Zwarte markering op grijze luidsprekerkabel

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DjKolk

19 dec 2021, 16:36

Goedemiddag hulplijn,
Ik heb inmiddels een aantal ah en rh setjes staan, (helaas niet allemaal in nieuwstaat).
Nu viel mij op dat de speakers meestal voorzien zijn van een vaste grijze luidsprekerkabel.
Deze kabels zijn aan 1 kant voorzien van een zwarte streep.
Is iemand die weet of dit nu een markering voor de plus of de min is?
Google is tegenstrijdig en zoeken op dit forum naar kabel geeft 130 resultaten en het antwoord zat iig niet bij de eerste 50.

Eenieder die raad weet, alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes DjKolk.
Robertvs
Donateur

19 dec 2021, 16:53

De markering wordt meestal voor de + gebruikt.
Zolang je beide speakers op de zelfde manier aansluit , is het geen probleem, ze staan dan in beide in fase
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
mae
Donateur
Contacteer:

19 dec 2021, 20:42

Als de fase van de luidsprekers ten opzichte van elkaar goed is, zal het verschil normaalgesproken inderdaad niet meer te horen zijn.

Er zijn mensen die echter beweren ook de absolute fase te kunnen horen, en dat zou in theorie opzich verschil kunnen maken maar dan heb je het wel over de laatste paar promille luistergenot denk ik.

Om de absolute fase te bepalen gebruik je een 1,5V batterij. Als je de + aan de + aansluit beweegt de woofer naar buiten.
marcrolfes
Donateur

19 dec 2021, 21:16

Interessant, ik had zonder nadenken aangenomen dat zwart de min zou zijn. Echter dat de markering de plus zou kunnen zijn klinkt ook heel plausibel. Begrijp ik goed dat er geen standaard is? Ook niet voor Philips apparaten?
Waar zal ik nu eens een ledje in knutselen :think:
Will
Donateur
Contacteer:

20 dec 2021, 08:40

Maakt toch geen verschil of het nu de plus of min is.
Je sluit toch links en rechts een zelfde box aan.
En als je er 2x2 verschillende aansluit dan is het kwestie even uitmeten met een batterijtje en voelen/kijken welke kant de woofer uit gaat.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
marcrolfes
Donateur

20 dec 2021, 10:30

Will schreef: 20 dec 2021, 08:40 Maakt toch geen verschil of het nu de plus of min is.
Klopt. Ik doel ook meer op de speakers met voor-geïnstalleerde kabel. Zijn dus vooral de oudere speakers. Verder lichte verbazing dat hier klaarblijkelijk geen standaard voor is terwijl er zoveel gestandaardiseerd is. Tip met de batterij is natuurlijk zeer raadzaam als je twijfelt.
Will
Donateur
Contacteer:

20 dec 2021, 10:51

Je kunt je eerder verbazen over de veelvoud van standaarden. :doh:

De vraag over welk draadje de plus is, is natuurlijk een beetje raar. Je koopt een set luidsprekers, waarbij de aansluitingen natuurlijk identiek zijn. Het is uiteraard niet zo dat de medewerkers in de fabriek maar wat deden.

Een tweede set voor "stereo 4" etc. Kwam bijna altijd uit dezelfde stal en uit dezelfde era. Dan mag je veilig aannemen dat het met de + en - ook goed zit.

Daarbij moet ik opmerken dat de "stereo 4" schakelingen de meest wonderlijke zijn, waarbij vaak ook nog het L/R signaal deels gemengd wordt over de beide extra boxen.

En in een echte quadro opstelling gebruik je vier dezelfde boxen. Dus heb je het probleem niet.
marcrolfes
Donateur

20 dec 2021, 11:20

Will schreef: 20 dec 2021, 10:51 Je kunt je eerder verbazen over de veelvoud van standaarden. :doh:
Klopt ook weer. In mijn professie heb ik te doen met Machine-, Atex- en druk-richtlijnen. Daaronder vallen weer allerlei normen (standaarden). Ik nam in 2018 deel aan een 5-daagse Masterclass machineveiligheid. In die tijd waren er ongeveer 800 Normen. Inmiddels zullen het er al wel 900 zijn.

Toch, een standaard kan juist ook erg helpen. Het dwingt mensen hetzelfde te doen en voorspelbaarheid is nou eenvoudig en makkelijk. Een juiste balans tussen hoeveelheid normen en boerenlogisch verstand is echter grijs en zal ook wel altijd zo blijven. Ik maak in ieder geval dankbaar gebruik van de normen. Vooral de C-normen welke heel specifiek voor bepaalde machines en processen zijn bedacht.
Will
Donateur
Contacteer:

20 dec 2021, 12:01

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen normen. Al kan de wereld, of zelfs Europa het niet eens worden over zo iets basaals als een netstekker.

En dan de vervaging van de ISO norm, waarbij we de USA denken te moeten imiteren en maten van beeldschermen in inches aangeven. Alsof we in de Middeleeuwen leven.
En een schermmaat van 45" zegt me ook helemaal niks, terwijl ik me bij een scherm van 120cm wel wat kan voorstellen.
DjKolk

20 dec 2021, 14:58

Goedemiddag allemaal,

Dank voor jullie antwoorden en het meedenken,
Ik ga er nu maar vanuit dat de streep de + voorstelde, hoorbaar of niet, ik ga er maar vanuit dat de fabrikanten het zo bedoeld hebben.

Bedankt voor jullie bijdragen, DjKolk.
Plaats reactie