Interessante Youtube filmpjes over techniek

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

ChromeMaximaII
Donateur

Met zulke super-de-luper meetapparatuur binnen je budget hoef je toch niet je c'tjes voor een 555 bij een gare Chinese internettoko te bestellen? :shhh:

Ik mis wel wat nuance in dit filmpje. Die condensatoren hoeven op zich niet slecht te zijn. Het is een bekend fenomeen dat de capaciteit van een condensator spanningsafhankelijk is. Bij sommige keramieksoorten heel extreem en daarmee eigenlijk alleen voor voedingsontkoppeling geschikt. Niet voor de timing in een 555 in elk geval.
Will
Donateur
Contacteer:

ChromeMaximaII schreef: 23 nov 2023, 17:39 Met zulke super-de-luper meetapparatuur binnen je budget hoef je toch niet je c'tjes voor een 555 bij een gare Chinese internettoko te bestellen? :shhh:
Dit apparaat heeft hij mogen lenen, dat zegt hij in zijn vorige filmpje. Hij heeft een HP LCR meter verworven (die staat onder de Keysight) en wil die afregelen. In de stappen liep hij vast omdat hij geen goede calibratie L's en C's had. Met deze wil hij een paar secundaire standaards voor hemzelf vastleggen.

In het begin wist ik ook niet goed wat ik van zijn filmpjes moest denken. Ik vond hem een beetje een "rommelaar". Na een tijdje weet bij mij nu wel de juiste snaar te raken. Hij houdt zijn filmpjes vrij kort. Blijft met beide benen op de grond. En hij probeert zijn publiek aan te zetten om zelf te experimenteren en zo te leren. Geregeld legt hij dingen wat diepgaander uit.
Daarbij haalt hij echter lang niet het niveau van CuriousMarc, TSP, w2aew, of Paul Carlson. Al kan die laatste me niet zo bekoren omdat die zijn films erg lang maakt en vaak wel heel erg uitweidt in zijn uitleg.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
ChromeMaximaII
Donateur

Will schreef: 23 nov 2023, 18:23 Dit apparaat heeft hij mogen lenen, dat zegt hij in zijn vorige filmpje. Hij heeft een HP LCR meter verworven (die staat onder de Keysight) en wil die afregelen.
Ah, dat verklaart. ;) Die oude HP wat eronder staat is ook nog steeds gewild materiaal.
Will schreef: 23 nov 2023, 18:23 In het begin wist ik ook niet goed wat ik van zijn filmpjes moest denken. Ik vond hem een beetje een "rommelaar".
Moet eerlijk bekennen dat dat ook mijn eerste indruk was. Zo zie je maar weer dat dat niet altijd alles zegt.
Robertvs
Donateur

Fabricage en wetenswaardigheden over reed switches:

541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
Will
Donateur
Contacteer:

FET's: wat zijn FET's en hoe gedragen ze zich.

Omdat de FET zich anders gedraagt dan een bipolaire transistor (BJT) en omdat er veel verschillende FET's zijn, kan dit filmpje wat inzicht geven.

Back to Basics: Introduction to Field Effect Transistors JFET MOSFET

A basic introduction to the Field Effect Transistor (FET). This includes a basic description of the Junction FET (JFET) and the Metal Oxide FET (MOSFET), and also discusses N-Channel vs. P-Channel, as well as Depletion Mode and Enhancement Mode type devices. The function of the Gate, Source and Drain terminals are reviewed. The linear region and saturation region of operation of the devices is described and demonstrated. In a short video like this, it is impossible to get into depth in any application - the intent with this video is to lay the foundation of the operation of the FET and to make sense of the various terminology surrounding the different types of devices. The notes from this video can be found here:

Will
Donateur
Contacteer:

LP, CDrom en DVD onder de SEM (scanning electron microscope)

bramjacobse
Donateur
Contacteer:

Technics SL-P7 CD Player Alignment Manual

bramjacobse
Donateur
Contacteer:

Halverwege , bouwen 6502 chip

Robertvs
Donateur

Leuk hoor, zo'n jaren 80 fab. 6" wafers en zo.. nu niet meer rendabel.
Moet allemaal schaalvergroting hebben, nu minimaal 8"
Commodore 64 gebruikte de 6510, afgeleide van de 6502.
Hier bouwt Jan Beta uit D een C64 replica. https://youtu.be/ZtpRdVTuHQw?si=NrA-9BjfAASPT07C
Meeste IC's is al een replica voor Sid(sound) Vic(video) PLA(glue) knap hoor.
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
Remi
Donateur

leuk om te zien 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Will
Donateur
Contacteer:

De laatste tijd krijg ik steeds meer filmpjes voorgeschoteld van het (na-)bouwen van oude 8 bits systemen. Zoals 6500, 6800 en Z80 achtigen.
Ik zal wel in een jijtv fuik zitten :? Of is het een hype?

Plaats reactie