Welke smering voor videorecorder inrijgsysteem?

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Manlo

Ik heb pas een gebruikte Hifi stereo videorecorder gekocht (Panasonic NV-F65EG, met G2-deck) om een audio-archief mee aan te leggen.
Ik wil deze nu eerst een servicebeurt geven: schoonmaken en opnieuw smeren.

Nu vraag ik mij af welk smeermidel / vet ik het beste kan gebruiken voor het inrijgsysteem (= metaal op metaal).
Het moet dus niet gaan plakken en/of stof aantrekken.

Misschien Molykote vet?
Maar dat is er ook in meerdere varianten, en daarnaast ook nog in veel te grote verpakkingen; heb maar een klein beetje nodig.

Bij voorbaat dank voor wie me hiermee verder kan helpen.

Groet, Martin
Will
Donateur
Contacteer:

Kogellager vet van SKF of Griffon, of CRC universeelvet (multi/multipurpose grease) is wat ik gebruik. Spaarzaam gebruiken.
Klikklik 100 gr tube ook als 400gr koker voor de dubbele prijs, dan heb je voor de rest van je leven voldoende.

Gebruik geen White grease met teflon (PTFE) uit een spuitbus. Dat spul wordt na een tijd heel erg dik en ziet er na een jaar verzeept uit (als boter).

Molykote is een merk, net zoals Griffon of CRC een merk is.
Molykote heeft ook vloeibare pakking. Dat wil je echt niet in een lager hebben :mrgreen:

En vet dat geen stof vasthoudt bestaat niet :wink:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Stiefkop

Ik gebruik vaak Ballistol
Manlo

@Will,
dank je voor de extra informatie, daar kan ik wel wat mee lijkt me.

@stiefkop,
Ballistol heeft zowel olie alsook 'wapen'vet; moet ik nog verder naar kijken of dat geschikt kan zijn.
Will
Donateur
Contacteer:

Ballistol Multifunctioneel vet 400 g

Komt allemaal op hetzelfde neer.

Dominic

Voor de tandwielen, codeerschijven, wormoverbrengingen gebruik ik al jaren Molykote DX.

Voor de dingen die soepeler moeten bewegen of met lichte veerspanning werken gebruik ik meestal synthetische naaimachine of fietsolie van kroon. Liften van recorders en dan met name de plastic glijdende delen doe ik meestal met een heeeeeel dun laagje siliconenvet.

Sinterbrons lageringen zoals die van de kop van een N1500/N1700 of capstans in V2000 en vroege VHS maak ik meestal gewoon schoon.
Lopen ze dan nog niet lekker dan pak ik meestal een heel klein drupje grafietolie op een wattenstaafje en haal dat er 1x doorheen, vaak loopt het dan weer jaren prima.
Manlo

@Dominic,
dank je voor de extra informatie, goed om te weten.

Ik heb gisteren een tube CRC multifunctioneel vet ontvangen van Reichelt (Duitsland); was ik nog goedkoper uit dan bij Conrad (NL).
Will
Donateur
Contacteer:

Molykote DX is nogal dik vet. Bedoeld voor dingen die langzaam bewegen.
Naaimachine-olie is heel er dun, bijna waterig.
Fietsolie is al een stuk dikker.
Iets om rekening mee te houden bij het ding dat je smeert.

Zelfsmerende lagers (sinterbrons) maak ik schoon, als het uit elkaar kan. Daarna smeer ik "overvloedig" met dunne olie. Dat laat ik een tijdje intrekken (liefst een paar dagen) en veeg dan de overtollige olie weg.

Zo heeft iedereen zijn eigen aanpak. :wink:

Je kunt ook niet voor elk dingetje een apart smeermiddel aanschaffen. Met een flesje olie en dat universeel vet zit je bijna altijd goed

gromsound
Contacteer:

in de manual stonden smeerschemas met kleurcode voor de diverse middeltjes. molykote vet, uni smeervet en shell olie (vermoedelijk inderdaad wat dikker dan naaimachineolie).

deze sleutelaar gebruikt heldere siliconenvet op alles wat schuift en motorolie 20W50 op metalen lageringen. so far so good.

laatst had ik een langslaap/sloop n1700 onder handen waar de koptrommelas echt vast zat in de lagerbus, die kwam er met uittikken mee uit... was alleen weer soepel te krijgen met motorolie, droog monteren na reinigen werkte niet, en een likje vet ook niet.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plaats reactie