nijhuisr schreef: ↑21 jul 2021, 21:22
Ik heb dat dus met mijn 494 10" boxen, niet best.
Zet ik er een AD1055 in dan klikt het heerlijk. Misschien toch een setje AD1256 erin zetten.
Het ging om subtiliteiten bij de verschillen met de FB825’s, geen enorme verschillen of hinderlijke zaken. Laten we het niet uitvergroten. Had ik al gezegd dat iedere box een compromis is?
Ik denk dat wat meer afstand tot de vloer al helpt, zoals Karsten zegt.
Dat van die piek bij 300…450Hz: ga ik eerst aantonen voordat ik daarmee verder ga.
Laten we ook niet vergeten dat de grootste invloed nog altijd de kamer waarin ze staan betreft. Zo MOET ik de FB825’s minstens 60cm van de achterwand zetten, anders wordt t niks met de basweergave. De F9819’s moeten dan weer wat dichter tegen de wand, maar ik ben nog niet klaar met experimenteren daarmee.
Ook:
Zo klinken mijn SX6494’s (met origineel rubberen randen op de 10”-woofer) beter in het laag en in balans in mijn woonkamer dan de AH495’s die ik ook heb.
Hoe dan ook: ik zou ooit nog eens een eigen vierweg box bouwen in een FB825 behuizing. Het idee was om een d’Appolito met twee AD70652’s-achtigs en iets tweeterachtigs (bij voorkeur een band a la AD41601/RSQ8P of SA8520). Gezien de uitstekende basweergave van de FB825 en de uitstekende middenlaag weergave van de F9819 lijkt dit plan meer vaste vorm te krijgen. Ik moet er wel bij zeggen dat in de set SA4744 Personal die ik hier heb staan die grote band heel erg mooi klinkt maar de overgang van de 12incher ernaartoe ik problematisch vindt klinken bij de crossover van 1kHz (24dB/okt all the way, dan dan wel). Dus snellere woofers als in de FB825 en dan twee 7-inchers met lichte conus voor voldoende geluidsdruk, dus het middenlaag principe van de F9819, plus het middenhoog en hoog van de P44, tsja, dat kon wel eens “winner” worden. Passief of actief, that’s the question. Maar nu dwaal ik wel weer erg af…

- SA4744 Personal

- SA8520

- SA8520 (rear)