Hardnekkig probleem bandrecorder N4419

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

28 jul 2020, 19:39

- p1: zag na testen dat ik hier aan kathode van D1 gemeten had i.p.v. anode

Helaas, dan mag je de meting nog eens doen.

Ik begin de rechter motor te verdenken. Of de weerstanden van 1ohm.

Als de rechter motor een rotte collector heeft, veroorzaakt die meer storing dan de motor stop en de c602 kunnen filteren. Zomaar een idee wat bij me opkwam...

Daarbij kan een slechte C 22uF invloed hebben. Maar dan is die in de andere recorder net zo slecht, want het loopwerk gedraagt zich hetzelfde in de andere recorder.

Verder kan de tape tension ook nog invloed hebben. We hebben al tig keer over de tape tension schakelaars gehad, maar of ze werkelijk 100% zijn zoals ze moeten zijn (ook de afstelling)???
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Manlo

29 jul 2020, 17:20

Indien nog niet helemaal duidelijk: ik test met 1 werkende recorder (N4418) waarbij ik bij elke test het loopwerk omwissel.
Met het 4418-loopwerk blijft de Play functie gewoon werken en met het 4419-loopwerk slaat deze af in Stop.

Mij lijkt dat de oorzaak dan ook alleen in het N4419-loopwerk gezocht moet worden (??).

@Will
Hernieuwde metingen aan Motor stop unit.

Loopwerk:
- N4419 | aan | play | afslag
p1: | -23 V | -0.6 V | begint laag, snel oplopend tot -23 V (afslag na ong. 4:30 min.
p2: | -23.2 V | -0.4 V | snel oplopend; schommelt daarna 'n aantal seconden tussen -19 V en -23 V (afslag na 50 sec.)

- N4418 | aan | play | stop
p1: | -17.x / 23.2 V | -0.6 V | begint laag, snel oplopend tot -23 V (handmatig gestopt bij ong. 4:30 min.)
p2: | -14 / -22.9 V | -0 V | begint laag, snel oplopend tot -23 V (handmatig gestopt bij ong. 4:40 min.)

Meetpunten:
- p1: meetklem aan anode van D1 (waarde bij recorder aan met 4418-loopwerk schommelt ook 'n aantal seconden)
- p2: meetklem aan anode van D2 (waarde bij recorder aan met 4419- en 4418-loopwerk schommelt ook 'n aantal seconden)

Vervolgtests met N4419-loopwerk.
- plus van FF-motor losgehaald en Play gedrukt: afslag na 65 seconden
- plus van beide spoelmotoren los en Play gedrukt: afslag na 42 seconden
- plus van alleen REW motor los en Play gedrukt: afslag na 58 seconden

Motoren weer aangesloten en connector links losgehaald (brom in luidspreker), na Play valt alleen RE201 af bij 1.50 min. - spoelmotoren draaien door; handmatige gestopt na 5 min.

Linker connector weer aangesloten en schakelaar bij RE201 losgeschroefd, na Play slaat af bij 1.13 min.
Deze schakelaar (nog steeds los) in Maak-stand gezet (karton ertussen), na Play slaat af bij 4.30 min. - spoel van RE201 wordt voelbaar warm, de rest niet.
Manlo

31 jul 2020, 21:19

Vooruitgang ... dacht ik - maar helaas.

Vandaag op N4419-loopwerk de schakelaar bij RE201 opnieuw gemeten; in de 'uit'-stand bleek 1 'contact' slecht contact te maken.
Opnieuw bijgesteld en schakelaar teruggezet. Na Play draait deze zelfs tot 6 minuten, toen handmatig gestopt. Probleem opgelost dacht ik toen.

Loopwerk in de normale positie gebracht (van staand naar liggend), een tape geplaatst en weer op play. Echter nu slaat hij weer af na bijna 2 minuten. Bij opnieuw Play slaat ie zelfs af na 5 seconden.
Loopwerk weer rechtop en schakelaar opnieuw gecontroleerd - is nog steeds goed. Draait weer 6 minuten.
Loopwerk weer liggend en Play zonder tape; alleen RE201 slaat nu af na 1:50 min. de motoren blijven draaien.

Heb toen beide BD140 die geoxideerde pootjes hebben (kwamen uit oude machine) vervangen door 'schone' exemplaren.
Vanaf dat moment brand het Play-lampje meteen bij inschakelen van de recorder.
Loopwerk gecontroleerd op evt. sluiting, maar niet vastgesteld.
Met z'n eigen N4418-loopwerk brand het Play-lampje ook meteen.
Beide flip-flops, motor- en recorderprintje omgewisseld met andere exemplaren maar lampje blijft branden.
Mogelijk dat er nu 'n diode op print 2 defect is geraakt.

N4419-loopwerk vervolgens in N4419 recorder gezet, tape erop en Play - slaat af na bijna 2 minuten.

Ik kan er geen logica-touw meer aan vastknopen.
Mijn animo is inmiddels sterk gedaald.

Heb de uitdrukking "een magno-controller krijg je altijd wel weer aan de praat" wel 'ns gezien, en dat idee had ik zelf ook.
Maar dit blijkt in mijn geval toch niet zo te zijn.
Ik stop er nu maar mee.

Allemaal bedankt voor jullie bijdragen. Extra dank aan Will voor de foutzoek-begeleiding.

@mthecatlover
Ik heb een Pm gestuurd.
mthecatlover
Donateur
Contacteer:

31 jul 2020, 21:33

Manlo schreef: 31 jul 2020, 21:19 Ik heb een Pm gestuurd.
Gelezen, en kijk wat ik voor je heb. :pray:
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^= Afbeelding
gromsound
Contacteer:

31 jul 2020, 22:19

uiteindelijk toch definitief kapot gerepareerd dus. :( kon eigenlijk niet uitblijven op deze manier.

staand en liggend verschil doet vermoeden dat er ergens een draadje los hangt en onbedoeld wel of geen contact maakt. misschien zelfs in de spoelmotoren gezien de deck afhankelijkheid. we hebben ooit wel eens motoren opengehaald waar ijzerslijpsel in zat, lekker sluiting te maken of zwaar draaien veroorzakend. als daardoor de normale motorstroom te hoog wordt slaat ie ook af.

N4419 rest in peace :cry: en moge uw onderdelen een fortuinlijker zuster in leven houden...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
snameroc
Donateur

01 aug 2020, 07:38

Ik denk toch ook dat het aan van de motoren ligt dat de rotor op de borstels rust bij het liggen en dat bij rechtop de druk op de borstels anders is waardoor de signalen anders zijn. Misschien toch snaren rubber op de collector. Waarom de term kapot gerepareerd gebezigd wordt begrijp ik niet helemaal.
j.hartog

01 aug 2020, 12:32

manlo,

De rechter motor open maken en de koolborstels zijn vuil en ook het anker de contact vlakjes schoonmaken en de kool borstels en ook als de as van de motor wat zwaar loopt in het sinterlager bus er wat sinter lager olie klein drupje op doen en weer monteren.
Dit heb ik ook gehad met een cassettedeck met een spoel motor die de band niet trok, motor open gemaakt.
En het anker schoongemaakt en de kool borstels gereinigd, en weer oke.

J.Hartog
Manlo

01 aug 2020, 13:35

@snameroc
Ik denk toch ook dat het aan van de motoren ligt ...
Dat zou 'n oorzaak kunnen zijn idd. Alleen -zoals ik al eerder berichtte- als ik 1 of beide motors de kabel losgooi dan slaat ie ook af; de motoren hebben dan geen invloed.

De term 'kapot gerepareerd' betekent voor mij dat je net zo lang geprutst hebt totdat het helemaal niet meer werkt.
Ik heb alle handelingen zoveel mogelijk systematisch uitgevoerd.
Misschien wordt het toch minder zwaar bedoeld dan dat het overkomt.

@j.hartog
Dank voor de zinvolle en praktische beschrijving.

Ik heb mijn N4419 niet zo intensief gebruikt dat ik noemenswaardige slijtage verwacht. De asjes van de motors lopen nog licht, maar had er toch 'n drupje speciale olie op gedaan.

Of het toch kan zijn dat de nieuwe snaren te strak zijn? Ik zal nog proberen wat ie doet met de oude snaren erop.
Will
Contacteer:

01 aug 2020, 15:24

Het losgooien van een motor is niet zinvol. De motorspanning wordt gemeten door de schakeling en die regelt dan de zaak bij.

Als je alleen de motor loshaalt dan verstoor je de regeling en dan probeert die de zaak te corrigeren. Dat lukt niet omdat er geen motor is.

Ook de schakelcontacten aan de solonoid hebben niets met de regeling te maken. Die schakelen in een stukje van de audio.

Dat de solonoid afvalt is gewoon een GEVOLG van het feit dat de recorder in “STOP” valt. Die solonoid heeft niets met het hele probleem te maken.
We zijn dus al vanaf het begin een hele tijd kwijt met het zoeken op de verkeerde plek.

Ik heb geprobeerd om van achter naar voren stap voor stap bij de oorzaak uit te komen. Dat verloopt heel erg moeizaam als je van de hak op de tak springt en wat onbezonnen akties doet.

Kapotgerepareerd zie ik ook niet zo.
Er wordt gewoon niet stap voor stap alles gecontroleerd aan de hand van de servicemanual.
Zoals de bandspanningsschakelaars, al de nodige keren genoemd, maar doen ze werkelijk wat ze horen te doen?
Manlo

02 aug 2020, 16:37

@Will
Sorry als mijn acties wat onbezonnen overkomen.

In een eerder bericht gaf u aan: "Ik begin de rechter motor te verdenken."
Mijn idee was dat als het aan 'n motor kon liggen, er ook 'n verschil zou optreden als ik de motor(en) loskoppelde.

Heb de bandspanningsschakelaars nog eens nagemeten. Gemeten waardes in ohm. Default is standaardpositie, Actief is schakelaar aangetrokken.

Afbeelding

[*]: hier moest ik harder drukken anders kreeg ik 'n veel hogere waarde, wel tot in de 40 ohm.

Alleen de waarde bij rechtse schakelaar in default stand meet op N4418 iets hogere waarde.
Kan dat 'n indicatie zijn tot het probleem, of betekent dat gewoon 'n minder schoon contact? Contacten op N4418-loopwerk zijn niet schoongemaakt, op N4419 wel.

Vrijloop motoren.
- FF-motor: loopt op N4419-loopwerk nagenoeg even licht als op N4418; met en zonder snaar.
- REW-motor: loopt op N4418 iets lichter - schotel-as is ietsje minder strak afgesteld.

De editor hier is helaas tamelijk beperkt; je kan nog geen tabel koppelen of gewoon een afbeelding lokaal selecteren.
Je hebt perse een externe server nodig - erg onpraktisch.
Will
Contacteer:

02 aug 2020, 16:58

Dat het aan de motor zou kunnen liggen werd ook door Johan (snameroc) onderstreept met een apparaat dat hij gerepareerd had. Dat wil niet zeggen dat het de oplossing is.

In de servicemanual staan de stroomwaarden van de verschillende motoren. Die kun je in jouw recorder meten en vergelijken met de manual. Je weet intussen hoe je stromen moet meten.

Een weerstand van 40 ohm is een slecht contact. Dat moet je schoonmaken met wat alcohol of ipa. Er zijn zo te zien geen schakelaars die standaard in de verkeerde stand staan. Dis daar verwacht ik geen probleem.

Tabellen zijn op elk forum een probleem. Daar moet de beheerder aparte modules voor bijladen en dan krijgen we weer zestig pagina’s discussie dat het allemaal anders moet.

Een foto of plaatje of schermkopie kun je in het bericht plaatsen als bijlage. Als je in het editor-scherm zit scroll je naar beneden en dan zie je eerst de drie knoppen en daaronder de tabbladen Opties en Bijlagen. Vanuit bijlagen kun je een bestand kiezen. Dat kan ook op je telefoon staan of op je tablet, of waar dan ook.
Je kan per bericht maximaal 3 bijlagen toevoegen. De enige voorwaarde is dat die samen niet al te groot mogen zijn. Ik dacht 250kB max per bijlage. Je moet plaatjes dus eerst verkleinen.

Dan nog wat over de 4418 vs 4419. Die zijn niet exact gelijk. Ze zijn misschien uitwisselbaar maar kunnen bij het foutzoeken ook een verkeerde indruk geven.

En: ik ben geen u, maar een jij. :wink:
Manlo

03 aug 2020, 17:21

@Will
Oke, bedankt voor de editor instructie - had dus niet ver genoeg naar onder gekeken.

Heb de stroomwaardes gevonden in een N4418-service manual; in de N4419 Sm (37 scans) die ik heb kunnen vinden staat niets over afstellingen.

Met N4419-loopwerk in de eigen recorder (liggend) heb ik van beide motoren de stroom ingesteld op ong. 100 mA (101.x / 99.x) - met motor geblokkeerd.

Ook de vermelde spanningen over de weerstanden R605/R606 en R607/R608 gemeten, zijn ong. 50 mV.

Meteen ook de spanningen aan de spoelmotoren gemeten - gemeten aan beide condensatoren.
Met snaar:
M1 - FF: ong. 18 mV / - REW: ong. 14 mV
M2 - FF: ong. -46 mV / - REW: ong. 17 mV

Zonder snaar:
M1 - FF: ong. 1.3 mV / - REW: ong. 1.4 mV
M2 - FF: ong. 22 mV / - REW: ong. -36 mV

Wel sterk afwijkende waardes in vergelijking met de manual; of heb ik misschien toch verkeerd gemeten?

Play (recorder liggend)
- zonder tape: loopt normaal door - handmatig gestopt na 6 minuten.
- met tape: slaat af bij 2 minuten.
Will
Contacteer:

03 aug 2020, 20:35

Dit is de tabel.
585DD19A-3726-40CA-9224-0047308A7A5F.jpeg
In de tabel staat de spanning over R605/R606 en R607/R608. Dit is een maat voor de stromen van de beide motoren.
Let wel: snelspoelen voor de linker motor is REW en voor de rechter FF.

Misschien kunnen we hier aan zien of er iets met een motor aan de hand is.
Manlo

03 aug 2020, 21:57

@Will
Ja die tabel heb ik gezien, maar ik heb het dan niet helemaal goed begrepen. Ik dacht bij de tekst "De spanningen van de wikkelmotor ..." dat ik de spanning op de motor zelf moest meten.

Ik ga het morgen opnieuw meten.
Will
Contacteer:

03 aug 2020, 23:22

Had ik het geheimpje van de bedoeling van een servicemanual al verklapt?

Spanning over de weerstanden meten. Dus een meetpen aan het ene draadje van de weerstand, andere meetpen aan het andere draadje van de weerstand.
Plaats reactie