B960, geen MFB, wel actief.

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Deev Eedeez
Donateur

25 jun 2020, 13:00

Geen MFB, wel actief. Van Philips Duitsland.

Is al eens ooit eerder op de zustersite geplaatst:
B960 bij zustersite
Maar geen nadere info.

Er staat meer informatie in een Duitse folder van 86/87. Het is een actieve basreflex box, maar waarschijnlijk geen MFB, hoewel je dat wel zou vermoeden op grond van de slechts 15 liter inhoud en de term “elektronische korrekturen”. Was verkrijgbaar in het getoonde houtmotief en in spierwit (mooi!).

Boxen in een Duitse Philips folder van 86/87, hier getoond in houtmotief, ook verkrijgbaar in spierwit. Maar bij de actieve staat wel leverbaar vanaf 87, dus misschien nooit geleverd...
Boxen in een Duitse Philips folder van 86/87, hier getoond in houtmotief, ook verkrijgbaar in spierwit. Maar bij de actieve staat wel leverbaar vanaf 87, dus misschien nooit geleverd...

De specificaties.
De specificaties.

Uit diezelfde folder nog een grote 75l passieve box met twee 9” woofers een vlakmembraan (!) middentoner, bijzonder, alsmede een voorbeeld van een witte uitvoering van zo’n box uit die serie.
Uit diezelfde folder nog een grote 75l passieve box met twee 9” woofers een vlakmembraan (!) middentoner, bijzonder, alsmede een voorbeeld van een witte uitvoering van zo’n box uit die serie.
Laatst gewijzigd door Deev Eedeez op 25 jun 2020, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
mae
Donateur

25 jun 2020, 14:41

Er is eerder geschreven over de FB960, waarbij verwarring met de FB690, FB860, MCD609, DSS960, etc. werd verondersteld: https://mfbforum.nl/index.php/passief-a ... 900-serie/

De FB690 en MCD609 vallen numerologisch al af, en zoveel drukfouten maakte Philips nou ook weer niet. Het moet dus wel echt om iets gegaan zijn dat FB960 zou hebben moeten heten.

Ik denk dat deze box op zijn minst op papier en in prototype en mockup in Leuven (Wetzlar was al over op autoradio's) heeft bestaan en dat de Duitse markt als introductie moest dienen, misschien zelfs heeft gediend, of de Duitse folder van 1986/1987 net iets eerder naar de drukker ging en ze hem er niet meer uit konden halen.
Deev Eedeez
Donateur

25 jun 2020, 14:58

In de Duitse folder waar ik overdrukken uit heb geplaatst is geen sprake van FB maar B. In latere Duitse folders hebben ze het wel eens over FB, maar dan bijvoorbeeld alleen de FB565. Verwarring met andere nummers mag, maar lijkt wat overbodig. Het zijn in naam en vorm compleet andere boxen dan welke dan ook uit welke FB serie dan ook...
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Harry

25 jun 2020, 17:45

Interessant! 9 inch woofers, dat moet toch een nieuwe ontwikkeling zijn geweest. Of externe inkoop. Maar nooit meer wat over teruggezien?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

25 jun 2020, 18:21

Harry schreef:
Of externe inkoop.
Daar moest ik ook aan denken; Seas of Vifa want de meeste fabrikanten hebben 8" en 10" maar betaalbare woofers in 9"? :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
mae
Donateur

25 jun 2020, 19:50

Deev Eedeez schreef:
25 jun 2020, 14:58
In de Duitse folder waar ik overdrukken uit heb geplaatst is geen sprake van FB maar B. In latere Duitse folders hebben ze het wel eens over FB, maar dan bijvoorbeeld alleen de FB565. Verwarring met andere nummers mag, maar lijkt wat overbodig. Het zijn in naam en vorm compleet andere boxen dan welke dan ook uit welke FB serie dan ook...
Ik noemde ze FB omdat ze in het echt zo geheten zullen hebben en zo benoemd werden op het buurforum. Ik had de losse B nog even moeten benoemen als zijnde waarschijnlijk een catalogusongeintje. In 1986 had Duitsland geen eigen typenummerreeksen meer voor zover ik weet. Voluit zou zo'n box waarschijnlijk 70FB960/22 heten ofzo, als hij inderdaad voor de Duitse markt was. Zou er nog een eigen typenummerreeks bestaan dan zou het 12FB960 zijn geweest. Het is in de Nederlandse catalogi ook vrij gebruikelijk om de aanduiding van coderingscentrum 70 weg te laten.
Deev Eedeez
Donateur

26 jun 2020, 11:03

Mae,

Met alle respect, maar als ik zelf klik op de link die ik naar het buurforum geplaatst heb, hebben ze het niet over FB maar B, waar haal jij die FB vandaan? Anders dan dat ‘t gebruikelijk was en is? Maar staat nergens bij deze boxen?

B960, niet FB960 staat op’t buurforum...
B960, niet FB960 staat op’t buurforum...
ChromeMaximaII
Donateur

26 jun 2020, 12:08

Harry schreef:
Interessant! 9 inch woofers, dat moet toch een nieuwe ontwikkeling zijn geweest. Of externe inkoop. Maar nooit meer wat over teruggezien?
Dat idee had ik ook. MOSFET eindversterkers zijn bij mijn weten nooit echt een Philips dingetje geweest?
mae
Donateur

26 jun 2020, 13:16

Deev Eedeez schreef:
26 jun 2020, 11:03
Met alle respect, maar als ik zelf klik op de link die ik naar het buurforum geplaatst heb, hebben ze het niet over FB maar B, waar haal jij die FB vandaan? Anders dan dat ‘t gebruikelijk was en is? Maar staat nergens bij deze boxen?
Nog zonder bewijs, maar vooral als rmorg modeladmin heb ik meermaals geleerd dat foldernamen en nummers in het buitenland vaak fantasierijker zijn dan de nummers die werkelijk op de typesticker staan (trouwens in Nederland ook, TA4000 is niet echt iets dat je op een typesticker tegenkomt). Typestickers voldoen eigenlijk altijd aan een gangbaar typenummersysteem en de kans dat Deutsche Philips in 1986 nog een afwijkend systeem hanteerde, schat ik zeer laag in. Coderingscentrum 70 was toch wel de maat der dingen tegen die tijd, en dat zal ergens in een kantoorgebouw in Eindhoven gelegen hebben en mogelijk nog liggen.

Een aanwijzing is dat er elders ook over de FB960 gesproken wordt, alleen het is onduidelijk of dat ergens gedrukt stond of dat het ook een gevolgtrekking is. Bewijs zou bijvoorbeeld verkregen kunnen worden door foldertypenummers/namen te vergelijken van toestellen die in beide catalogi (Duits/Nederlands) voorkomen. Dat doe ik, en dan kom ik er nog op terug.
Plaats reactie