Beocord 5500 intermittent noise

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BTPaul
Donateur

28 jun 2021, 22:23

In de stapel bijvangst heb ik hier een setje van B&O bestaande uit een Beomaster 5500, Beogram CD5500, Beocord 5500 en een master control panel 5500. Alles weer aan de pruttel gekregen en inmiddels volledig functioneel. Er resteren 2 problemen met de Beocord 5500 (cassette deck) die ik er (nog) niet uit krijg en die wellicht aan elkaar gerelateerd zijn:

Op het moment dat ik bediening vd Beocord 5500 zelf gebruik of de master control, dan geeft deze een intermitterende storing op de versterker bij het afspelen. Het lijkt op de storing die een GSM vroeger gaf als je gebeld werd en deze naast niet goed afgeschermde equipment lag. Ook is permanent een ruis (hoog sissend geluid) te horen bij de l. speaker als er geen tape wordt gespeeld. Op het Beoworld forum bij de buren geen aanknopingspunten gevonden. Mss iemand hier die enig idee heeft? Deze storingen doen zich alleen voor bij de Beocord 5500. Alvast bedankt. Gr. Paul.
Will
Donateur
Contacteer:

28 jun 2021, 23:01

De IR signalen en ook de bediening van het deck vanaf de versterker, lopen via twee draden in de verbindingkabel op pen 6 en 7 van de din plug. De audioverbinding loopt daar gewoon naast.

Wat je beschrijft lijkt op een slechte afscherming of een slechte of losse massa in die verbinding.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
BTPaul
Donateur

29 jun 2021, 06:30

Txs. Ik zal de male DIN connector vanavond eens nader bekijken.
Will
Donateur
Contacteer:

29 jun 2021, 08:44

Je moet het hele pad nakijken. De connector is maar één onderdeel waar iets mis kan zijn.
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat het probleem net niet in de male plug zit.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
BTPaul
Donateur

29 jun 2021, 19:49

Txs. Ga ik doen. Op beide tape/aux ingangen (din bussen print) van de versterker doet het fenomeen zicht voor. Ik concentreer mij daarom straks eerst op de 8 polige interlink t/m de aansluiting in de beocord. Het lijkt erop dat hier al een x wat mee geprobeerd is...
BTPaul
Donateur

29 jun 2021, 21:57

Dat lijkt niet zoals het hoort te zijn. De afscherming vd kabel ligt ook niet aan de massa vd bus en kan kortsluiting te maken met één vd pinnen. De pin bezetting maar eens opzoeken en daarna opnieuw vastsolderen.
Bus solderingen (Klein).JPG

Weet iemand welke kleur vanuit de kabel bij welke PIN hoort? Het is een vaste kabel vanuit de Beocord...scheelt dus als hij niet uit elkaar hoeft om daar te zien welke kleur bij welke pin hoort....
PIN bezetting.JPG
PIN bezetting.JPG (14.24 KiB) 157 keer bekeken
BTPaul
Donateur

30 jun 2021, 22:15

Opgelost met de info van Will. Verbindingen opnieuw gesoldeerd en de afscherming met de bus verbonden. Dit probleem opgelost. Nieuw probleem: stapel wordt steeds hoger.. :D
Plaats reactie