BNS 394, 394-B en 396

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Harrie Filmer

Afbeelding van WhatsApp op 2024-06-08 om 00.23.04_f126161a.jpg
piet2401
Donateur

Harrie Filmer schreef: 08 jun 2024, 00:12 Hallo mensen, een heel interessant onderwerp voor mij want ik ben in het bezit van een stel speakers van het merk BNS type 396 zwart van kleur en wil deze opwaarderen door in eerste instantie eens alle metalen (Ferro ijzeren) onderdelen uit het signaal pad te verwijderen en vervangen voor non-ferro metalen onderdelen met name in het cross-over filter. Omdat deze een negatieve invloed hebben op het signaal of op zijn minst beïnvloeden. Ik hoor graag reacties van jullie. Groeten Harrie Filmer
???? metalen uit het signaal pad????
Karsten

Lijkt me een dure aangelegenheid die relatief weinig winst op gaat leveren. :think:
In mijn ervaring levert het vervangen van bipolaire elco's door Polypropyleen foliecondensatoren (MKP's) véél meer kwaliteitswinst op. Ik heb het meermaals in A/B-vergelijkingen kunnen (laten) horen. :wink:
Het hoeven geen fancy MKP's te zijn; Gewoon de 110Vac/250Vdc-typen van de Franse fabrikant SCR zijn al goed genoeg. Ook de instappers van Jantzen die Speakerland verkoopt zijn prima. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Harry

IMG_8713.jpeg
Het filter in deze boxen is niet direct gecompliceerd, 1e orde voor woofer en mid en tweede orde voor de tweeter. De enige kernspoel in het geheel is die voor de woofer, die zou dan door een luchtspoel vervangen kunnen worden.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
piet2401
Donateur

Aha de spoelen. Luchtspoel kan een duur grapje worden. Beter een goede kernspoel dan. MKP of MKT brengt veel meer zoals Karsten al voorsteld..
Plaats reactie