MFB terugkoppeling inregelen

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

rupsenkind

Hallo allemaal,
Ik loop tegen het volgende probleem aan bij het inregelen van de MFB terugkoppeling bij zowel 541 als 544 boxen: 125Hz/10mV (gemeten met scoop en multimeter) aan ingang van de box, dan multimeter aangesloten op de meetpunten zoals beschreven in de tips en trucs op de site en proberen in te regelen op 115/120mV (wisselspanning) met resp. R630(541) R692(544). Echter bij de 541blijft de spanning rond de 105mV of ik nou de potmeter naar links of rechts draai en bij de 544 rond de 90mV. Wat het nog vreemder maakt: ik heb dit bij 2 541's en zeker 3 544's waar ik de elco's heb vervangen (alles naar de correcte waarden en correct aangesloten) maar ook bij een 544 waar de originele elco's nog in zitten. Ik heb ook de 125Hz/10mV nog gemeten na aansluiten op de box en signaal blijft gelijk (geen misaanpassing dus),tevens meerdere multimeters gebruikt met hetzelfde resultaat....... heb dit ook al met Thomas gedeeld per mail maar we zijn nog niet verder gekomen. Hoop dat iemand van jullie een idee/tip heeft. Bij voorbaat dank! Groet, Rob.
Laatst gewijzigd door rupsenkind op 25 sep 2020, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
:techie-computer: Vintage audio: Philips, Yamaha, Wharfedale, Jensen en veel veel meer... :happy-smileyinthebox:
Will
Donateur
Contacteer:

Op het eerste gezicht lijkt dit heel erg op een meetfout. Je hebt immers bij zes boxen hetzelfde probleem.
Maar we zijn niet helderziend, je zal dus zelf verder moeten zoeken:

Controleer (!!!!!!! dus niet hier zonder te kijken met "ja" antwoorden) de volgende dingen:
Heb je de juiste (meet-)punten te pakken?
Meet je soms storing ipv het signaal?
Draai je aan de goede potmeter?
Wat zie je op je scoop, klopt dat met het 125Hz ingangssignaal?
Wat zie je op je scoop als je het ingangssignaal veranderd?

Soms helpt het om er een nachtje over te slapen omdat je dan pas ziet dat je steeds over hetzelfde heen hebt gekeken.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
rupsenkind

Hoi Will,

bedankt voor je reactie, ter verduidelijking: ik ben hier al een aantal weken mee bezig en ja ik denk ook dat een meetfout is maar krijg mijn vinger er niet achter, als antwoord op je vragen:

Controleer (!!!!!!! dus niet hier zonder te kijken met "ja" antwoorden) de volgende dingen:
Heb je de juiste (meet-)punten te pakken? Ja, de foto's bij de tips en trucs zijn zeer duidelijk en ik heb de meetpunten terug gevolgd op de print of het de juiste waren.
Meet je soms storing ipv het signaal? Nee, de box laat duidelijk een 125Hz horen zonder storing
Draai je aan de goede potmeter? Ja, zie mijn beschrijving met potmeternummers, daarbij zie ik wel een lichte verandering in de waarde als ik draai maar dat is rond de waarden die ik beschreven heb.
Wat zie je op je scoop, klopt dat met het 125Hz ingangssignaal? Ja, scoop laat zuiver 125Hz zien (gegenereerd met Daqarta SW) en komt uit soundcard van mijn PC.
Wat zie je op je scoop als je het ingangssignaal veranderd? Als je bedoeld wanneer ik de frequentie of amplitude verander: dat werkt correct

Hoop dat het dat wat duidelijker beschrijft...begrijp ook dat niemand helderziend is :-) maar hoop dat iemand als es per ongeluk tegen hetzelfde is aangelopen...

Groet,

Rob
:techie-computer: Vintage audio: Philips, Yamaha, Wharfedale, Jensen en veel veel meer... :happy-smileyinthebox:
Will
Donateur
Contacteer:

Ja, deze meldingen zijn inderdaad al vaker langs gekomen.
- Meestal was dan toch iets kapot. Maar jij ziet bij zes boxen hetzelfde, dat er iets kapot is lijkt me heel sterk.

- De andere fout is dat de ingangsgevoeligheid van de box fout stond. Omdat je al contact met Thomas gehad hebt lijk me dat ook sterk want dat is het eerste wat genoemd wordt.

- de meeste multimeters kunnen 125Hz wisselspanning makkelijk meten en omdat je op de scoop ook de verhouding 10mV -> 115mV over de woofer kunt aflezen lijkt me een verkeerde multimeter ook sterk.

Remi
Donateur

Even los van het meten, veranderd het volume van de woofer wel als je aan de feedback draait?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
rupsenkind

Hi Remi,

Dacht het niet maar niet specifiek op gelet, ga ik morgen proberen.

@Will, ingangsschakelaar staat op MFB stand (dus meest gevoelig) mocht dat anders moeten zijn dan hoor ik dat graag want het staat niet beschreven in de tips en trucs. (ook niet met Thomas over gehad)

Dank en prettige avond nog allemaal.
Will
Donateur
Contacteer:

De de ingang van de box moet inderdaad in de gevoeligste stand staan (potmeter bij 544 en schakelaar bij 541).

@Remi: dat is een goeie en snelle controle. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Cassettebandje
Contacteer:

Let er bij de 544 op dat je high roll-off filter op 0 staat. (niet elke versie heeft dit trouwens)

Oja, ook niet onbelangrijk als het bij de ingang van de box al misgaat, dan wordt feedback afregelen heel moeilijk.
Controleer eerst even of die dinbussen nog goed in de print zitten. Dit kan door visuele inspectie, maar ook door aan je dinkabel te rommelen, als je dan gebrom/gekraak of uitval van geluid hebt, dan moet je dat eerst even aanpakken.

Ik heb een keer met een 544 gehad dat er een breuk zat in de massa van de dinbus, die was dus ook met geen mogelijkheid goed af te regelen, gebeurde niet precies hetzelfde als wat jij nu hebt. De potmeter had wel effect maar de juiste waarde was niet in het bereik van de potmeter in te stellen.
MFB 541,541,532,532,532,544,544,544,sx6544,567,567,567 Heel veel luisterplezier.
rupsenkind

Ok, met de 544 ben ik een stap verder: i.p.v. de multimeter aan massa aan te sluiten op het metalen frame waar de grote elco's in zitten heb ik nu de metalen strip gebruikt die vanaf de grote eindtorren dwars over de print loopt: nu meet ik normale waarden en laat het zich ook mooi inregelen naar 115mV (volume van de woofer verandert dan inderdaad). Wel merkwaardig want er wordt in de trucs verwezen (zie de foto daar) naar het massa punt op het metalen frame bij de elco's verwezen. Mogelijk dat bij meermaals keren van de print bij het verwijderen/monteren van de elco's er ergens een draadbreuk is ontstaan ofschoon ik geen brom of andere storingen hoor..
Ik zal nu hetzelfde doen bij de 541's en zien wat dat brengt. Ik laat het jullie weten....tnx!

P.S. @cassettebandje, zie net je bericht, de DIN bussen had ik al vervangen, de oude waren compleet gaar....na vervangen geen problemen meer met muziek en 125Hz (buiten het afregelen dan maar dat lijkt dus een massa probleem te zijn geweest)
Remi
Donateur

zou bijzonder zijn als bij al jouw MFB's met deze problemen de massa niet jofel is maar wie weet.
Normaal gesproken is het frame waar de ingangsbussen opzitten mijn massapunt voor de meting en dat zou toch ook in verbinding met het koelblok(je) van de eindtorren moeten staan.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
rupsenkind

Probleem gevonden: het was niet de massa maar ik had vergeten te vermelden dat ik nu een andere 125Hz bron heb gebruikt (mobieltje met een app) en dat werkt wel. Als het 125Hz signaal uit mijn PC weer aansluit gaat het weer mis (gemeten waarde blijft hangen hoe je ook aan de pot draait). Ofschoon de SW op de PC ingesteld staat op 125Hz klinkt het hoger dan de 125Hz uit het mobieltje (beide meten overigens wel 10mV op de aangesloten DIN plug). Nu terug denkend over de afgelopen maanden heb ik er ooit al eens eerder ingeregeld met een mobiel en dat ging ook goed... app gelijk van mijn PC gedeleted.. :D Nu nog een 544 eindtrap vervangen, een 544 onderzoeken die binnen 10 sec uitschakelt zonder signaal (had dat probleem niet voor de elco's waren vervangen, iemand hier een idee?) en de rest van de boxen nog eens goed inregelen qua terugkoppeling.... dank zover voor jullie meedenken en tips...heeft zeker geholpen! Groet, Rob
Will
Donateur
Contacteer:

Mooi!
Voor de volledigheid: met welke app ging je de mist in, was dat "Daqarta SW"?
Zodat medefreaks hier niet tegen dezelfde problemen aanlopen.

Remi
Donateur

Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt!
rupsenkind schreef: 26 sep 2020, 16:24 ..een 544 onderzoeken die binnen 10 sec uitschakelt zonder signaal (had dat probleem niet voor de elco's waren vervangen, iemand hier een idee?) ...
dan lijkt de elko van 330uF (uit m'n hooofd) op het ingangsprintje niet mee te doen, of die is flink lager in capaciteitswaarde
rupsenkind

Hi Remi, was idd de 330uF ik had er een 33uF ingezet :x :x , duidelijk tijd voor een nieuwe bril.. :D :D , goed weekend allemaal!
Remi
Donateur

Afbeelding
Plaats reactie