Catawiki

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Regenpak
Donateur
Contacteer:

Harry schreef: 12 mei 2024, 15:57 Dat is bij koop, hier gaat het over verkoop ;)
Klopt. Daar heb ik het ook over. Bij de paar frutsels die ik op Feebay heb gezet was ook geen BTW ingehouden. Krijg alleen het statement niet te pakken. Het moet er zijn maar is door Feebay goed verstopt. Maar misschien heb ik het al gedownload.
Harry schreef: 12 mei 2024, 15:57 Als particulier hoef je dan geen BTW af te dragen aan de Belastingdienst, als bedrijf in principe wel.
Als particulier in principe ook maar er is een vrijstelling. Geen idee wat-ie is maar het kan nooit veel zijn. Gaat dan om algemene inkomsten zoals Feebay, tuners repareren etc.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
jeromach

Als bedrijf kan je ook vrijstelling voor de BTW aanvragen (kan zolang je onder de iets van 18.000 Euro omzet (!) op jaarbasis blijft (dus niet winst).

Mijn ervaringen met Catawiki; met name bereik in NL, België en Zuid-Europa. Service is belabberd en ook waarschuwingen over grove fouten in aanbiedingen worden genegeerd door de "experts". Toch verkoop ik er wel eens wat op, maar niet voordat ik het eerst op mp geprobeerd heb. Wat wel in hun voordeel spreekt is de eenvoud waarmee je items kan aanbieden en tegenwoordig ook het gemak waarmee je de verzending kan regelen. Ik vind de opbrengst vaak wel tegenvallen, alhoewel soms juist ook weer mee. Maar meestal dus tegen :)

Mijn eBay verkopen lopen over de Duitse eBay site. Ik vind het aanbieden van items ridicuul gecompliceerd. Vooral verzendkosten is een drama als je ook buiten Duitsland wilt verkopen. Ook hier is de service vaak belabberd. Wat niet echt duidelijk is als je buiten Duitsland verkoopt is dat je dan te maken hebt met de eBay afdeling van het land waar het item verkocht is. Die kunnen compleet andere voorwaarden hebben. Ik heb een keer een langlopend geschil gehad over een zending naar Italië (verzekerd verzonden) die niet aankwam en waar de betaling werd teruggedraaid zonder dat ik wist wat er met het item was gebeurd. Gelukkig heb ik een aparte bankrekening voor dit soort zaken die ik eerst op nul had gezet voordat ze gingen incasseren. Het gedonder wat ik daarmee gehad heb wil je niet weten. eBay Italië dat totaal geen medewerking wilde geven aan hoe e.e.a op te lossen en vooral ook PayPal waar op geen enkele manier normaal (schriftelijk, bewijs vastleggen!) contact mee te krijgen was. Uiteindelijk lukte dat pas via een incassobureau, wat ik hartelijk heb bedankt voor het feit dat ze contact met me opnamen, omdat het via PayPal dus niet mogelijk was. Dat vond dat incassobureau niet leuk en ze bleven zeuren om geld, maar toen ik aan had gegeven dat ik niet meer met ze zou gaan corresponderen en rustig zou wachten op een berichtje van een gerechtsdeurwaarder heb ik er nooit meer wat van gehoord. Het item kwam overigens na een maand spoorloos geweest te zijn opeens onaangekondigd terug via PostNL, daarop heb ik de koopsom terug betaald en het item aan iemand anders verkocht.

Marktplaats vind ik nog steeds de meest prettige manier om iets te verkopen, maar soms is eBay of Catawiki handiger, beetje afhankelijk ook van wat je verkoopt.

Met Marktplaats moet je natuurlijk een beetje oppassen met oplichters en ander gespuis, maar als je dat een beetje handig aanpakt en je niet gek laat maken door aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn, dan is het prima te doen.
ds23man

Ik heb zelf een jaar geleden eens geprobeerd om een mooie dure Breitling horloge te verkopen via Catawiki. Ben er na een week mee gestopt omdat de aanvullende eisen qua fotomateriaal de opbrengst zouden overstijgen. Wat een rukkers daar.
Plaats reactie