FB 825 nieuw

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

piet2401
Donateur

Harry schreef: 31 mar 2024, 10:42 Vermoedelijk valt daar weinig meer aan te ontwikkelen ;). Gisteren heb ik ze voor het eerst bewonderd en was zeker onder de indruk, met name van de bijzondere middentoner! Ze mogen van mij wel een keer in een luistertoets in de Stolp :)
Idd Harry, zoals ze nu zijn spelen ze op hun best. Maar misschien dat ik de laag weergave nog wat aan kan pakken.
Tot 35-40Hz rechttrekken moet kunnen.
Hoewel dat in de ruimte op de MFBmeeting dan niet erg hoorbaar zal zijn. Niet zo bas vriendelijk daar.
Hoewel met de deur open en dan in de deuropening gaan staan een wereld van hoor verschil was.
Maar voor een vergelijk bij Jan Otte altijd leuk om te gaan proberen.
piet2401
Donateur

Alvast een voorschot gemaakt door even vlug de laptop aan de DSP te hangen en de MFBmeeting curve wat aangepast.
Nu aan het luisteren met 6dB extra, vanaf 45 Hz komt die er langzaam bij zodat de boel recht zou moeten zijn tot iets van 35Hz.
Morgen eens wat dichtbij metingen gaan doen om te kijken of dat ook zo is.
Hans Zimmers orkest is ineens veel grootser........
Harry

Bij dat soort lage frequenties gaat de ruimte waarin ze staan wel een steeds grotere rol spelen, compenseer je daar dan weer voor?
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
piet2401
Donateur

Idd compenseer ik de staande golven van mijn kamer.
Ik heb er 2 die aardig invloed hebben, op ~45Hz een van 20dB hoog en nog een kleintje bij ~85Hz.
Die compenseer ik dan met een - en een hoge Q (erg stijlle helling)
Onder de 500Hz luister je altijd naar de kamer waar de box staat, vandaar in de metingen daar ook de grootste verschillen in pieken en dalen.
Die dalen zijn niet zo erg maar die pieken die hoor je heel goed.
piet2401
Donateur

Zo vandaag met de regen een meet sessie gedaan.
Was nog een leuk klusje om de 10Hz extra output netjes erbij te krijgen.
Vlakbij zit nl ook de vaste kamer resonantie van ~45 Hz, die moeten we niet versterken.
Na wat uitproberen met peaks en shells een low shell gemaakt op 40Hz +4dB en een Q van 2.
Dat geeft deze nieuwe curve van het laag, gemeten op ~5cm van de bovenste woofer.
Schermafbeelding 2024-04-02 132749.png
Let niet op de SPL, ik heb de Focusrite niet gekalibreerd in Arta.
Geel is voor de implementatie van de shell.
Na wat geluisterd te hebben laten we deze nu zo staan.
Het laag staat goed is strak en droog en is niet overdreven aanwezig.
Harry

Mooi gedaan! :)
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
piet2401
Donateur

Nu na een paar dagen luisteren heb ik het wel goed gedaan denk ik.
De nummers die ik goed ken en waar gewoon bas in zit, niets lager dan ~40Hz, klinken nog steeds als vanouds. Nummers, vooral electronisch en groot (Hans Zimmer) orkest proficteren van de 10Hz lager op een wat hoger niveau weergave. Groots klinkt dat allemaal.
Dit blijft dus. Na de zomer maar eens kijken bij Jan Otte of het daar ook wil klinken met deze setting.
Dan weer de Advance met de grote wappers terug op het laag en de Audiolab dan op het mid en hoog.
Ik verwacht daar ook nog wel wat subtiele verschillen.
piet2401
Donateur

De Advance X-i120 met de grote wappers is weer gereed gemeld.
20 tal transistors en luidsprekerrelais vervangen.
Morgen op gaan halen kan de kleine X-i50BT in de verkoop en mag de Audiolab het midden en hoog gaan doen.
piet2401
Donateur

De Advance X i120 staat weer aangesloten en doet de bassen weer. De Audiolab 8200P nu op mid/hoog met zeer veel detail.
Die Audiolab klinkt veel neutraler, de Advance is gewoon wat warmer van karakter.
Zo ook de Advance X i120 nu in het laag, moet ~2dB van mijn gain in het laag afhalen om het lekker strak en droog te laten klinken.
Schermafbeelding 2024-04-11 152434.png
Vanavond maar eens uitgebreid gaan luisteren, alle zeer bekende muziek stukken maar weer eens laten paseren. 8)
Karsten

Aha; Lekker Wappers Kieken! :dance:
piet2401 schreef: 11 apr 2024, 15:38 De Audiolab 8200P nu op mid/hoog met zeer veel detail.
Die Audiolab klinkt veel neutraler, de Advance is gewoon wat warmer van karakter.
Dat heb ik dus ook gemerkt als ik de Marantz PM KI Pearl Lite vergelijk met de Audiolab 6000A (all dan niet aangevuld met de 8300XP als extra eindtrap).
Als ik een nog groter verschil in klankkarakter wil laten horen zijn er de NAD 3225PE (al dan niet aangevuld met de 2140-eindtrap) in vergelijking met de Cambridge Audio Azur 640A.
Ik kan me niet voorstellen dat er duidelijke verschillen in de frequentiekarakteristiek zitten. :?
Van Marantz weet ik dat er ontworpen wordt op een bepaald spectrum van harmonischen. Ik denk dat meer merken op die manier het klankkarakter van hun apparatuur "sturen". :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
piet2401
Donateur

Ik denk dat bijna iedere versterker fabrikant zich daar wel schuldig aan maakt, ze willen opvallen, dus moeten ze anders dan de rest klinken.
Ik ben wel aardig tevreden nu na een uurtje luisteren. 8)
piet2401
Donateur

Nu alles weer is zoals het moet zijn, ook maar eens even een DAC test gedaan.
Ik heb de Audiolab play 6000 N die de ES9018K2M heeft.
Mijn Advance versterker heeft een Cirrus Logic CS8416.
De Topping D50S heeft 2x een ES9038Q2M.
Welke klinkt nu met de Audiolab eindbak op het mid en hoog het lekkerst?
Vorige keer met de Advance X i50 op mid en hoog viel ik voor de Topping.
Nu is dat heel anders.............. de eigen DAC van de Advance X i120 doet het nu zoals ik het lekker vind.
Tweede de Audiolab en de Topping als laatst, hoewel de Topping en de Audiolab heel veel hetzelfde klinken. Beiden een ESS chip.
Beiden hebben een beetje dat Engelse, veel detail maar toch wat terughoudend.
De CS is veel helderder in zijn weergave van het mid en hoog
Zo zie je maar, je veranderd 1 komponent in je set en je kunt meteen de boel anders aan gaan sluiten.
Harry

Ja, leuk hè, dat experimenteren hiermee :lol:
Ik zag de Topping al op Mpl verschijnen, da’s een snelle beslissing geweest.
piet2401
Donateur

Omdat het verschil tussen de Topping en de Audiolab zeer klein is was de Topping overbodig.
Ik ben geen verzamelaar dus dan gaat wat over is in de verkoop. :D
Karsten

Dan ben je verstandiger dan ik, Piet. :wink:
Hier heb ik de DAC's van vele spelers vergeleken met de SA KI Pearl Lite en kom steeds weer bij laatstgenoemde uit. Ook de in de Audiolab 6000A ingebouwde DAC legt het ertegen af al scheelt het met filter "Phase" vrij weinig; Dan is het stereobeeld iets minder breed en diep en klinkt het iets koeler. Voor het dagelijkse streamen van NPO Klassiek is de ingebouwde DAC echter helemaal prima. 8)
De luidsprekersystemen blijven grotendeels bepalend. Soms gebruik ik bewust de ingebouwde DAC van de Audiolab om middels de filtersettings de klank wat op te frissen ("fast") of op te warmen ("slow") afhankelijk van de aangesloten luidsprekersystemen, en fin; We zijn leuk bezig! :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie