AH380 DC protectie

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

BTPaul
Donateur

18 jun 2021, 22:20

Tjerk,

Nameten levert dezelfde waarden op maar het klopt niet met de eerdere metingen. Ik ga daarom eerst terug naar het moment waarop ik de 4 torren TS606A t/m TS609A vervangen heb. Deze demonteren,controleren,nameten etc. Daarna ga ik de brosse verouderde solderingen aanpakken+ kijken of het lukt om de defecte, "verdwenen" printbanen en eilandjes beter te fatsoeneren rondom deze torren. Vervolgens ga ik de metingen vanaf het moment van het vervangen vd torren tot nu opnieuw uitvoeren en zien wat het resultaat daarvan oplevert. Gezien de beperkte vrije tijd zal dat niet eerder dan begin volgende week zijn. Ik kom terug met de resultaten. Fijn weekend!

Grtz, Paul
Regenpak
Contacteer:

18 jun 2021, 22:45

Dat zou ik niet doen. Je waarden zijn goed alleen ze zitten verwisseld. Volgens mij zit je gewoon verkeerd te prikken. Als je alles opnieuw gaat lossolderen verkloot je die sporen nog meer. Het schema is duidelijk en de layout ook.

Ik zal me morrege wel effe vermaken met kleurtjes ofzo.

Tjerk
BTPaul
Donateur

19 jun 2021, 08:55

Die meetsessies 's avonds zijn niet de meest fantastische momenten aan het eind van een lange dag. Wat je aangeeft en hoe te meten is duidelijk. Ik zal het vanmiddag nogmaals nameten.
Regenpak
Contacteer:

19 jun 2021, 10:52

OK, laat ik de kleurtjes effe zitten :D

Tjerk
BTPaul
Donateur

19 jun 2021, 15:01

Master heeft gelijk... C614a verkeerd geprikt en E+B verkeerd opgeschreven:

basis 608a en basis TS609a 1,74V - 2,35V
emitter 608a en emitter TS609a 0,65V -1,36V
C614a: 0,68V - 1,36V
- over R644a: 0,04 - 0,15V
- over R645a: 0,05 - 0,17V
Regenpak
Contacteer:

19 jun 2021, 16:26

Dit zijn de waarden die ik verwachtte. Dit betekent dat de versterker werkt minus de eindtorren. Je kan voorzichtig zijn en één paartje eindtorren aansluiten of ambitieus en alles monteren. Vanuit de luie filosofie zou ik voor de hele hap gaan. Kortsluiting verwijderen (duh!). R647a op de laagste stand zetten. Dan DBT er weer tussenzetten en aanschakelen. De lamp moet fel oplichten maar meteen uitdoven naar een donkeroranje gloed. Als dat zo is kijken of je met R647a de ruststroom op 24 mA kan instellen (24*0.82=20 mV tussen meetpunten <3> (over R641a). Meter eroverheen laten zitten. DBT ertussenuit. Opnieuw inschakelen en 20 mV verifiëren. Offset ook. Speakers eraan knopen en genieten van de muziek.

Tjerk (die OORLOG heeft met een DELco autoradio. Uit 1971. Ik HAAT autoradio's. Ook die uit 1971. En hoewel ik in mijn handjes mag knijpen dat ik de, uiteraard onvolledige, doc heb van het kreng, het is wel een Sams Photofart. Wat een BAGGER is dat zeg.)
Remi
Donateur

19 jun 2021, 21:55

sterkte! :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
BTPaul
Donateur

19 jun 2021, 23:13

Regenpak schreef: 19 jun 2021, 16:26 Dit zijn de waarden die ik verwachtte. Dit betekent dat de versterker werkt minus de eindtorren. Je kan voorzichtig zijn en één paartje eindtorren aansluiten of ambitieus en alles monteren. Vanuit de luie filosofie zou ik voor de hele hap gaan. Kortsluiting verwijderen (duh!). R647a op de laagste stand zetten. Dan DBT er weer tussenzetten en aanschakelen. De lamp moet fel oplichten maar meteen uitdoven naar een donkeroranje gloed. Als dat zo is kijken of je met R647a de ruststroom op 24 mA kan instellen (24*0.82=20 mV tussen meetpunten <3> (over R641a). Meter eroverheen laten zitten. DBT ertussenuit. Opnieuw inschakelen en 20 mV verifiëren. Offset ook. Speakers eraan knopen en genieten van de muziek.

Tjerk (die OORLOG heeft met een DELco autoradio. Uit 1971. Ik HAAT autoradio's. Ook die uit 1971. En hoewel ik in mijn handjes mag knijpen dat ik de, uiteraard onvolledige, doc heb van het kreng, het is wel een Sams Photofart. Wat een BAGGER is dat zeg.)
Is die 20mV over R641a wel of niet te meten met de eindtorren niet aangesloten? Hij blijft nu nul tussen de extremen van R647a)

Ennuh...sterkte met die Delco....daar zijn overigens wel passende oplossingen voor..Ik heb zo'n hoekje bij de stapel met haardhout...bijl en zo...
Regenpak
Contacteer:

20 jun 2021, 07:22

BTPaul schreef: 19 jun 2021, 23:13 Is die 20mV over R641a wel of niet te meten met de eindtorren niet aangesloten? Hij blijft nu nul tussen de extremen van R647a)
Nou vraag je wel heel errug naar de bekende weg. Zitten die torren er nu in? Zo nee, ook geen stroom en dus ook geen spanning tussen testpunten <3>
BTPaul schreef: 19 jun 2021, 23:13 Ennuh...sterkte met die Delco....daar zijn overigens wel passende oplossingen voor..Ik heb zo'n hoekje bij de stapel met haardhout...bijl en zo...
Dat is niet nodig. Het loont om een goeie foutbeschrijving te hebben en niet zomaar aannames te maken. Heb voor de kat z'n... euh... viool dat hele ding uit elkaar gesloopt:
delco_drama.jpg
Maar goed. Hij zit intussen weer terug in elkaar en nu kan ik dus uitvogelen waarom hij niet stopt met zoeken. Heeft wat met het STEREO lampje te maken. Dat overigens goed is. Wel een beetje grofstoffelijk die Snolco. DELCO

Tjerk (ja, je blijft leren...)
BTPaul
Donateur

20 jun 2021, 20:59

BTPaul schreef: 19 jun 2021, 23:13
Regenpak schreef: 19 jun 2021, 16:26 ...... Vanuit de luie filosofie zou ik voor de hele hap gaan.
Is die 20mV over R641a wel of niet te meten met de eindtorren niet aangesloten? Hij blijft nu nul tussen de extremen van R647a)
De luie aanpak bij deze. Het zaakje is weer compleet, aangesloten, afgesteld en dut 't weer. Eindtorren niet uitgefikt. :dance:

Maruh..durf het bijna niet te zeggen: het oorspronkelijke probleem is nog niet verdwenen.... :think:

Grofstoffelijk: weet je gelijk waarom die bakbeesten uit Detroit zo zwaar waren/zijn....subchassis in het dashboard...
Regenpak
Contacteer:

20 jun 2021, 22:15

BTPaul schreef: 20 jun 2021, 20:59Maruh..durf het bijna niet te zeggen: het oorspronkelijke probleem is nog niet verdwenen.... :think:
Gaat-ie in protect? Wat is de spanning op <1> als dat zo is? Indien nul ligt het aan de protectie zelluf. Komt voor.

Tjerk
Regenpak
Contacteer:

20 jun 2021, 22:17

BTPaul schreef: 20 jun 2021, 20:59Grofstoffelijk: weet je gelijk waarom die bakbeesten uit Detroit zo zwaar waren/zijn....subchassis in het dashboard...
:shock:

Tjerk
BTPaul
Donateur

20 jun 2021, 22:22

Onder het genot van een Hefe-Weissbier heb ik bedacht dat het vervolg een mooi project is voor de volgende winter...Txs voor de support! :D
BTPaul
Donateur

03 sep 2021, 11:46

Update:

Inmiddels de eindversterker een paar maanden laten spelen. Maar de irritatie blijft en zo is het mij niet goed genoeg. Bij moderne (film) muziek blijft de beveiliging inspringen. :cry: Eén van de nummers waarmee dit gebeurt, is de ware "baspeurno" van Hans Zimmer en het nummer 2049 uit de film Blade Runner. Gebruikte speakers zijn 2x B&O Penta's en 2x RL140. Hier ligt het dus echt niet aan.

Als ik de AH380 wissel met een Yamaha M65 doorstaat deze de toets glansrijk maar dat is geen eerlijke vergelijking. Uiteindelijk heb ik net voor de zomer een 22AH380 gekocht die nog geheel origineel is. Deze weer gewisseld met de Yamaha en helemaal ok. (...kuch...bijna dan want de Yamaha heeft echt meer reserve.. :shhh: )

Het draadje heb ik vervolgens teruggelezen nav een opmerking van Tjerk en Chromemaximall die is blijven hangen over C403:
ChromeMaximaII schreef: 14 mei 2021, 12:10 --
Ik veronderstel dat de condensatoren C403 en C405 in orde zijn en als ze zijn vervangen, door de juiste exemplaren.

DC is in zekere zin een rekbaar begrip. Met weerstanden R407, R408 en C403 (bipolair!) is een laagdoorlaatfilter gecreëerd wat ervoor zorgt dat het navolgende detectiecircuit aanspreekt op "lage" frequenties en niet op "hoge". De transistoren TS401 en 402 zullen aanspreken indien daar meer dan 0,6V of minder dan -0,6V wordt aangeleverd. Als dat gebeurt wordt C405 ontladen en schakelen de uitgangsrelais af. Aangezien het eerder genoemde filter niet oneindig steil afvalt heb je te maken met een overgangsgebied. Het is denkbaar dat zeer lage frequenties bij voldoende uitsturing dit circuit al doet aanspreken, maar ik veronderstel dat dit goed gedimensioneerd is.

Maakt het uit of je de NORMAL of DIRECT ingangen van de eindtrap gebruikt?
Ik heb dus de originele elco (C403) teruggesoldeerd (waarde 100 microF ipv 4,7 van de vervangende). Deze had ik eind vorig jaar vervangen bij een recap waar deze als vervanging stond aangegeven in het geleverde elco pakket. Uiteindelijk de versterker teruggeschroefd in het rack en deze opnieuw geprobeerd.

Resultaat: 100% ok nu en valt niet meer uit. :dance:

Resume en geleerde les is uiteindelijk dat het merendeel van de storingen zijn ontstaan na vervanging van het elco pakket. Oftewel ingebracht falen zoals ze dat bij ons op het werk noemen. Het preventief vervangen van een Elcoset is in deze situatie zinloos geweest. Daadwerkelijk en echt defect waren na nameten met wat betere equipment: R647a, één van de beide stuurtorren en een handjevol andere weerstanden. Verder zat R641a los op de print. De print heb ik verder waar nodig nog doorgesoldeerd en na afronding grondig gereinigd met IPA. De al voor mijn tijd gesloopte printbanen/eilandjes heb ik gerepareerd maar optisch blijft het zichtbaar.

Resteert is een dubbele set X80 van Philips en de M-serie van Yamaha om nu te comlementeren. Ik las ergens op dit forum in iemand zijn signature dat een verzamelaar niet weet wat hij heeft maar wel weet wat hij stapelt. Klopt dus helemaal! :P :D

Heren: nogmaals bedankt voor alle support.

Gr. Paul
Regenpak
Contacteer:

03 sep 2021, 18:56

BTPaul schreef: 03 sep 2021, 11:46Ik heb dus de originele elco (C403) teruggesoldeerd (waarde 100 µF ipv 4,7 µF van de vervangende). Deze had ik eind vorig jaar vervangen bij een recap waar deze als vervanging stond aangegeven in het geleverde elco pakket.
Dus al die tijd zat er gewoon een verkeerde elco op die plek? Geen wonder dat-ie steeds in protect ging! Wel raar dat het verkeerd stond aangegeven in die kit. Of dat er een verkeerde inzat.

Ik heb eventueel nog een 22AH180 voor een zacht prijsje. Die met die 7-segments LED beun. Geen 280 helaas...

Tjerk
Plaats reactie