Wel of niet de AG9018

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
J.S.
Donateur

16 mei 2021, 18:49

Beste iedereen,
Zoals jullie ongetwijfeld wel weten, ben ik op zoek naar de Philips AG9018 versterker.
Dit om het als setje compleet te maken met mijn Philips A6X38AT tuner.
Ondertussen ben ik eens wezen Googelen betreffende deze versterker.
Hierbij stuitte ik op een (Duitse) site waar laat ik het zo zeggen, deze AG9018 flink onderuit werd geschoffeld. :shock:

Wat staat er zoal over de betreffende versterker:

Door hun zeer lage uitgangsimpedantie maken de EL86 buizen
zeer eenvoudige (en vreemde) schakelingen met kleine uitgangstransformatoren mogelijk.
Er zit een GZ34-gelijkrichter in deze versterker.
Maar dit helpt helaas niet, omdat alle andere onderdelen van ondergeschikte kwaliteit zijn - vooral de OPT's.
Philips: geweldige buizen - slechte versterkers.
Sorry, maar het is triest maar waar.
Veel van hun EL36- en EL81-versterkers zijn niet de moeite waard om er tijd aan te besteden.

Nu rijzen er bij mij de volgende vragen:
Is het werkelijk niet de moeite om (lang) naar deze versterker te zoeken ?
Gaat na het eindelijk in bezit hebben, er een grote teleurstelling ontstaan voor wat betreft de geluidsweergave ?
Is er een forumlid die deze versterker heeft, en/of mij kan vertellen wat zijn ervaring hiermee is ?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover, en eventuele suggesties !
> Ook die oude wijze uil, was ooit eens een uilskuiken ;)
Harry

16 mei 2021, 21:57

Ik kan er niets uit eigen ervaring over zeggen, maar op internet vind je ook heel andere beoordelingen zoals deze: https://buizenradioclub.nl/forum/32-hi- ... 38at-tuner Zo mooi als het er uitziet klinkt het ook, staat er.
Persoonlijk zou ik me niet door 1 slechte recensie laten afschrikken hoor, als het rommel was zouden de Marktplaats-prijzen er vast ook anders uitzien ;) Eventueel eens lid worden van zo’n buizenforum en daar ook naar ervaringen vragen?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
J.S.
Donateur

17 mei 2021, 19:34

Harry schreef: 16 mei 2021, 21:57 Ik kan er niets uit eigen ervaring over zeggen, maar op internet vind je ook heel andere beoordelingen zoals deze: https://buizenradioclub.nl/forum/32-hi- ... 38at-tuner Zo mooi als het er uitziet klinkt het ook, staat er.
Persoonlijk zou ik me niet door 1 slechte recensie laten afschrikken hoor, als het rommel was zouden de Marktplaats-prijzen er vast ook anders uitzien ;) Eventueel eens lid worden van zo’n buizenforum en daar ook naar ervaringen vragen?
Bedankt voor je reactie Harry ! :handgestures-thumbupleft:
Zo te zien, zijn er niet veel forumleden die enige ervaring met deze Philips versterker hebben. :roll:
En ook niet in het bezit ervan zijn denk ik.

Dat is voor mij dan wel weer een reden om hem toch aan te schaffen . :D
Ik mag graag anders dan anders zijn zullen we maar denken. :mrgreen:
En wie weet, kan ik ooit de lezers hier vervelen met een nieuwe aanwinst !

Jou suggestie heb ik overwogen maar ik wil niet zomaar overal lid van zijn.
Door vele werkzaamheden/hobby's zit ik niet altijd achter de computer, en vooral als het mooi weer is komt het weinig voor.
Misschien is geduld wel een schone zaak. :D
Harry

17 mei 2021, 19:43

J.S. schreef: 17 mei 2021, 19:34 En wie weet, kan ik ooit de lezers hier vervelen met een nieuwe aanwinst !
Door dat soort dingen worden we altijd graag verveeld :lol: Succes met je zoektocht en zoals je al schrijft, je moet ook geduld kunnen opbrengen!
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
johank

17 mei 2021, 21:14

Hoi,

Ik heb zelf de AG9018 en de A6X38AT ook staan. De tuner staat eigenlijk zelden aan, maar de AG9018 staat wel regelmatig aan. Ik vind deze in combinatie met 800ohm boxen (met 9710AM) heel tof klinken. Verder heb ik nog een aantal andere Philips (o.a. bouwpakket) versterkers met EL86 OTL eindtrappen en ook die vind ik heel tof klinken. De bouwkwaliteit is juist heel goed; gebouwd om lang plezier van te hebben. Enige minpunt is de nogal absurde prijzen die er tegenwoordig voor gevraagd worden.

Groeten Johan
mae
Donateur
Contacteer:

18 mei 2021, 01:15

Misschien heeft Philips een te laag "Cognac und Zigarren Gehalt"? Versterkers uit de AG-serie zijn in principe hifi-achtig. Misschien niet allemaal hi-end, want het waren destijds toch gewoon consumenten/prosumer-producten. EL-types waren professionele producten, dus daar zat ook PA-spul tussen en zelfs dat deed vaak niet voor hifi onder. Op papier is er dus niks mis mee. Beluisterd heb ik ze helaas geen van alle.
Karsten

18 mei 2021, 13:57

De AG9018 heb ik niet maar wél de technisch erg daar op lijkende voorganger, de AG9015. Die klinkt mooi rond in de bas en wat terughoudend in het hoog; Aangenaam om naar te luisteren maar vrijwel alle transistorversterkers klinken detailrijker en neutraler. Voor zijn tijd (+/- 1962) is het een goed apparaat en duidelijk beter van klank dan de buizenradio's die de meeste mensen toen hadden staan. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
mae
Donateur
Contacteer:

18 mei 2021, 14:29

Dat lijkt dan weer in tegenspraak met de uitgangstrafocritici, want ik zou bij ondergedimensioneerde uitgangstrafo's eerder een gebrek aan lage tonen verwachten. Zouden de hoge tonen niet met wat simpele modificaties op te halen zijn?
Karsten

18 mei 2021, 14:57

Vast wel, Maarten maar ik hou ze liever origineel; De ene is helemaal origineel met de brede, vijfpolige voorlopers van de DIN-plug maar de andere is netjes omgebouwd naar cinch.
Ik heb niet het idee dat de uitgangstrafo's onderbemeten zijn voor de conversie van 800 naar 8 Ohm, het gaat immers maar om 2x15W bij de AG9015. :think:
Met een paar goede, niet al te grote 24V-ringkern trafo's op de 800 Ohm-uitgangen (20VA ofzo) zou het wellicht nog wat beter kunnen gaan maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
J.S.
Donateur

18 mei 2021, 18:23

:clap: GEWELDIG !! :handgestures-thumbupleft: :handgestures-thumbupleft:
Wat hartstikke fijn om jullie reacties te lezen !!

Het één sterkt mij in het zoeken naar deze versterker, het ander geeft mij weer twijfels.
Met name ook omdat ik zeer gesteld ben op de klank en kwaliteit van de 800 line.
Maar misschien mag en kan je dit niet vergelijken, en moet je elk zijn charme laten spreken. :wink:

Johan;
Zou jij kunnen omschrijven wat het eventuele verschil is met een transistor versterker die je in je bezit hebt ?
Wat is voor jouw een toffe klank ?
Gebruik je ook wel eens "gewone" speakers bij de AG9018 ?

Mae;
Via Google was ik inderdaad ook modificaties tegengekomen.
Echter in originele staat verdient voor nu mijn voorkeur.
De klank past bij de audiocomponenten zullen we eerst maar denken :D .

Karsten;
De AG9015 is volgens mij inderdaad zo goed als hetzelfde als de AG9018.
Tenminste als je Google mag geloven.
Voor mij was/is het verschil de behuizing zo op het eerste gezicht.
Die originele 5 polige kabel, is deze nog steeds ergens te verkrijgen onder de €25,- ?
Zou het een goede combinatie kunnen zien met de 499 speakers ?
Karsten

19 mei 2021, 14:56

Zowel de platte, brede vijfpolige stekers als ook de verloopjes naar vijfpolige, ronde DIN-pluggen zijn nog wel te vinden in het hobby-circuit. Één zo'n steker is al genoeg om een verloopje te (laten)maken naar cinch; Daar valt wel een mouw aan te passen. :wink:
Gezien het hoge rendement van jouw 499's heb je niet veel vermogen nodig dus daar voorzie ik geen problemen. Als je het hoog soms wat aan de frisse kant vindt dan is het misschien wel eens aangenaam om ze aan een 9015 te koppelen; Verwacht echter geen magische klankverbetering ofzo. :wink:
J.S.
Donateur

19 mei 2021, 19:14

Bedankt voor de tip(s) Karsten. :handgestures-thumbupleft:
We zullen eerst maar eens afwachten tot we een AG9018 definitief in handen hebben.
Ondertussen is er al wel een verloopkabeltje gemaakt van oude AM stekkers.
Met deze kabel is hij nu verbonden met een versterker.
De pennen die hierin zitten passen precies in de tuner ! .
Met wat oude AM pluggen wordt een mooi verloopkabel gemaakt..jpeg
Het gaat hoofdzakelijk om de juiste pennen voor de tuneraansluiting.jpeg
Van oude AM stekkers een verloopkabel gemaakt..JPG
johank

21 mei 2021, 21:03

Ik vind het lastig om te omschrijven zonder in wollige (niet zo veel zeggende) termen te verzanden. Ik vind de plaatsing wel een sterk punt van de hoog ohmige sets die ik heb staan.
Vergelijken met transistor versterkers; tja ik denk niet dat het eerlijk is om te vergelijken met een McIntosh eindtrap..
Ik vind het gewoon aangenaam klinken met de 9710 luidsprekers en daar is deze versterker in principe ook voor bedoeld. (hoog ohmig)
Anderzijds heb ik hem ook een hele tijd gebruikt met een set MBquart en ook dat klonk voor mij prima. De speakers die jij wil gaan gebruiken ken ik dan weer niet; maar zien er indrukwekkend uit.
J.S.
Donateur

21 mei 2021, 21:24

johank schreef: 21 mei 2021, 21:03 Ik vind het lastig om te omschrijven zonder in wollige (niet zo veel zeggende) termen te verzanden. Ik vind de plaatsing wel een sterk punt van de hoog ohmige sets die ik heb staan.
Vergelijken met transistor versterkers; tja ik denk niet dat het eerlijk is om te vergelijken met een McIntosh eindtrap..
Ik vind het gewoon aangenaam klinken met de 9710 luidsprekers en daar is deze versterker in principe ook voor bedoeld. (hoog ohmig)
Anderzijds heb ik hem ook een hele tijd gebruikt met een set MBquart en ook dat klonk voor mij prima. De speakers die jij wil gaan gebruiken ken ik dan weer niet; maar zien er indrukwekkend uit.
Bedankt Johan, :handgestures-thumbupleft:
Heb je wel eens de A6X38AT tuner vergeleken betreffende het geluid, met een hedendaagse tuner uit b.v. de jaren 90 ?

Ik heb deze zoals elders aangegeven, via een AUX aansluiting op de AF-960 versterker.
Het blijkt (of ik denk) dat de A6X38AT meer diepgang/bas geeft dan de FT-980 tuner op de daarvoor bestemde ingang.
Dit terwijl beide toch gewoon transistor tuners zijn op dezelfde versterker.
Misschien is het iets dat jij ook eens een vergelijk kan doen ?
Ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen, en/of ik dit mij nu inbeeld of het werkelijk zo is. :think:
Ps.
Als je de AG9018 ooit kwijt wil.... :mrgreen: ;)
Plaats reactie