Langlopend mysterie grotendeels opgelost RC5267 AV set afstandsbediening (F610 audioset, TV, video)

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

mae
Donateur
Contacteer:

Regelmatig komt het ding hier langs. Soms is het een RC4, de andere keer een RC5 en sowieso een raar, onvervangbaar, zeldzaam en gewild ding.

Het laatste nieuws is dat snameroc met een logitech harmony bezig was en daar voor versterker koos. Daar kreeg hij hem toch niet mee aan de praat. Achteraf logisch, want volgens het schema (in de F3610 manual op www.freeservicemanuals.info ) gebruikt hij dat systeemadres ook niet.

Ik beschrijf hier een beetje m'n gedachtengang / speurtocht.

In eerdere topics vermeldde ik al dat het geen RC4 zou kunnen zijn, daar horen andere chips bij. Ik dacht zonder het te vermelden ook nog kort aan RECS80, maar ik vond het minder waarschijnlijk dat de betreffende chip dat doet, al weet je maar nooit (RECS80 kwam ook ergens begin jaren '80 op de markt en werd onder andere door Thomson gebruikt, ontwerp was ook van Philips en chips werden in licentie door SGS gemaakt). Ik veronderstelde ook dat het niet werken in de frequentie (net te ver afwijkend in dat geval) of in het systeemadres zou zitten. Veel meer mogelijkheden zijn er niet als de chip RC5 doet (de bediening van TV en video gaat sowieso met RC5 en niet op een afwijkende frequentie, dus het is dan al niet heel erg te verwachten dat er iets anders dan een afwijkend systeemadres aan de hand is).

Het schema toont de SAA1082 als geverchip, ik herken die onmiddelijk als de eerste RC5 encoder omdat ik altijd alles openmaak waar Philips op staat en sowieso nummers onthoud, maar online is er niets over terug te vinden (wordt door ECA beschreven als ultrasoongever en daar houdt het op), dus dat is al een eerste obstakel. Om een of andere reden heb ik ook geen enkel IC-databoek van de relevante jaargang terwijl ik dacht dat ik zo goed als compleet was (dus dat zal ik wel ergens in een doos of op een stapel hebben liggen in plaats van in de kast).

Hoe dan ook, de opvolger is de SAA3006 en daar is wel genoeg over terug te vinden. De werking is grotendeels hetzelfde (verbeterde versie) tot op de pinout en benaming van de pinnen aan toe. Door de Z-ingangen aan de Y-lijnen van de keyboardmatrix te knopen wordt het systeemadres (tv, video, audioset) ingesteld.

Vreemd is dat Z3 aan de voeding geknoopt is en Z1 opengelaten is. Dat zou bij de SAA3006 helemaal niets uit mogen maken dus ik heb het hier ook maar genegeerd. Daarmee kom ik de sanity check door, want in de stand TV gebruikt hij adres 0 en in de stand Video gebruikt hij adres 5 en dat klopt met de uitleg op Wikipedia (TV1 resp. VCR1).

In de stand audio, gebruikt hij systeemadres 22. Volgens wikipedia is dat "SAT (Audio Satellite)". Niet te verwarren met adressen 8 en 10 voor SAT1 en SAT2 voor normale televisie-ontvangers.

Er zullen mogelijk wel modernere passende AB's zijn geweest, maar die waren dan voor satelliet-radio-ontvangers en niet voor audio-apparaten die bovendien nog gescheiden zijn in aparte systeemadressen voor amp, preamp, tuner, enzovoorts.

Mogelijk zou je die dan op vervangende afstandsbedieningen kunnen instellen. En voor types waar je gewoon RC5 codes in kunt voeren gebruik je dus systeemadres 22 in combinatie met de gangbare commandotabel.

Ik ben benieuwd of het met deze info gaat lukken. Ik geloof (nog niet uitgezocht) dat de pronto's die Deev Eedeez verkocht (misschien zijn er nog een paar over als je snel bent) direct in RC5 geprogrammeerd kunnen worden, maar pin me er niet op vast.
Laatst gewijzigd door mae op 01 jun 2020, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
snameroc
Donateur

mooi geschreven.

Maar ook het cassettedeck de platenspeler en de analoge tuner werken met de rc5256.
Zou dat dan allemaal onder die 22 vallen niet bijvoorbeeld 16 zoals in de tabel?

Ik zou in de logitech bibliotheek naar een sataudio tuner kunnen zoeken, overigens is de ft950 een sataudio tuner maar die reageert niet op de rc5256 maar die kan natuurlijk door philips zo gekozen zijn.
Blijft het raar dat de fa890 overal op reageert.
mae
Donateur
Contacteer:

Grotendeels, duidelijk nog niet helemaal! Bedankt voor het nog even samenvatten van de openstaande raadseltjes :handgestures-thumbupleft:

De AB kan in de stand audio alleen maar uitzenden op systeemadres 22 als ik het schema goed heb geïnterpreteerd, dus voor de platenspeler en andere onderdelen kunnen geen andere adressen gebruikt zijn zoals later gangbaar. Daar moeten dus gewoon custom commando's binnen adres 22 voor gebruikt zijn. 64 commando's waarvan lang niet allemaal voor standaardfuncties gereserveerd dus ruimte genoeg.

FT950 is een goeie vraag. Waar reageert die eigenlijk op? Het is een Grundig ontwerp, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt (zal gewoon RC5 gebruiken, maar welk systeemadres...) De makkelijkste manier is om die AB eens op een RC5 decoder te richten (bijvoorbeeld een DCC in service mode, ik geloof dat die zowel het adres als het commando toont).

FA980 heeft kennelijk om een of andere reden toch een compatibiliteit ingebakken zitten. Kan me slecht voorstellen dat dat alleen maar is om op de RC5267 te kunnen werken. Er zijn dus kennelijk toch meer afstandsbedieningen die dat kunnen.

Misschien de RC5611 of daar de opvolger (RC773? RC775?) van (Matchline systeemafstandsbedieningen)?

Of zou systeemadres 22 later toch ook nog voor andere hifi combi's (midi sets??) gebruikt zijn?
mikey

de ft990 zou die misschien er op reageren of zou die dezelfde codes hebben als de ft950 ?
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
Gezocht JVC TD V1050
snameroc
Donateur

mae schreef: 01 jun 2020, 23:25 Grotendeels, duidelijk nog niet helemaal! Bedankt voor het nog even samenvatten van de openstaande raadseltjes :handgestures-thumbupleft:

De AB kan in de stand audio alleen maar uitzenden op systeemadres 22 als ik het schema goed heb geïnterpreteerd, dus voor de platenspeler en andere onderdelen kunnen geen andere adressen gebruikt zijn zoals later gangbaar. Daar moeten dus gewoon custom commando's binnen adres 22 voor gebruikt zijn. 64 commando's waarvan lang niet allemaal voor standaardfuncties gereserveerd dus ruimte genoeg.

FT950 is een goeie vraag. Waar reageert die eigenlijk op? Het is een Grundig ontwerp, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt (zal gewoon RC5 gebruiken, maar welk systeemadres...) De makkelijkste manier is om die AB eens op een RC5 decoder te richten (bijvoorbeeld een DCC in service mode, ik geloof dat die zowel het adres als het commando toont).

FA980 heeft kennelijk om een of andere reden toch een compatibiliteit ingebakken zitten. Kan me slecht voorstellen dat dat alleen maar is om op de RC5267 te kunnen werken. Er zijn dus kennelijk toch meer afstandsbedieningen die dat kunnen.

Misschien de RC5611 of daar de opvolger (RC773? RC775?) van (Matchline systeemafstandsbedieningen)?

Of zou systeemadres 22 later toch ook nog voor andere hifi combi's (midi sets??) gebruikt zijn?
Bij de fa890 heb ik ook een rc890 de f610 reageert daar niet op de fa950 ook niet.
Die heeft dus weer een andere tabel.

Ik ga een dezer dagen de dcc900 eens in service mode zetten, nooit voor deze rede gedaan overigens.
Karsten

mae schreef: 01 jun 2020, 23:25 FT950 is een goeie vraag. Waar reageert die eigenlijk op?
Is er een aparte set commando's voor DSR zodat deze onafhankelijk van een gewone analoge tuner kan worden bediend? :think:

Leuk dat dit eens wordt uitgespit! :handgestures-thumbup:
Meten is weten en weten wat je meet.
snameroc
Donateur

Of ik doe iets fout of het gaat niet met de dcc900 om de commando's zichtbaar te maken.
A970D376-BAC4-43D4-82B6-4314D910251A.jpeg
mae
Donateur
Contacteer:

De DCC951 doet het inderdaad ook niet. De DCC600 dan weer wel, misschien is het iets typisch voor de tweede generatie.

De DCC600 laat zowel het systeemadres als het commando zien, dus dat zou voldoende moeten zijn.
snameroc
Donateur

Heb jij al die recorders?
Ik heb naast de dcc900 ook een dcc600, vanavond eens opzoeken hoe je die in service mode zet. Wordt vervolgd.
mae
Donateur
Contacteer:

Ik weet het sinds ik een reparatie aan zo'n ding heb gedaan ooit.. Ik vond bij het optakelen nog wel een andere uit de tweede generatie en moet nog bepalen wat ik ermee ga doen. Eentje die ik al eerder vond, heb ik geloof ik verkocht. Of ik ga hem opnieuw tegenkomen.
snameroc
Donateur

Ik heb er een en hoewel de service mode wat anders reageert dan je zou verwachten is het gelukt.

De eerste is de rc5267 met de keuze audio,videorec en tv
De tweede is de rc890
De derde is van de fa950
Laatst gewijzigd door snameroc op 03 jun 2020, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
mae
Donateur
Contacteer:

Mooi om dat bevestigd te zien!
Deev Eedeez
Donateur

Late reactie, maar dat van die service mode van de DCC600 is gaaf: nu eens kijken welke remote van de ongeveer honderd die heb liggen het op 22 doet ;-)
Ik ga morgen een F610 set afhalen. Daar zit helaas ook geen RC5267, maar een RC5991 bij… die gaat waarschijnlijk niet werken, maar weet nu hoe ik hem kan testen !
Bijna altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005 (aangevuld met Stage Accompany spul voor de Home Cinema).
Will
Donateur
Contacteer:

snameroc schreef: 01 jun 2020, 23:14 Maar ook het cassettedeck de platenspeler en de analoge tuner werken met de rc5256.
Zou dat dan allemaal onder die 22 vallen niet bijvoorbeeld 16 zoals in de tabel?
Naar aanleiding van een recenter topic ben ik eens even in de RC5267 codes en in de F3610 en Fx610 componenten gedoken.
Daar zie ik dat de set zelf voornamelijk op systeemcode 22 reageert. 22 is in sommige RC5 tabellen als "SAT (audio)" en en andere tabellen als "Audio" te vinden.

De overige componenten van de F610 set ontvangen geen RC5 codes, ook niet via de bekabeling.
De processor in de F3610 decodeert de RC5 codes en hercodeert die naar specifieke codes (pulsen per draadje in de stekker, of zelfs statische signalen) voor cassette, PU, tuner.

Of de TV-tuner van de set wel RC5 codes krijgt of ook specifieke vertaalde codes, heb ik (nog) niet bekeken.
Edit: dat blijkt heel simpel opgelost: de TV(-tuner) krijgt geen RC5 signalen van de F3610, maar omgekeerd wordt dan de RC5 code vanuit de TV(-tuner) gebruikt. Bovendien kan de TV de RC5 van de F3610-RC5 ontvanger blokkeren met het signaal R.C.5 STOP.

Deze set werkt dus anders dan de latere sets met bijvoorbeeld CD-speler en cassettedeck, waar één apparaat een IR ontvanger heeft en het (gedemoduleerde, maar verder onbewerkte) RC5 signaal met tulpkabeltjes aan de andere componenten doorgegeven wordt.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Will
Donateur
Contacteer:

Weer een stapje verder: de processor in de F3610 stuurt via de remote-kabel naar het cassettedeck soortgelijke signalen als de los verkrijgbare kabel-afstandsbediening N6721. De cassette-remote-uitgang van de F3610 is dus een soort emulatie van die N6721.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Plaats reactie