22RH544 UHF audio

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Robertvs
Donateur

Rinoceros schreef: 24 mei 2024, 15:36
Er is een zendamateur, met licentie(!!) die een 10 milliwatt (!!) zendertje gebruikte in Amsterdam uit gepeild vanuit Haarlem en werd vervolgens thuis bezocht.
Eerste boete is € 2000,- en een volgende € 10.000,-

Een gewaarschuwd mens telt voor twee
Beetje rare manier van uitpeilen, is dat vanuit een vaste locatie gebeurd of met een voertuig vanuit Haarlem?
Meestal worden 2 of 3 puntspeilingen gebruikt
En idd een paar mW wordt RCD (tegenwoordig AT) niet warm van. Daar heb je meer Wattjes voor nodig, net als een magnetron 😂
Zal wel een gefrustreerde zendamateur zijn die aan het klieren was, en ja dan is het een soort van vossenjacht voor de anderen .
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
Rinoceros

Regenpak schreef: 24 mei 2024, 19:01
Rinoceros schreef: 24 mei 2024, 15:36Er is een zendamateur, met licentie(!!) die een 10 milliwatt (!!) zendertje gebruikte in Amsterdam uitgepeild vanuit Haarlem en werd vervolgens thuis bezocht.
Als zendamateur zou ik dit verhaal moeten kennen quod non. Behalve dan mijn eigen verhaal uit 1981. Link? Meer info?

Tjerk
Ik hoop toch echt, dat jij als zendamateur het RDI frequentieplan kent (hoor je bijna uit je hoofd te kennen)
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Rinoceros schreef: 25 mei 2024, 14:36 Ik hoop toch echt, dat jij als zendamateur het RDI frequentieplan kent (hoor je bijna uit je hoofd te kennen)
Dat is niet "meer info". WARC bandplan boeit me niet. Als ik dat nodig heb zoek ik het wel op.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Rinoceros schreef: 24 mei 2024, 15:36 Er is een zendamateur, met licentie(!!) die een 10 milliwatt (!!) zendertje gebruikte in Amsterdam uit gepeild vanuit Haarlem en werd vervolgens thuis bezocht.
Dankzij PM is nu de aap uit de gulp. Het blijkt dat ik dit verhaal wel degelijk ken. Sterker, het lijdend voorwerp was ikzelf. Dit is wat er gebeurde: ik had een klein FM zendertje op een vrije frequentie gezet volgens het (destijds) Agentschap Telecom frequentieraster voor lokale radio. Op een gegeven moment werd deze in gebruik genomen door een lokale omroep in Haarlem. Omdat het signaal erg zwak was was mij dit nooit opgevallen. Kennelijk waren hier klachten over. Over het zwakke signaal dus. De ambtenaar die dit onderzocht bemerkte op de A10 (die is hemelsbreed een paar honderd meter bij mij vandaan) een ander signaal. Dit werd gevolgd en uiteindelijk stond de beste man voor mijn deur. Uiteraard wist ik nergens van en hij droop af.

Zo zie je maar weer dat het uiterst belangrijk is je feiten op orde te hebben. De afstand was een factor 100 kleiner dan geclaimd. Dat scheelt nogal. Bovendien was hier sprake van daadwerkelijke storing (FM, geen UHF) alhoewel daar wel het nodige kan worden afgedongen. Verder speelde dit decennia terug. Hedentendage zal het RDI (voorheen AT, HDTP, RCD, PTT en nog zo wat) aan z’n anale sluitspier oxideren wat er in de ether gebeurt. Dus als een Joepie China-zendertje een lege frequentie in de UHF band in gebruik gaat nemen zal er geen haan naar kraaien.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Draak

Ik werk als RF engineer en kan je met zekerheid zeggen dat deze niet legaal zijn.
Met regelmaat kom ik 'ali' spul tegen wat dan uit moet schakelen. Volgens de specs zijn deze printjes niet erg sterk en zou ik er zelf geen moeite mee hebben om ze te gebruiken. Maar helaas mag het gewoonweg niet en het risico van 'gepakt' worden is er wel degelijk. Zeker bij langdurig gebruik.
Ik vind het ook overdreven maar het is niet anders. En ik heb zelf ook al veel gezeik meegemaakt beroepsmatig. :think:
King-size nerd en zelfbouwer. Analoog en digitaal. Full time prutser. Hobby cameraman en studio techneut. MFB-544, Akai GX-52, Teac A3300-SX, Revox A-77mk4
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Draak schreef: 09 jun 2024, 12:42Maar helaas mag het gewoonweg niet
Er mag wel meer niet. Van 8 dBm ga ik niet wakker liggen. Mijn WiFi zit op kanaal 13. Mag ook niet.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie