Akoestische terugkoppeling 22RH544

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tittah
Donateur
Berichten: 746
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:46
Locatie: Berlaar (België)

Deze week een zeer verwaarloosde set 544's opgehaald (PL02). Van 1 box was de middentoner (spoeldraad) kapot en die heb ik hersteld. Die box doet het nu goed. Met de andere box heb ik meer problemen. Ook daar was de middentoner (spoeldraad) van kapot (ook hersteld ondertussen) maar die had nog veel meer schade. Die lijkt onzacht met iets zwaars in aanraking te zijn gekomen. De beschermribben die boven de stofkap zitten waren gedeeltelijk gebroken. 1 van die ribben had zelfs de stofkap geperforeerd.

IMG_6386.jpg

Aan de achterkant van de stofkap heb ik met PVA-lijm een paar laagjes Rizla papier aangebracht. Dat lijkt goed te zijn gelukt.
IMG_6385.jpg

Met secondelijm de afgebroken ribben die ik nog kon vinden opnieuw op hun plaats gelijmd. Mooi is het niet, I know...
IMG_6387.jpg
Ruststroom afstellen van die laatste box lukt goed, maar de akoestische terugkoppeling lukt niet. Die zit veel te hoog (330 mV) en is niet bij te regelen. Het probleem zit niet in de opnemer (met de andere deur lukt het wel). Ik vind hier wel topics met hetzelfde probleem, maar daar blijkt meestal de opnemer kapot. Indien, zoals hier, het probleem in de electronica zit, vind ik minder informatie. Ik las wel ergens dat het dan meestal in de zenerdiode (D462) of in de transistoren van het MFB circuit zit. De transistoren heb ik getest en die zijn ok. Een zenerdiode kan ik niet testen en ik heb ook geen 18V vervangers in mijn bakjes. Ik heb wel een 16V (1,3W) liggen. Is dat een goede (tijdelijke) vervanger om te testen?
Gebruikersavatar
Harry
Berichten: 15238
Lid geworden op: 07 dec 2009, 19:58
Locatie: Bij Arnhem

Netjes gerepareerd , die middentoner! De ribben zijn imho bij dit model alleen maar aanwezig ter bescherming van de dome, reparatie daarvan is dan ook niet echt nodig.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Gebruikersavatar
Thomas
Site Admin
Berichten: 12623
Lid geworden op: 16 jun 2005, 15:55
Locatie: Lochem, Gelderland
Contacteer:

Mogelijk een torretje in het feedback circuit stuk.
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
Tittah
Donateur
Berichten: 746
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:46
Locatie: Berlaar (België)

Thomas schreef: 05 mei 2024, 21:25 Mogelijk een torretje in het feedback circuit stuk.
Ik heb TS436, TS437 en TS438 uitgesoldeerd en getest met mijn componenten tester. Die waren ok. TS436 was een japanner (C17386YB) met zwarte poten en heb ik vervangen door een BC549B.

Ik had ondertussen hier op het forum gelezen dat wanneer een zenerdiode zwart ziet, die niet meer ok is. Bij het uitsolderen is die trouwens ook in twee gebroken. Ik heb dan toch maar een 16V (1,3 W) in de plaats gezet. Graag verneem ik of dit ok is, niet ok is of tijdelijk ok is :) .

Ik zal morgen eens wat gaan meten om te zien of ik correcte spanningen meet rond deze torren.
Gebruikersavatar
Thomas
Site Admin
Berichten: 12623
Lid geworden op: 16 jun 2005, 15:55
Locatie: Lochem, Gelderland
Contacteer:

Die zenerdiode voorziet het MFB circuit van +18v en dat had je kunnen meten. Die 16v doet het misschien ook wel, anders nog even 2 of 3 gewone diodes erbij in serie zetten, dan kom je op ca 18v uit.
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
Tittah
Donateur
Berichten: 746
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:46
Locatie: Berlaar (België)

Thomas schreef: 05 mei 2024, 23:04 en dat had je kunnen meten
Niet aan gedacht, sorry :shifty: . Dat van dat zwart was trouwens naast de kwestie aangezien het om een zwarte zenerdiode gaat :doh: .

C544 (470 µF) wordt als 2 dioden weergeven op mijn componententester. Ik heb die vervangen door die van de werkende box (die trouwens ook 850 µF mat).

C518 had ik uitgesoldeerd om te testen en verkeerd teruggeplaatst :roll: . Na omdraaien is de akoestische terugkoppeling bij te regelen naar 125 mV. :dance: . Aangezien ik beide caps tegelijk heb verwisseld, weet ik niet welke nu de boosdoener was. Aangezien het probleem er was voordat ik C518 had omgedraaid, zou ik gokken op C544...
mae
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad
Contacteer:

Die stofkap is de hele conus. Door deze relatief veel te verzwaren kan er wel klankverschil ontstaan. Maar om hem voolopig zo goed mogelijk werkend te krijgen, lijkt het me een uitstekende oplossing.
Tittah
Donateur
Berichten: 746
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:46
Locatie: Berlaar (België)

mae schreef: 11 mei 2024, 22:22 Door deze relatief veel te verzwaren
Met twee rizla papiertjes van 1 cm2 moet dat nogal meevallen, denk ik.

Ondertussen heb ik een zenerdiode van 18V geplaatst en C544 vervangen door een nieuwe. Alles doet het weer en is goed af te stellen. Maar...

Na een tijdje (10 à 15 min) spelen, treedt er een probleem op: de muziek valt plots weg en er is een luide brom te horen. Het geluid is te vergelijken met een slecht contact bij het aansluiten van een DIN-stekker. Als ik de box uit- en inschakel is de brom er nog steeds. Wanneer ik enkele minuten wacht, dan gaat het opnieuw voor een 10-tal minuten goed.

Als ik een beetje onthouden heb van wat ik ondertussen gelezen heb, is dit fenomeen waarschijnlijk te verklaren door iets wat warm wordt. Een warmtecamera kan ik nog wel ergens fixen, maar koudespray heb ik niet direct bij de hand. Of kan ik daar een spuitbus lucht voor gebruiken? Ik heb gemerkt dat die ook heel koud wordt wanneer je die even gebruikt hebt.

Ik kan mij voorstellen dat dit de reden is geweest voor de 2 kapotte middentoners...
mae
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad
Contacteer:

Lucht zul je er tevergeefs in zoeken, maar deze blaassprays zijn vrijwel identiek aan koudespray. De truuk: busje op zijn kop houden tijdens het spuiten.

Aanrader: de spray van de Action. Kost bijna niks.

Let op: brandbaar. De slecht brandbare sprays zijn erg duur (R1234XYZ of soortgelijke naam) en/of slecht voor het milieu (R134a)
Tittah
Donateur
Berichten: 746
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:46
Locatie: Berlaar (België)

mae schreef: 16 mei 2024, 01:44 slecht voor het milieu (R134a)
Deze heb ik :think: . Ik zal onze aankoper hierover aanspreken. Voor een milieubureau is dit niet ok (want er is voor de toepassing waarvoor wij ze gebruiken, geen risico op brandgevaar).

Ik heb net met een Testo 865 naar de versterker gekeken. Is wel eens leuk om te zien. Spijtig dat er een probleem met de exportfunctie van het apparaat is, anders had ik de foto hier kunnen plaatsen.

Er zijn maar enkele componenten die warm worden, maar niks uitzonderlijk. R762 wordt rond de 50°C, TS444a en b ook. De andere componenten zitten lager in temperatuur. Ik zie geen condensators oplichten. Voor de transistoren zie ik TS431, TS443 en TS456. Afkoelen met blaasspray van alle warme componenten heeft echter geen effect :shifty: .

Wanneer ik de ingangsgevoeligheid op 20 zet, is de brom minder en kan ik horen dat de muziek nog wel zachtjes speelt.

Wanneer ik binnen de 10 min (niet exact getimed) de box opnieuw inschakel, is de brom er nog steeds. Als ik langer wacht (meer dan 30 min) gaat het weer enkele (5 à 10) min goed.

De relais heb ik een paar tikken gegeven, maar dat had ook geen effect. Maar ik weet niet of dat voldoende is om deze als boosdoener uit te sluiten?
snameroc
Donateur
Berichten: 9190
Lid geworden op: 01 mei 2010, 13:45

Heb je een watt meter? Zo een stekkerding
Neemt het vermogen toe als de brom begint?
Klinkt voor mij of de ruststroom te hoog is.
Als je de ingangsstekker los neemt blijft dan de brom?
Tittah
Donateur
Berichten: 746
Lid geworden op: 21 mar 2022, 23:46
Locatie: Berlaar (België)

Vermogen in 'rust' is 10 W. Wanneer hij muziek speelt: 31,7 W. Wanneer de brom optreedt 32,3 W.

Ruststromen zijn ok: 75 mV en 416 mV. Bij brom blijven die hetzelfde.
snameroc schreef: 19 mei 2024, 06:57 Als je de ingangsstekker los neemt blijft dan de brom?
Euhm... Toen ik de DIN stekker wilde uittrekken en ik de deur aanraakte, viel de brom zo goed als weg :shock: . En toen ik de stekker vastnam speelde alles weer normaal. Met een heel klein beetje druk op de stekker is er geen probleem, als ik die loslaat: brom. Het probleem zit dus in de DIN-aansluiting. De connectors op de ingangsprint had ik al vervangen door nieuwe, dus het zou vreemd zijn als daar een probleem zit. Dan blijft enkel de DIN-stekker over. Ik zie wel dat deze stekker (DIN naar cinch tussenstuk) te dik is voor de opening in de achterplaat en niet helemaal tot tegen de rand in de bus geschoven kan worden. Ik heb nu een originele DIN-kabel genomen en op de uitgang van de andere box aangesloten. Box is aan het spelen terwijl ik dit tik en het probleem lijkt opgelost...

Wat ik mij nu nog wel afvraag: waarom is dit fenomeen zo reproduceerbaar? Ik ben niet aan de stekker geweest en toch trad de brom rond dezelfde tijd op. En wat ik nog vreemder vind, ik gebruik dit koppelstuk altijd en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ook nu zit die in de 743 die de boxen aanstuurt. Ik houd het er maar op dat de stekker en deze box elkaar niet mogen...
snameroc
Donateur
Berichten: 9190
Lid geworden op: 01 mei 2010, 13:45

Door het uitzetten van de aluminium koelplaat van de warmte zal de stekker er uit gedrukt worden.
Plaats reactie