Vraagje aan onze filterkenners

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Harry

27 jul 2021, 10:04

Dat dacht ik inderdaad ook, wel lucht maar geen (grotere) stofdeeltjes.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
marcrolfes
Donateur

27 jul 2021, 10:42

Maar lucht zou er toch ook niet door hoeven gaan. Immers wordt het geluid gevormd door de spider, conus en foam/rubber rand. Zoals ik het begrijp is de spider alleen maar de (luchtdichte?) flexibele basis. (en ondersteuning van de litzes)
Waar zal ik nu eens een ledje in knutselen :think:
Karsten

27 jul 2021, 11:55

Als een luidspreker-unit in bedrijf is dan beweegt de dustcap ten opzichte van de poolkern. Is de cap dicht dan zou er lucht opgesloten zijn tussen poolkern en dustcap; Dat veroorzaakt letterlijk en figuurlijk compressie:
Het hindert de spreekspoeldrager in het vrijelijk bewegen en veroorzaakt dus dynamiekcompressie.

Bij toepassing van een luchtdichte dustcap worden meestal gaatjes in de spreekspoeldrager aangebracht, nèt onder de spider (die bij mijn weten nooit luchtdicht is) die drukvereffening moeten faciliteren. Een andere methode is een boring door de poolkern.

Bij toepassing van een luchtdoorlatende dustcap zijn die gaatjes niet nodig want de lucht kan door de cap; Dat geeft de minste compressie en een goede koeling van de spreekspoel(drager). Een nadeel heeft zo'n luchtdoorlatende cap ook: De box is niet meer perfect luchtdicht te maken omdat er lucht door dustcap, luchtspleet en spider heen kan. In de praktijk is deze opening (door de geringe ruimte in de luchtspleet) dermate klein dat het in praktische zin meestal geen probleem is. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
marcrolfes
Donateur

27 jul 2021, 12:12

Oké, ik kan me wel voorstellen dat de spider niet luchtdicht is en een driver zonder luchtdichte stofkap dus lekt. Maar hoeveel? Ik ben nu extra getriggerd omdat luchtmetingen (statisch en dynamisch), mijn vakgebied is. Ik moet wel zeggen dat ik vaak met statische drukken tot 5000 Pa te maken heb.

Hoeveel druk wordt er eigenlijk opgebouwd in een gesloten kast? Luchtdicht of niet luchtdicht is ook maar betrekkelijk en het effect is erg afhankelijk van de aanwezige druk en drukverschil op het punt van lekkage. Ik ga als test in ieder geval eens een aansluiting in mijn FB815 maken en dit eens in de praktijk meten.

Excuses aan de topicstarter want dit is geheel off-topic.
Waar zal ik nu eens een ledje in knutselen :think:
8sixtie

27 jul 2021, 22:29

[quote=marcrolfes post_id=301673 time=1627380741 user_id=29653
Excuses aan de topicstarter want dit is geheel off-topic.
[/quote]

Zolang er interessante (Philips)kennis gedeeld wordt vind ik het niet erg ;-)
Deev Eedeez
Donateur

01 aug 2021, 10:21

Harry schreef: 25 jul 2021, 15:01
Deev Eedeez schreef: 25 jul 2021, 14:01 DC schijnt te staan voor Dustcap Closed oftewel luchtdichte stofkap
Hee, dat is interessant om te lezen, heb me altijd al afgevraagd waar dat voor stond. Bij DC denk ik meestal aan wat anders. Mag ik vragen waar je deze info hebt gevonden, staat het in databoeken?
Dan moet ik mijzelf corigeren. Dan betekent DC waarschijnlijk toch Double Coated. In een andere vroegere post was ik al eens tot die conclusie gekomen, dus waarom ik dat opeens verlaten heb? I Blame Age. Sklerose. :whistle: :roll:
Bijna altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Harry

01 aug 2021, 10:28

Geeft niks hoor, is geen onbekend fenomeen ;) Vind het al mooi om nu te weten waar DC in dit verband voor staat! Die vroegere post heb ik blijkbaar gemist.
Deev Eedeez
Donateur

01 aug 2021, 10:32

Harry schreef: 01 aug 2021, 10:28 Geeft niks hoor, is geen onbekend fenomeen ;) Vind het al mooi om nu te weten waar DC in dit verband voor staat! Die vroegere post heb ik blijkbaar gemist.
Ik geloof dat t een post was over de FB821 of FB825 of was het nou FB850, pfff, ik weer het echt niet meer… :think: :doh:
Bijna altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Harry

01 aug 2021, 10:38

Ik ga het echt niet terugzoeken hoor, ‘t is goed zo :)
Plaats reactie