Renovatie N4504

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Fotohuis
Contacteer:

Een 3D printer heb ik ( nog ) niet. Maar dat van die tandwielen had ik gelezen.
Op de FB groep van Philips zit iemand (Edit: Inderdaad Jasper) die hele tandkransen voor zo'n "rampenkubus" opnieuw maakt incl. de geleiders. Electronisch zijn het goede apparaten maar dat plastic is/wordt een groot probleem.

In de serie voor p.f. zoals de 18cm decks N4510 en N4511 (long life koppen maar geen lichtgeleiders meer) en de vergelijkbare recorders resp. N4418, N4419 is bijna alles wel goed uitgevoerd. Probleem daar is altijd de AC128 germanium transistoren in de flipflop schakeling van de magno control besturing. Vervanging door de BC327-40 (2* 3 stuks op de insteek PCB's) lost dit altijd op. Soms een defecte motor sturings transistor BD13x, de snaren natuurlijk (met de bekende snaren snot-drap), wat lampjes die gemakkelijk door 5mm LED's te vervangen zijn met een 2k2 voorschakel R. Verder erg goed toegankelijk met insteek printjes (wel Pertinax) en het loopwerk kan eenvoudig los in de kast gezet worden, een soort mal.

Ik heb er twee zelf in gebruik: N4510 en de N4511. Helaas geen DNR-DNL maar die heb ik zelf gemaakt met het T.I. i.c. LM1894N waar bijna alles in zit. Die zet je er zo achter (bv. Monitor out) en met de DNR potmeter stel je de werking op bv. -20dB in. Het is toch een 10dB s/n verbetering met zo'n actief filter en het werkt altijd en het is opname onafhankelijk, dit tov. een Dolby systeem wat dus in de praktijk toch veel beperkingen heeft.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm1894.pdf

Ik zal het komende Zaterdag wel mee nemen.
Laatst gewijzigd door Fotohuis op 26 mar 2024, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Philips 22RH550+Teufel Ultima-20mk2, 22RH426, 22AH489. N4510, N4511, N4450, N2521, N2520, 22GA(1)408, 212, 312, 222 +GP401/412mk2 Shibata/MC-3 Turbo/AT-OC9XEN.CD204.NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R.900:CDF200, FA911, FC931, FT930.LS3/5A.
knarF
Donateur

Fotohuis schreef: 26 mar 2024, 16:02 Op de FB groep van Philips zit iemand die hele tandkransen voor zo'n "rampenkubus" opnieuw maakt incl. de geleiders. Electronisch zijn het goede apparaten maar dat plastic is/wordt een groot probleem.
Dat is Jasper Paulissen uit Geleen van 'Blunt Needle - Vintage Audio Restoration'.

https://www.facebook.com/bluntneedleaudio/about

tandwielkrans.jpg
(foto afkomstig van zijn facebook pagina)
gromsound
Contacteer:

Maar de generatie voor PF lijkt me ook nog wel een mooie.
wat let je, ik heb net een paar voordelige magnocontrollers die mee kunnen naar de meeting als je er zin in hebt.
allebei lekkere knutseldozen (snaren en/of kraakpotmeters) maar niet echt onreparabel stuk zoals die @#$%^& rampenkubi. bovendien geen tiptoetsmodellen dus dat tiktorverhaal ontkom je alvast aan. wel 3 snelheden en het geluid is voor de hele serie gelijk.

viewtopic.php?p=370307#p370307

leuk dat er nu blijkbaar tandkransen geprint kunnen worden. ik kan ze inmiddels her-aangieten. maar het blijft vechten tegen de BROLkaai met die dingen. :?
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Ben Plakband

Update nummer zoveel....

Na veel gehannes met het instellen van de bias current, kreeg ik niet voor elkaar om er fatsoenlijke audio uit te krijgen. Afspelen werkte prima, maar opnemen vervormde vooral nog in het hoge spectrum en de opname was erg zacht. Ik haalde de richtwaarde van 4 mV bij het grof instellen niet. Sterker nog, ik kwam niet eens over de 1,5mV.
Lang verhaal kort. Er was gesleuteld aan de opname kop, één schroefje is vervangen door een zelftapper, de lak was beschadigd, en de draden waren zichtbaar opnieuw gesoldeerd. De kop zelf ziet er puntgaaf uit.
CM240321-154617007.jpg
Ook verstellen door de kop in alle richtingen te duwen resulteerde in nog minder goed geluid.
Een tijdje geleden heb ik ook via Marktplaats een loopwerk van een magnocontroller van iemand gekocht voor slooponderdelen. Ik dacht dat het een loopwerk voor de PF serie was, maar dat was dus niet zo. De koppen zaten er nog wel op, en ik heb een gedurfde reparatie gedaan, mèt resultaat.
De originele kop.  135 ohm / kanaal
De originele kop. 135 ohm / kanaal
De ietwat "ingespeelde" magno kop met weinig kilometers..... 97 ohm. / kanaal.
De ietwat "ingespeelde" magno kop met weinig kilometers..... 97 ohm. / kanaal.
De weergavekop was niets aan gesoldeerd of gesleuteld, dus ik durfde het wel aan om de kop te vervangen. Direct zag ik bij het inregelen van de bias current dat de spanning rond de 3 mV stond. Ik kreeg hem met naband en m.b.v. mijn scoop redelijk vlot afgesteld. Kopneiging en azimuth allebei netjes.
Nu kon ik alles wel netjes afregelen op de gespecificeerde waardes.

Vreemd genoeg dat de weerstandwaarde van die koppen zover uit elkaar lagen. De afspeelkop van de N4504 is ook rond de 140 ohm.
Volgens de manual zijn de koppen verschillende partnummers. :think: Zou mijn voorganger er een afspeelkop in gezet hebben? Ik heb geen ervaring in deze situatie. Is dit aannemelijk, of onzin?
Ik ga morgenmiddag weer verder met sleutelen.
Alles lijkt goed te gaan nu.

Wat de meeting betreft, daar kan ik helaas niet naartoe. Het was vrij kort dag, en we hebben een andere afspraak. Het is niet anders.
Gromsound en fotohuis, ik moet even kijken hoe ik het hier allemaal in ga richten. Voorlopig hou ik het even bij twee recorders, ook al is marktplaats een soort tinder voor mij geworden, en is het heel verleidelijk. Ik bedank jullie voor het aanbod. Voorlopig ga ik hier maar even mee stoeien en verder experimenteren.
Will
Donateur
Contacteer:

Hier heb ik de gegevens van de koppen in mijn EW5512 (N4512). Dit zijn nieuwe koppen (uit het Philips servicecenter), dus niet de originele groene.

klikklik

Ca 110 ohm is een opnamekop, de nieuwe weergavekop heeft een hogere weerstand van rond de 200 ohm.
De oude groene weergavekop is ca 140 ohm.

En die mV richtwaarden voor de bias gebruik ik nooit, daar kun je volgens mij niks mee. Bovendien moet je daar een AC mV meter hebben die tot minstens 150kHz kan meten. Of de scoop gebruiken.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Ben Plakband

Mooi reparatieverslag. Geweldig dat je deze kennis allemaal deelt in jouw philipedia. Er staat een heleboel nuttige informatie in voor nieuwelingen zoals ik, maar ook voor de gevorderden.

Ondertussen ben ik weer een stap verder met deze machine. Over de 4 mV waarde van de bias had ik in een ande topic ook al gelezen dat dit niet heel waardevol is. De tips in jouw philipedia ga ik op deze recorder in de praktijk brengen. Ik heb de bias nu op het gehoor afgesteld, en de kop m.b.v. de oscilloscoop afgesteld. Spectrum analyzer heb ik niet, maar de methode met de referentie punten is volgens mij prima te doen. De scoop heeft een meetfunctie en geeft alle waardes keurig in het scherm weer. Onderussen ben ik aan het luisteren naar een oude band van 1985, en die klinkt nog prima. Een Maxell UD90.

Het enige wat nog ontbreekt is een goede pinchroller. Deze is redelijk hard. Ik heb hem al licht opgeschuurd en met walzenreiniger schoongemaakt, maar het is niet optimaal. De nieuwe rollers in de webshop zijn uitverkocht dus ik zal geduld moeten hebben.
Nogmaals dank voor jullie hulp en adviezen. Ik heb er ondertussen steeds meer lol in.
Will
Donateur
Contacteer:

De aandrukrol heb ik onlangs flink opgeschuurd. De buitenkant was nogal hard geworden.

Uit de recorder gehaald en op een passend boutje gespannen.
Dat in de draaibank en daar een redelijk grof schuurpapiertje op een plankje tegenaan gehouden.

Bij gebrek aan een draaibank kun je het ook in een boorstandaard doen. Om te voorkomen dat ik het "tonvormig" maak gebruik ik deze manier. Uit de hand heb je heel snel dat je boven of onder wat meer drukt dan in het midden en dan maak je er een tonnetje van.

gromsound
Contacteer:

nog even mbt die geprinte rampenkubus tandkransen van hierboven, ik heb op de meeting twee negatieve ervaringen genoteerd. ze passen niet altijd en slippen dan. vastkitten hielp ook niet. dit is m.i. te wijten aan onregelmatig krimpgededrag van 3d filament materiaal. bovendien heeft het nergens een vormgesloten verbinding met de spoeldrager zoals origineel.

bij de her-aangegoten tanden is dat dus wel het geval dat is gelijkwaardig aan origineel. ik blijf erbij dat gieten vaak toch de technisch betere optie is. wat mij betreft ook gemakkelijker en goedkoper maar dat ligt voor iedereen anders.

viewtopic.php?p=359551#p359551

ben met Thomas in conclaaf of we dit produkt als revisie/ruildeel kunnen gaan leveren via de webshop. het duurste om te maken is de siliconenrubber gietmal, als die eenmaal lekker past is het verder vlot gieten geblazen. bewaar je kapotte exemplaren dus nog even.
Fotohuis
Contacteer:

Je moet een goed origineel hebben. Dat geldt voor alles 3D geprint. Ik heb nu twee koppen mallen voor:
N2520 en de N2521.
Als dat niet precies klopt, dan heb je er niks aan maar ik ga er van uit dat Harry v. S. de 3D cad engineer precies weet hoe dat zit en daar heb ik dan ook alle vertrouwen in. ;)
Philips 22RH550+Teufel Ultima-20mk2, 22RH426, 22AH489. N4510, N4511, N4450, N2521, N2520, 22GA(1)408, 212, 312, 222 +GP401/412mk2 Shibata/MC-3 Turbo/AT-OC9XEN.CD204.NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R.900:CDF200, FA911, FC931, FT930.LS3/5A.
Will
Donateur
Contacteer:

We dwalen af mannen!
Het gaat hier over een N4504, geen tandkransen en geen breekplastik.

Ben Plakband

De N4504 is ondertussen in een goed werkende toestand gekomen. Ik laat het bij dit tapedeck bij een ingesleten kop en een opgeschuurde pinchroller. Ik merk niet bijzonde veel aan het kopje, hij neemt nog prima op. De pinchroller maakt al wat minder lawaai dan voorheen, dus de harde laag is er wel af. De recorder komt in de hobbyruimte te staan en de Aristona beneden bij de andere vintage HIFI.
Dat schuurpapier op een latje was een goede tip, trouwens. Hij is mooi recht opgeruwd.
Nu maar eens wat muziek van de PC omzetten naar tape. Analogiseren (Is dat een nederlands woord???). Meestal is het andersom, en dat heb ik een tijd geleden al gedaan toen ik mijn eerste N4504 nog had.
Nu moet ik op jacht naar banden. Ik zal de lijst met banden op het forum er nog eens bij pakken om me voor te bereiden.
Fotohuis
Contacteer:

Ik heb nog een partijtje 18cm BASF DP26 (730m) in de aanbieding. Dat zijn redelijk goede tapes voor weinig geld aangezien nieuwe RtM LPR-35 (550m) inmiddels flink aan de prijs zijn geworden. De BASF tapes worden geleverd in de plastic box en zijn voorzien van aanloop tape en metaal folie, schakel tape. 3 stuks voor €10.
gromsound
Contacteer:

ik had op de meeting gecontroleerde teeps uit mijn voorraad mee, philips DP18 en LP18.
de weken ervoor opnieuw de uitval eruit gezeefd zodat je zeker weet dat het nog te gebruiken is.
DP18 had daarbij veel meer plak uitval dan LP18 die waren in meerderheid nog ok.
Dirk heeft er twee gekocht en die is er tevreden over :D

Afbeelding

prijs is 2 eu per teep incl klapdoos. zoiets heb ik er destijds ook voor betaald (partijtjes gekocht). ex benzinekosten natuurlijk. vanzelfsprekend is nieuw beter maar ook veel duurder. voor hobbywerk (paar LPs erop voor demodraaien bv) is het goed genoeg.
voordeel van mijn spul boven random mpl is dat ze echt 100% gecontroleerd en omgespoeld zijn, dat was 2 dagen werk... en de vuilnisbak puilde vrolijk uit na afloop. weg=pech, afboeken en uithuilen.

als je ergens maxell teep tegenkomt beneden 10 eu per stuk, kopen dat spul het blijft goed. helaas weten de mpl aanbieders dat inmiddels ook. ik had al overeenstemming met iemand over twee voor zijn vp 10 eu plus porto en betaald (!) toen ie blijkbaar even verder ging kijken en met een aaneensluitende serie k@tsmoezen en vertragingstactieken na 2 weken aan t lijntje houden de koop ongedaan wist te maken. en dat was dan een professionele aanbieder (soort kringloopwinkeltje met een website). :roll:
Ben Plakband

Kijk, dat zijn nog eens hobbyprijzen. Julie hebben beide PM van mij als het goed is.

@gromsound: Ja, die Maxell hebben inderdaad mijn volle aandacht. Die paar die ik nog heb van vroeger, doen het nog het best van allemaal.
Het verbaast me idd niet dat ze op Marktplaats flink aan de prijs zijn. Ik zie af en toe een partij, en dan is er al ruim €20,- per band geboden.
Ik heb ondertussen al een paar banden bij de recorders gekregen bij aankoop. Die heb ik onderzocht en een paar waren er nog ok.
1 shamrock die niet piepte heb ik bewaard, en ook twee basf en 2 aristona banden. Die waren het beste van het slechtste. Piepende shamrocks geklikoneerd, evenals andere. Sommige tapes poederden niet, maar verloren hele plakken oxidelaag tegelijk :D
Ik heb van één spoel de bovenkant afgehaald. (Soort pancake houder) zo kon ik de banden omspoelen naar de halve spoel, en de band er makkelijk afhalen. Hup, zo de bak ik.
Fotohuis
Contacteer:

Ik heb ook nog wat Philips en Aristona met de bolletjes verpakking. Dat kan vriezen of dooien met deze tapes. De meeste zijn niet meer goed, ook sterk afhankelijk hoe ze zijn opgeslagen. Ja de Maxell UD 50-60, UD 35-90 enz. blijven bijna als nieuw. Dat geldt ook voor de BASF LP35/DP26 Super LH. Ik heb er net als de Maxell een aantal als NOS en die zijn echt fantastisch.
Mooie reels had PDM 18cm metaal met Philips opdruk op de LP1800. Ik heb er twee NOS gekocht, de tape kon meteen in de container, plakken als een gek, zelfs mijn Akai had er moeite mee, maar erg mooie metalen reels.
Voor de rest heb ik nieuwe RTM LPR-35, via een 1100m Pancake 2* 550m 18cm reels vullen.
Op de meeting had ik ook de LP35/DP26 BASF tapes te koop net zoals de Sony Chrome C90 cassettes: Alles 3 voor €10. En Fuji Metal C90, maar die zijn allemaal verkocht.
Jouw pakketje is al gemaakt. ;)
Plaats reactie