Wat voor energiezaken lopen er bij MFB freaks?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

BTPaul
Donateur

Te snel en niet doordacht. Ook opgelegd en dat gaat meestal niet werken.

Ook de beleidsmakers worden wakker:

https://www.nu.nl/economie/6310462/grot ... palen.html

Wachten tot de gasbel onder Groningen weer opengaat, is een kwestie van tijd. Let maar op. Word de komende 20 jaar leeggetrokken tot de laatste druppel gas eruit is. En niet alleen daar.
ds23man

Slochteren is echt een gepasseerd station. Veel installaties zijn al afgebroken of gedeeltelijk ontmanteld de afgelopen jaren. Dat veld kon de afgelopen jaren al niet eens meer op vol vermogen draaien.
BTPaul
Donateur

Wat zit er nog onder de grond: €500,- miljard? Minder? Meer? Veel bewezen gasreserves in ieder geval.

Bij het gebrek aan visie dat we de afgelopen 20 jaar hebben gezien, is het wachten totdat er iemand weer hebberig wordt. Leeggeroofde ABP Pensioenkas mss weer aanvullen?...Ik zou er niet op durven gokken of rekenen dat het gas onder de grond blijft.

Kun je beter zoals ook Johan aangeeft, het plan voor jezelf maken hoe je de komende 10-20 jaar nul op de (E) en gasmeter realiseert.
ds23man

De Nam is in 2019 begonnen met het opruimen en geen enkele olie wil als operator nog aan aan de slag in dit veld vanwege de (bewezen) aansprakelijkheid.
ds23man

Even terugkomend op warmtepompen, wat cijfers:

Vaillant split op een mix van vloerverwarming en radiatoren:
Knipsel.PNG
Vaillant monoblok op vloerverwarming:
Knipsel.PNG
Je ziet dat de COP in de praktijk veel beter is dan 4 waar meestal mee gerekend wordt en de TVT ook behoorlijk daalt.
ChromeMaximaII
Donateur

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -stroomnet

Heb gisteren een nieuwe CV-ketel besteld. :roll:
Robertvs
Donateur

Heb ik ook pasgeleden gedaan.
Zit er echt over te denken een reserveketel aan te schaffen :lol:
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
snameroc
Donateur

Wij verwarmen bijna 2 jaar met de wp en gebruiken anderhalf jaar geen gas. Het is nu een klein jaar geleden op straat afgesloten. En ze komen volgende week de gasmeter en gas pijp verwijderen. We hebben al 2 jaar geld toe gehad op onze energie rekening. En nog bijna een jaar een contract zonder terug lever kosten.
Van vattenval een brief gekregen voor het huis van onze dochter vorige week gas word weer duurder stroom goedkoper.
Ik ga me eens verdiepen in een batterij.
ChromeMaximaII
Donateur

Alle boekhouderij op individueel niveau past naar mijn idee niet in het collectief belang van de energietransitie. Ik kies er bewust voor om met de installatie van een CV-ketel met de laatste stand der techniek zelf niet bij te dragen aan netcongestie en groeiende onbalans in vraag en productie van elektrische energie omdat alles vanuit een ondoordacht beleid versneld maar niet realistisch geëlektrificeerd moet worden. Minder gas verbruiken door verbeterde stooktechniek en recent uitgevoerde verbeterde isolatie van de woning is ook winst en reductie van uitstoot. Je warmtepomp in de winter laten draaien op een gasgestookt aggregaat van de netwerkbeheerder lijkt me het paard achter de wagen spannen.
BTPaul
Donateur

@ Johan: oprechte bewondering voor je overtuiging en gedrevenheid.... :handgestures-thumbupleft:
BTPaul
Donateur

snameroc
Donateur

In de basis heb je gelijk dat individueel belang niet perse in het belang is van het milieu. En al die dingen zijn ook niet gratis geweest. Het is voor mij gewoon op lange termijn een pensioen aanvulling. Dat vele het niet doen omdat het niet uitkan op de korte termijn snap ik en is ook een lokale boekhouding. Heel die actie maakt je ook bewust wat ben ik aan het doen. We gebruiken nu als je de zonnepanelen wegdenkt nog maar net zo veel stroom als 25 jaar geleden ondanks de warmte pomp. Al wat je niet gebruikt hoef je niet op te wekken. En heel de net congestie heeft daar ook niet zo veel mee te maken. Er is gewoon te passief op gereageerd.

Daarnaast is verwarmen met een warmtepomp welke op een aggregaat gevoed word nog altijd goed voor het milieu omdat een groot deel van de warmte uit de omgevingslucht komt. Het kost maar een kwart van de energie dan direct gestookt. Dus ondanks het slechte rendement van de energie centrale is er minder gas nodig. Daarnaast is er een ongekende groei van wind molens die ook bij slecht weer de warmte pompen laten draaien.

Ook jouw keuze van gas cv techniek is een financiële en het argument van dat een nieuwe ketel zuiniger is gaat alleen op als de oude 25 jaar oud of ouder is in mijn ogen en dan heb je langer gewacht dan goed is voor je portemonnee. In de gas cv techniek zijn de laatste 15 jaar geen stappen van betekenis gemaakt. In 2003 was al een rendement van 107 procent mogelijk. Wij hebben in 2011 een hr ketel geplaatst ipv de vr en deze heb ik in 2 jaar terug verdiend.

Los van dit alles was voor mij de belangrijkste reden de oorlog in oekraine. Toen was iedere m3 gas die ik kocht de opbrengst voir een kogel voor poetin. Het was wat ik kon doen.

Verder moet ieder het zelf maar weten en mag voor mij kiezen wat hij wil. We kunnen de klimaat verandering niet negeren en weg kijken in mijn ogen. Nederland heeft nog heel wat stappen te maken. En het moet nu eenmaal groeien in ieders hoofd.
Laatst gewijzigd door snameroc op 11 jul 2024, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
snameroc
Donateur

En je zou maar in Groningen wonen met aardbevingen. Ik weet niet wat erger is je leven vechten tegen de overheid die 50 jaar lang je bodem heeft uitgeput of een jaar op een energie aansluiting. Nee we hebben te lang weggekeken. Ik ben van mening dat het goed is wat er gedaan wordt en ja dat geeft ook wel wat pijntjes. Ook de opmerkingen van de generators in Utrecht om teslas op te laden zijn uit het verband gerukt. Als je je er in verdiept blijkt dat nog geen 10 procent van de energie daar uit komt en puur op piekmomenten gebruikt wordt.
Populair mee praten is makkelijker dan zelf iets doen.
Will
Donateur
Contacteer:

De berekening voor het hele land is vrij simpel te maken.
Kijk hoeveel gas er op jaarbasis verbruikt wordt (totaal, niet alleen huishoudens).
Vermenigvuldig dat met 10, of 8,5 voor mijn part, en je ziet hoeveel kWh stroom nodig is.

En voor het gemak kijk ik dan alleen nog maar naar gas. Niet eens naar olie!

Dat is een dusdanig grote hoeveelheid dat je het net (of de processen in de industrie etc) daar niet in tien (2030) jaar op aangepast krijgt. Dertig jaar komt al meer in de buurt.

En ik ben het met Johan eens dat er veel te laat gereageerd is. Dat wijt ikzelf aan de lage tarieven voor de grootverbruikers.
Er moet een financiële prikkel zijn anders komen alleen de idealisten in beweging.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Plaats reactie