N4510 Tape tension probleempje

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Will
Donateur
Contacteer:

Dit keer heb ik eens een vraagje over de N4510.

De linker bandspannings-voeler begint op het einde van de band te "oscilleren", in het filmpje kun je zien wat ik bedoel.
- Het gebeurt alleen als de linker spoel bijna leeg is. Zeg maar op het einde van de band.
- Het gebeurt alleen bij afspelen, niet bij snelspoelen (zowel Rew als FF)
- Ik heb getest met minstens vijf verschillende banden, waaronder TDK, Maxell en nieuwe RMGI. Het is onafhankelijk van de band.
- Afregelen van de bandspanning volgens de servicemanual helpt niet. Ik kan het ruim binnen de specs afgeregelen, dus de elektronica lijkt goed.
- Het (experimenteel) bijregelen van de instelling op het tape-tension printje heeft nauwelijks tot geen effect. Hooguit tijdelijk, voor een seconde of zo.
- Verwisselen van de printjes had geen effect.
- Contacten van de bandspannings-voeler zijn schoon en werken ook (in bedrijf gemeten)
- Snaren zijn goed en slippen niet.

Voordat ik nog verder ga experimenteren met van alles: Herkent iemand dit probleem? Of een idee wat de oorzaak kan zijn.

Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
ds23man

Ken het apparaat verder niet, maar ligt het niet aan het veertje?
Fotohuis
Contacteer:

Er blijft al niet veel meer over. Ik denk ook iets mechanisch zoals misschien de veer omdat het electronisch niet bij te stellen is.
Philips 22RH550+Teufel Ultima-20mk2, 22RH426, 22AH489. N4510, N4511, N4450, N2521, N2520, 22GA(1)408, 212, 312, 222 +GP401/412mk2 Shibata/MC-3 Turbo/AT-OC9XEN.CD204.NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R.900:CDF200, FA911, FC931, FT930.LS3/5A.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

Ik heb wel eens kleine kloddertjes tape residu van de asjes van die geleiders gepeuterd, helemaal in de hoekjes. De band ging dan raar lopen, trekken en kreuken. Ik moest restjes prut zelfs met een tandarts haakje wegschrapen.
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
gromsound
Contacteer:

loopt het afwikkelspoellagerasje wel lekker soepel? druppie olie.
en ik had het ook een keer met een te slap veertje op de bandspanningsvoeler.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Will
Donateur
Contacteer:

Het lijkt opgelost met het smeren van het wikkelmotortje.

Voor de zekerheid de spoelas gecontroleerd en die draait prima. Als je er zonder een snaar een zwieper aan geeft loopt die eventjes uit, dus dat moet goed zijn..

Eens met het motorasje gerammeld en daar zit een geluidje in, als ik heel erg kritisch ben. Er toch maar een drupje olie aan gedaan en het is nu zo goed als opgelost..

Het veertje lijkt niet te slap, de afstelling is al redelijk ver "naar links".
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Remi
Donateur

toch mooi gevonden en misschien een mooie indicatie voor een doorsmeer rondje nu we weten waar het vandaan komt
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Plaats reactie