar massa en dan gaat de LED branden.

Links zien we de serie schakeling van de 2 LED lampjes voor de schaal verlichting. De andere 2 heb ik weer parallel gezet, omdat die 2 LED's samen, nog geen 10 mA trekken. Daarom is hier een zenerdiode toegepast, die de overtollige stroom voor zijn rekening neemt en zorgt voor een stabiele 5,6V voor beide lampjes. De 2 voorschakelweerstanden zorgen dan weer voor de juiste licht opbrengst per LED.
Om praktische redenen, heb ik ervoor gekozen om de voedingsspanning vanaf pen L7 van de AAN/UIT schakelaar te betrekken, rechtstreeks achter de buffer elco dus. Omdat de andere kant van de AAN/UIT schakelaar niet gebruikt wordt, heb ik pen L10 gebruikt voor weerstand R1, zodat deze dus niet "zwevend" aan een draad hangt, maar stevig op de AAN/UIT schakelaar. Pen L9 wordt tegelijk met het indrukken met pen L10 gekoppeld, dus daar kan weer het draadje aan naar de rest van de schakeling.
Op pen L7 staat ongeveer 26V. De 2 LED lampjes zorgen voor een spanningsval van 6,2V en zenerdiode D1 voor nog eens 5,6V, samen is dit dus 11,8V. De spanning over weerstand R1 moet dus 14,2V zijn. Bij 26mA is dit dus 14,2 / 26 = 0,546k = 546 Ohm. De dichtstbijzijnde waarde is 560 Ohm.

Vervolg in de volgende post.
correltje
Donateur

De praktische uitvoering

Zoals in de vorige post al beschreven, zit weerstand R1 tussen pen L7 en L10 van de AAN/UIT schakelaar gemonteerd:
Montage_R1.jpg

De zenerdiode zit achterop het de lamphouder van LA415 gemonteerd. Vanaf deze lamphouder lopen 2 draadjes naar de lamphouder van LA412. Vanaf het zij contact van LA412, de min dus, loopt een draad naar het midden contact (plus) van LA414. Vanaf de min van LA414 loopt de draad naar de plus van LA413. De draad van de min van LA413 zat er al en loopt naar de voedingstrafo. Dat punt op de trafo is weer aan massa gelegd.

Ik heb deze LED verlichting ook in mijn eigen 621 tuner aangebracht en het ziet er echt heel mooi uit.
Verder heb ik nog een 651 op dezelfde manier aangepast; beide tuners, samen met een 22RH550 en 22RH521 neem ik mee naar de meeting en kunnen daar bekeken worden. Ook de 2 versterkers zijn voorzien van LED verlichting.

Grtz,
Cor
correltje
Donateur

Regenpak schreef: 06 mar 2023, 20:29 Mooi verhaal! Ik gebruik zelf altijd ouwe lampvoetjes voor mijn LED escapades. De LEDs opzij monteren doe ik meestal ook om niet de oplossing uit China te hoeven laten komen. Werkt ook heel goed als de schaal al een kleurtje heeft. Groen bijvoorbeeld van de 22RH742.

Tjerk
Daar heb ik ook wel eens aan gedacht, maar wordt het licht dan nog wel mooi egaal verdeeld?
Regenpak
Donateur
Contacteer:

correltje schreef: 06 mar 2023, 21:17Daar heb ik ook wel eens aan gedacht, maar wordt het licht dan nog wel mooi egaal verdeeld?
YMMV. In mijn geval werkte het perfect. Ik had de LEDs antiparallel gezet zodat ze met wisselspanning gevoed konden worden. Dacht dat ik er plaatjes van had geplaatst quod non. Daar moet ik naar op jacht...

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
correltje
Donateur

HermanH schreef: 06 mar 2023, 20:32 Kun je die meenemen naar de meeting Cor ?
Het is de bedoeling dat ik een op die manier omgebouwde 22RH651 mee ga nemen naar de komende meeting.
Ook een met LED's omgebouwde 22GA212 platenspeler, een 22RH550 en nog een 22RH521 neem ik zaterdag mee.

Tot a.s. zaterdag!
Cor
Plaats reactie