Saba videorecorder

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Schotland

Beste mensen,

ik heb een Saba videorecorder type: 4b20. Een robuust en zwaar apparaat. Op de achterzijde zit een kastje gemonteerd waarop staat VPS decorder A10. Iemand een idee wat dit voor apparaatje is. Kan er niet veel over vinden.

Wat is trouwens de kwaliteit van Saba video recorders?

vr gr

Jan van Duren
Will
Donateur
Contacteer:

VPS staat voor Video Programming System.
Iets uit de jaren 80 wat twee doelen had:
- Het programmeren van je videorecorder eenvoudiger te maken.
- Ervoor zorgen dat een geprogrammeerde opname verschoven werd, als de start- en/of eindtijd van dat programma verschoof.

Het eerste had bij de Philips recorders geen nut, want vps invoeren was ingewikkelder dan gewoon programmeren.

Het tweede doel had in Nederland geen nut, want de VPS code van het programma moest door de omroep uitgezonden worden zolang het programma liep. Omdat ze daar in Hilversum met de pet mee gooiden had je er niks aan: gemist einde, of helemaal geen opname.

Er was ook nog een ander systeem: PDC, wat voor Programme Delivery Control staat. In mijn herinnering was VPS eerder, maar ben daar niet zeker van.

Er is nog een poging gedaan om het programmeren met TeleTekst te integreren door daar de codes in de pagina te zetten. Voor de meeste mensen was dat een stap te ver.

VPS is later nog opgevolgd door een ander systeem (Showview).
Toen verschenen er streepjescodes in de TV gids en afstandsbedieningen met een ingebouwde barcodescanner.
Met hetzelfde effect: het sloeg niet aan.

Edit: Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Programme ... ry_Control
En: https://de.wikipedia.org/wiki/Video_Programming_System
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
gromsound
Contacteer:

Saba's zijn ingekochte en omgestickerde japanozen. net als Blaupunkt, Siemens, ITT etc.
kan dus OEM van alles wezen.
in de Nedis catalogus kon je dat ooit opzoeken bij de deckcodes tbv onderdelen. bij jouw recorder staat JVC-011. die heb ik zelf ook van Saba nl de 6A10 en die doet het nog prima.
JVC's in het boek met dit deck: HRD170 t/m 217, 230, 320, 321,350,370. kan je ploaties goegelen om te zien welke er onder de Saba sticker zit.

showview stond vroeger in mijn gids (VPRO) bij de programma's als lange cijfercodes die je in kon kloppen.
een barcode leespen had ook niet iedereen.
ik heb eens gelezen dat de 'commerciele ratten' opzettelijk de startcodes nog voor de reclameblokken uitzonden zodat je die toch ook had...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
mae
Donateur
Contacteer:

Ik denk dat Showview technisch gezien niet echt een opvolger van VPS, VPT en PDC was, maar er naast bestond als gepatenteerd datuminvoersysteem van de firma Videoplus (?) (edit: Gemstar, dankjewel Will). Het was voornamelijk een manier om tijden te coderen in een kortere cijferreeks en kon ook gebruikt worden als er geen VPS of dergeljke signalen meegestuurd werden, maar corrigeerde ook geen tijden.

Saba kocht niet heel erg willekeurig in maar had in het begin al de keuze gemaakt voor JVC. Een paar jaar daarna was Saba onderdeel van Thomson en hield zich grotendeels aan hun overkoepelende beleid. Thomson kocht JVC in en assembleerde zelf ook ooit JVC in een Duitse fabriek (J3T misschien, ben de naam even kwijt) samen met Thorn en Telefunken die rond die tijd overgenomen werden.

Later is Thomson zelf videorecorders naar eigen ontwerp gaan bouwen. Als er een Toshiba loopwerk inzit, is het eeh Thomson product. In ruil daarvoor bouwden ze ook complete video's voor Toshiba.

Ik sluit niet helemaal uit dat Saba, net als een aantal andere Duitse fabrikanten, ook het enige ooit door ITT (SEL) zelf ontwikkelde model video heeft gevoerd, maar dat is even een gokje. Ook in de nadagen verlieten veel merken hun vaste leveranciers. Er kunnen dus incidenteel uitzonderingen zijn, bedoel ik.
Laatst gewijzigd door mae op 18 mei 2024, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Donateur
Contacteer:

Schotland

gromsound schreef: 18 mei 2024, 12:06 Saba's zijn ingekochte en omgestickerde japanozen. net als Blaupunkt, Siemens, ITT etc.
kan dus OEM van alles wezen.
in de Nedis catalogus kon je dat ooit opzoeken bij de deckcodes tbv onderdelen. bij jouw recorder staat JVC-011. die heb ik zelf ook van Saba nl de 6A10 en die doet het nog prima.
JVC's in het boek met dit deck: HRD170 t/m 217, 230, 320, 321,350,370. kan je ploaties goegelen om te zien welke er onder de Saba sticker zit.

showview stond vroeger in mijn gids (VPRO) bij de programma's als lange cijfercodes die je in kon kloppen.
een barcode leespen had ook niet iedereen.
ik heb eens gelezen dat de 'commerciele ratten' opzettelijk de startcodes nog voor de reclameblokken uitzonden zodat je die toch ook had...

Goedemorgen Grom,

Ik denk dat je mij even meer op weg moet helpen. ik heb gezocht op een JVC -011 en vind ik niets over. De Nedis catalogus ken ik niet. M.a.w als je een link hebt, graag.

Sta verbaasd dat ik niets kan vinden over deze Saba VCR

hoor graag van je.

vr gr

Jan van Duren
Will
Donateur
Contacteer:

Uit de folder van 1987
https://www.hifi-archiv.info/saba.html
(Andere AB in de folder van 1988)

Technische daten: https://www.hifi-archiv.info/Saba/1987/0072.jpg

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Will op 22 mei 2024, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Schotland

Will schreef: 22 mei 2024, 10:58 Uit de folder van 1987
https://www.hifi-archiv.info/saba.html

Technische daten: https://www.hifi-archiv.info/Saba/1987/0072.jpg

Afbeelding
Dit is hem. Hartelijk dank hiervoor.

vr gr

Jan van Duren
Will
Donateur
Contacteer:

Kijk ook eens in de laatste pagina's van die folder voor meer info. En in folders van andere jaren is misschien nog meer te vinden.

mae
Donateur
Contacteer:

Schotland schreef: 22 mei 2024, 10:46 Ik denk dat je mij even meer op weg moet helpen. ik heb gezocht op een JVC -011 en vind ik niets over. De Nedis catalogus ken ik niet. M.a.w als je een link hebt, graag.

Sta verbaasd dat ik niets kan vinden over deze Saba VCR
Nedis was ooit een groothandel in onderdelen voor consumentenelektronica. Zij nummerden zelf de decks zodat het makkelijker was om de juiste onderdelen te vinden. Dat nummer JVC-011 is dus vrij willekeurig en ga je alleen in hun oude catalogi vinden.

Meestal lukt het wel om een vergelijkbaar JVC typenummer te vinden voor zo'n recorder, maar soms niet makkelijk.
pjottr

In 87 kregen wij onze eerste videorecorder, een Blaupunkt RTV-320.
Deze had VPS middels een folder met streepjescodes,en een pen om dit in te lezen.
Op enervander manier communiceerde die pen dan mwt de recorder.
gromsound
Contacteer:

ik heb gezocht op een JVC -011 en vind ik niets over
inderdaad, JVC-011 = nedis deckcode en de verwijslijst staat ook in dat boek dus je kan zo alle JVCs met dat deck opzoeken zie boven ik had het al voor je gedaan....
JVC's in het boek met dit deck: HRD170 t/m 217, 230, 320, 321,350,370.
dan nog even kijken welke er net zo uit ziet als jouw saba en je weettet. kan je wellicht zelfs een manual vinden met het JVC typeno. het eerste nummer in de saba typecode is blijkbaar het aantal koppen, de mijne heeft hifistereo = 6 stuks. kan je weer wat sneller uitselecteren in de JVC folders.

panasonic had ook zon leespenhoekje op de ab (logisch, blaupunt=pana OEM), de programma data werden dan met een 'send' knoppie overgezonden naar de timer van de recorder wat je anders na handmatig intypen had gedaan. maar wie had er een tv gids waar die streepjescodes in stonden... bij de pana zaten in het boekkiebij paginas vol streepjescodes voor de meest gebruikelijke tijdstippen/dagen enzo, kon je het zo ook ingeven als je te dikke vingers had voor de ab :D
nooit gebruikt, te omslachtig.
Will
Donateur
Contacteer:

Schotland schreef: 22 mei 2024, 10:46 ik heb gezocht op een JVC -011 en vind ik niets over.
Er zijn twee mogelijkheden:
foto maken van het front en Google Lens eens laten zoeken. Verwacht daar niet zo veel van, bij zo een algemeen apparaat vind je vaak alleen soortgelijke.

Zelf zoeken in de folders op https://www.hifi-archiv.info/JVC/

gromsound
Contacteer:

gewoon een voor een die typenummers hierboven ingeven in 'ploaties zeukn' en dan vergelijken met de saba.

overigens ligt duckduckgo eruit momenteel das voor t eerst... goegelsabotage?
There was an error displaying the search results. Please try again.
soms wel soms niet in de afgelopen minuten... overbelast kan natuurlijk ook.
Schotland

Ik heb op ebay.de wel een AB gevonden voor de Saba VCR.
Plaats reactie