CDC250 doet het niet

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tittah
Donateur

Enkele weken geleden had ik een CDC250 gekocht met problemen. Het apparaat heeft een RCD2 CD transportmechanisme, maar daar kan ik niet veel over vinden. Ondertussen heb ik het tandwiel vervangen. Dat was een uitdaging maar vooral omdat ik alles 2 à 3 weken geleden uit elkaar had gehaald :) . En ik had in mijn enthousiasme natuurlijk te weinig foto's gemaakt.

Het originele tandwiel viel compleet uit elkaar bij het verwijderen.
IMG_6429.jpg
Het Poolse tandwieltje geplaatst.
IMG_6400.jpg
Het probleem is dat hij nog steeds geen CD's afspeelt. Wanneer ik op play druk dan begint de lens op en neer te bewegen. Het probleem is (denk ik) dat de laser niet focust. Na 10 à 15 bewegingen van de lens, geeft die het dan op. Heel af en toe begint de CD wel te spinnen (wat dan betekent dat er wel focus is?), maar ook dan gebeurt er verder niks en na een enkele seconden verschijnt kort een E op het scherm en stopt die er dan mee.

De verschillende hardware testen zoals beschreven in de SM, lukken allemaal. Ook de verschillende stappen in Adjustment mode kan ik zonder probleem doorlopen. Ik merk wel dat de lazer meer dan 10 à 15x blijft proberen om te focussen. Soms duurt het tot een halve minuut maar dan begint de CD wel te spinnen. In de SM wordt dan in de laatste stap beschreven dat er muziek hoorbaar zou moeten zijn, maar dat is niet het geval.

Ik had gehoopt dat het met het vervangen van het nieuwe tandwieltje opgelost zou zijn. Niet dus. Ik heb ook geen ambitie om de electronische sturing van een CD-speler te doorgronden. Maar mocht iemand dit probleem herkennen en in J&J-taal kunnen uitleggen wat er aan de hand is, dan zou ik daar zeer blij mee zijn. Indien verdere metingen (met een scoop) zouden nodig zijn, dan vrees ik dat ik de handdoek in de ring zal gooien. En dat is ook ok, het is tot nu toe al een leerrijk reisje geweest :) .
Batavia

Controleer of de laser wel output heeft,bedoel kijk of je het rode laserlicht kunt zien tijdens het focusseren.
An3s
.--. .- .---- .- -. -..
Tittah
Donateur

Batavia schreef: 08 mei 2024, 11:36 Controleer of de laser wel output heeft
De CDC250 is ondertussen van de tafel dus kan het niet snel even testen. Zal 1 van de dagen nog eens goed kijken, maar ik ben 99% zeker dat ik geen laserlicht gezien heb.

Mijn moeder heeft mij geleerd om nooit rechtstreeks in de laser van een CD-speler te kijken :) . Wanneer ik er schuin naar keek, zag ik iig niks. En ook wanneer ik mijn vinger een cm boven de lens hield, zag ik geen lichtvlek.

Ik was in de veronderstelling dat de CD enkel zou beginnen spinnen van zodra er focus van de laser is. Maar dat is tijdens de testprocedure dan misschien niet zo?

Wat kan ik nog controleren als er inderdaad geen output is?
MGf

Tittah schreef: 15 mei 2024, 23:06 Mijn moeder heeft mij geleerd om nooit rechtstreeks in de laser van een CD-speler te kijken :) .
Klopt, schuin of indirect kijken.
Het feit dat die soms wel/soms niet gaat draaien, kan te maken hebben met een te zwak laser licht, slechte spindel motor, verkeerde start positie, etc.
Wat ik altijd bij zo'n cdm12 loopwerk (volgens mij zag ik die erin zitten) als eerste doe, is de laser eerst even met de hand weg draaien van de begin positie door even aan de tracking tandwielen te draaien of de motor-stekker los halen en een volt of 4 a 5 op zetten. Die eindstop-schakelaars willen nog wel eens haperen en hebben soms een schoonmaak beurtje nodig...
Bij aanzetten moet de laser dus netjes naar de beginstand gaan en dan stoppen zonder geratel... :)
Geen idee of dat helpt, maar het is een begin.
~ Mark ~
Tittah
Donateur

Ik heb het licht gezien! Wanneer ik er in een hoek van ongeveer 45° in keek, zag ik een klein rood puntje. Als ik de hoek groter maakte, zag ik een beetje dieper de laser zitten en daar zat ook een rood lichtpuntje. Hoger durfde ik niet kijken.

Is het de bedoeling dat ik een rood laserpuntje op mijn vinger zou zien als ik die er een cm of 2 boven houdt? Want dat zie ik niet...
MGf schreef: 16 mei 2024, 00:14 Bij aanzetten moet de laser dus netjes naar de beginstand gaan en dan stoppen zonder geratel...
Dat kan ik niet zien wanneer er een CD in ligt, maar ik denk het wel. Als ik eerst de lens halverwege zet (via het service menu) en dan een CD speel, komt de lens naar het begin. Ten minste als dat bij het midden van de CD is. En ik hoor geen ratel.

Eigenlijk lukken alle testen zoals beschreven in de SM. De display geeft met bepaalde tekens ook aan dat er focus is (fig 4 in de SM).

Maar een CD afspelen, wil niet lukken. Hij doet een poging maar op de display verschijnt dan kort een E. Ik heb er een filmpje van gemaakt.

Ik weet niet of het belangrijke info is, maar als bij een test via het service menu de CD op volle snelheid draait, dan hoor ik om de paar seconden iets aanlopen. Het is slechts zachtjes, maar het is wel hoorbaar...
Plaats reactie