Front 532 losjes en andere tweaks

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

motoindo
Contacteer:

pr0ton schreef:misschien MKP/MKT's in het audiosignaal.
Ik heb gisteren als test de passiefe mid/hoog dropjes vervangen door twee gele philips mkt modellen. Er zat origineel 4.7u paralel aan de mid en 2.7u in serie met de tweeter, volgens revisie /00 zat er twee keer 4.7u in en dat eerst geprobeerd. Nu is geluid subjectief waarmee ik wil zeggen dat je het uiteindelijk gewoon zelf moet proberen maar mijn oordeel is negatief in die zin dat 4.7u inderdaad teveel aan het tweetertje doorgeeft waardoor hij gaat schreeuwen. Wordt vervolgd.
4u7.jpg
Chris Camphuisen
mfb anno nu
Will
Donateur
Contacteer:

Deze waarden zijn in de latere serviceberichten een paar keer gewijzigd. Ik zou de serviceberichten tm /14 eens doorspitten.
Die gele blokken blijken van een betere kwaliteit te zijn dan de gestreepte, dat is dus een goede vervanging.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
motoindo
Contacteer:

Will schreef:Deze waarden zijn in de latere serviceberichten een paar keer gewijzigd. Ik zou de serviceberichten tm /14 eens doorspitten.
Nog even wat langer geluisterd en toch maar besloten de oude 2u7 terug te zetten tot ik daar een gele voor gevonden heb. De 2u7 uit PL01 zorgt ervoor dat de tweeter pas bij 5000hz begint en das een stuk beter te pruimen dan de 3500hz van de 4u7. Het verklaart wel waarom de 0160 oer dome vaak weggezet werd als schreeuwlelijk, je moet ze gewoon lekker laat inzetten .... weer wat geleerd :idea:
Chris Camphuisen
mfb anno nu
Remi
Donateur

.. en wij ook 8) dank u wel hoor
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
pr0ton

Maar even de luchtdicht test met woofer gedaan. Is het goed als de woofer snel of langzaam terugkomt na het aandrukken? Mij lijkt snel, want je bouwt een druk op in een (hopelijk) luchtdichte kast. Juist hier is het tegenovergestelde vermeldt: http://www.mfbfreaks.nl/artikel/freaks/2/index.html. 3 van de 4 woofers van de 532's komen snel terug, eentje doet er iets langer over.
Harrie
Contacteer:

motoindo schreef:
Will schreef:Deze waarden zijn in de latere serviceberichten een paar keer gewijzigd. Ik zou de serviceberichten tm /14 eens doorspitten.
Nog even wat langer geluisterd en toch maar besloten de oude 2u7 terug te zetten tot ik daar een gele voor gevonden heb. De 2u7 uit PL01 zorgt ervoor dat de tweeter pas bij 5000hz begint en das een stuk beter te pruimen dan de 3500hz van de 4u7. Het verklaart wel waarom de 0160 oer dome vaak weggezet werd als schreeuwlelijk, je moet ze gewoon lekker laat inzetten .... weer wat geleerd :idea:
heej, dát klinkt interessant ! In de beschrijving 'luisterervaring' van Thomas op deze homepage schreef Thomas
over de MFB 544, dat de /00 ( en/15) serie met de AD0210 schreeweriger zijn dan de latere AD0211 (textieldome) en
met weglaten van een hoogfilter in de 2e serie 544 vanaf 1977.
Zou een dergelijke modificatie nuttig zijn voor een MFB 544/00R ?
sorry, effe beetje off-topic :wink: grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
motoindo
Contacteer:

Harrie schreef:Zou een dergelijke modificatie nuttig zijn voor een MFB 544/00R ?
Hmm, de voorpagina van de 544 servicedoc toont dat de tweeter op 3500hz begint hetgeen overeenkomt met het schema waar ook weer die 4.7uf in staat. De updates wijzen er wel op dat deze waarde naderhand weer is aangepast met de komst van de 0163 en 0140 tweeters.

Dus als je je 544 vindt schreeuwen én je hebt een 0160 in het hoog én een C568 van 4.7uF dan is het een fijne zondagmiddag besteding om gewapend met dit soort spul er een paar luistersessies tegen aan te gooien.

Zolang je lager (nooit hoger gaan!) gaat in waarde, dus 3.3, 2.7, 2.2 etc kan er nix mis gaan.

Die baco 3.3 is trouwens wel een lelijke dikkerd die fysiek ook nog eens niet lekker gaat passen, mocht het blijken dat hier handel in zit dan is ons aller webmaster vast niet te beroerd om een paar knappe wima blokjes in de webshop te zetten .... :wink:
Chris Camphuisen
mfb anno nu
correltje
Donateur

Zomaar even een gedachte van mij: krijg je met een kleinere condensator geen dip in de frequentie karakteristiek?
Zou het niet beter zijn om eens te experimenteren met een serieweerstand?
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
motoindo
Contacteer:

correltje schreef:Zomaar even een gedachte van mij: krijg je met een kleinere condensator geen dip in de frequentie karakteristiek?
Dat is een goeie, de middentoner stopt inderdaad bij 3.5khz en zal zonder aanpassing van het filter een dip opleveren tussen de 3.5 en 5 khz.
correltje schreef:Zou het niet beter zijn om eens te experimenteren met een serieweerstand?
Goed idee ! Ik kan mij herinneren dat Piet ooit iets heeft gezegd over het ontbreken van het rc netwerk in latere modellen.
Chris Camphuisen
mfb anno nu
fietsenmaker

Misschien kan en wil Piet,
Onze MFB expert, hier iets over schrijven als hij er tijd voor heeft.
En inderdaad hij heeft eerder iets geschreven over weerstanden plaatsen en het wel en niet doorvoeren van modificaties.
Dus hiervoor moet je even terug zoeken op het forum.

Groeet Fietsenmaker
JanFlipsen

Thomas schreef: 01 nov 2012, 11:42 Wat ik tegenwoordig zie, is dat de A-B-C achtervoegsels steeds meer verdwijnen. Dit geeft toch de versterkingsfactor van de tor aan. Hoe kritisch is dat nou eigenlijk?

Gewone torretjes heb ik wel, maar die staan zonder achtervoegsel in de shop. Zie http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... n-en-fets/ . Dit om de reden dat het aanbod steeds stagneert en ook minder wordt. Ik moet echter wel de opmerking maken dat ik nooit op de A-B-C achtervoegsels let maar daardoor ook nog nooit complicaties heb gehad bij reparatie. Wederom: hoe kritisch is de versterkingsfactor dan?
Ik heb die effecten toevallig zelf wel recent ondervonden. Een 794 waarbij enkele torren gepromoveerd of gedegradeerd waren tot A of juist C.
Gevolg was dat de ruststroom niet goed of nauwkeurig genoeg instelbaar was, zeg maar instabiel, met uiteindelijk fatale gevolgen voor de eindtrap.
Alles vervangen, inclusief voortrap - waar de fout zat - en het ding is prima instelbaar en speelt als nooit tevoren.
Plaats reactie