Paul's Bang & Olufsen topic

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

BTPaul
Donateur

Die 80's komen eerdaags en de foto's hou je te goed. Vanavond de 1e Penta. Erg veel werk om de ingekapselde koellichamen schoon te maken en de potmeters vd bias en ruststroom te vervangen. De mechanische brom vd trafo was nog het makkelijkst te vinden. De rubbers in de schroeven waren volledig vergaan. Morgen maar eens kijken wat er nog in de bakjes zit. :think:

IMG_20231108_233644.jpg
BTPaul
Donateur

Vandaag ook nog wat tijd gehad voor de hobby. :wink:

De Penta versterker is rondom de trafo opgebouwd. Ruststroom en DC offset waren niet hoog maar ook niet afstelbaar. Omgerekend ca 45 mA/ 18mA.
Stond gelukkig op kinderstroom toen ik eraan begon te zwengelen. Toch het ding maar helemaal uit elkaar gelepeld en de potjes vervangen. Ook nog 4 kapotte elco's gevonden. Uiteindelijk de "rest" ook maar gelijk geruimd. Viel best wel tegen voor wat een simpel klusje leek in aanvang. :doh:

IMG_20231109_231150.jpg

Wisselfilters waren nu wel makkelijk bereikbaar. Gelijk de elco's meegenomen nav de ervaringen met de 495.

IMG20231109075945.jpg
Alles inmiddels afgesteld. Morgen verder opbouwen en kijken of ie 't nog dut...
BTPaul
Donateur

En nummer 1 is niet kapot gerepareerd.

IMG20231111185811.jpg

Verder met nummero 2.
BTPaul
Donateur

Nummer 2 is weer als nieuw met verse potmeters en elco's. Hier ook een handjevol opgebolde elco's. Net op tijd geruimd. Deze had verder een ruststroom instelling van 2,5 x de in te stellen waarde. Op de dbt gaf dat een wat meer als zachtjes brandende gloeilamp. Eens kijken of ze nu wat minder warmte ontwikkelen dan voorheen.

IMG20231112211110.jpg
sjonny

Tjonge leuk om te lezen.
Heb of ben eigenlijk ook in t bezit gekomen van "wat" b&o spulletjes .
Zo'n tv gelukkig al een platte met soundbar draaibare voet een ouverture een 5500 set net zoals jij hebt,hier werkt de cd prima alleen het cass deck niet (snaren gok ik) de beolab 6000 speakers
Met scheurtjes in de rand.
Nog een oudje beogram 1000 in erg mooie staat.
S45 speakers een 5 tal remotes en een bult kabels.
Mss dat dr cd (bram) hier ook leest die ouverture heeft een defect cd loopwerk de rest is prima.
Ik ga je post niet vervuilen met mijn "b en zooi" .
Maar volg m wel,leuk

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
mae
Donateur
Contacteer:

BTPaul schreef: 13 jun 2022, 09:27
Will schreef: 12 jun 2022, 17:11
En de Vloss (%) zegt me niet veel. Dat is een afgeleide waarde die door die Chinese testertjes berekend wordt uit andere meetwaarden.
Heb ik een keer mijn NL- Euro's uitgegeven aan een echte Elektor Velleman component tester kit (mondvol), is het toch weer C E...

Geassembleerd in de EU. Dat dan weer wel. :mrgreen:
Ik meen dat het oorspronkelijk een Duits ontwerp is dat in China gekopieerd is, dus niet oorspronkelijk Chinees.

Zoals ik Vloss begrijp, is dat de spanningssprong die de condensator maakt zodra de aangelegde spanning door de tester uitgeschakeld wordt.
BTPaul
Donateur

sjonny schreef: 01 dec 2023, 21:58 Tjonge leuk om te lezen.
Heb of ben eigenlijk ook in t bezit gekomen van "wat" b&o spulletjes .
Zo'n tv gelukkig al een platte met soundbar draaibare voet een ouverture een 5500 set net zoals jij hebt,hier werkt de cd prima alleen het cass deck niet (snaren gok ik) de beolab 6000 speakers
Met scheurtjes in de rand.
Nog een oudje beogram 1000 in erg mooie staat.
S45 speakers een 5 tal remotes en een bult kabels.
Mss dat dr cd (bram) hier ook leest die ouverture heeft een defect cd loopwerk de rest is prima.
Ik ga je post niet vervuilen met mijn "b en zooi" .
Maar volg m wel,leuk

John
Dat is geen vervuiling hoewel sommige die hard Philips fans dat wellicht anders zien... :mrgreen:

Blijft en is mooi spul.

De Beocord 5500 heeft 3 snaren: 1 voor de lade. Deck zelf is Japans . Zijn 2 types van dus 2 verschillende snarensets voor het deck. Oppassen bij het bestellen. Als je toch bezig gaat, gelijk de rubber rolletjes vd lade mee vervangen.

Cd speler dito. Als je die naar de CD dokter brengt, gelijk de snaar vd slede mee vervangen. Kan ook btw ook de oorzaak zijn van een niet functionerend loopwerk: defecte snaar.

Correctie: is een Ouverture, dan gelijk de lampjes en de snaren vd deuren mee vervangen.:

De conusranden vd 6000 kun je bestellen bij o.a. Good Hifi of Audiofriends.

Suc6 met repareren! :handgestures-thumbupleft:
Will
Donateur
Contacteer:

Over de Ouverture:
- De lampjes branden op onderspanning, als ze niet stuk zijn mooi laten zitten.
- CD is een CDM12, de versie weet ik niet uit m'n hoofd. De lineaire laseraandrijving krijgt last van aangekoekt vet. Als je wormwiel en dergelijke goed schoonmaakt en wat nieuw vet eraan doet zijn de problemen met overslaan voorbij. De eerste apparaten uit deze serie hadden trouwens een ander CD loopwerk met een zwaaiarm.
- snaren van de deuren: zijn niet kritisch als het geheel soepel loopt. Als de zaak vol stof en (daardoor) hard vet zit loopt het niet meer.
De snaren mogen niet al te strak zijn want als de deurtjes niet helemaal open/dicht kunnen (kinderhandjes oid) dan moeten de snaren een beetje slippen anders trek je de tandwielen stuk.
- kijk uit met het in- en uithangen van de glazen deurtjes.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
sjonny

De vorige eigenaar was er superzuinig op ofwel het heeft praktisch erg weinig gedraait.
De ouverture is idd een cdm12 en in de testmodeus werkt alles behalve stand 3 ofwel het draaien van de spindel motor .
De cassete speelt prima en snaren zijn ook nog strak
Heb het hele spul voor een bescheiden bedrag overgenomen met nog wat tv's en wereldontvanger van grundig 3100 en een 3400 .
20231129_123622.jpg
Ik denk dat ik de mfb maar eens aan de 7700 ga knopen het blijft gewoon een erg strakke set
John
sjonny

Ik heb zo tussendoor even die 7000 opengemaakt hiervan heb ik een beomaster een een beocord 7000 (cassettedeck)en de cd speler bij de laatste was alleen de snaar van de lade wat losjes.
Het cassetedeck is van het 2de type met een defecte snaar en een te vaste lade tandwiel met lotte snaar.
Maar wat zit dat deck mooi in elkaar.
Het oude b&o was een ramp dit zit toch wel weer erg mooi in elkaar.
20231215_205432.jpg
Cd speler
20231217_171935.jpg
Cassetedeck
Deze apparaten hebben meer stil gestaan dan gedraaid stof is het enige wat ze "gebruikt" eruit laat zien.De snaartjes een setje bij Andijk besteld dus nog ff wachten.
Volgens mij is dit geen verkeerd deck als ik t loopwerk zie.
John
BTPaul
Donateur

De rode (plastic) clips met veel beleid en geduld loshalen.....breken snel na al die jaren.
sjonny

Inmiddels speelt het deck maar soms weigerd deze terug te spoelen een keer wisselen met autoreverse dan doet t wel.
Dus zal toch nog ergens wat taai vet op zitten.

Nou heb ik bij de tv met dvd beovision 7-32 alleen met scart en dvi ingang een probleempje ik zou hier een chromecast aan willen hangen via verloop stekker naar dvi en geluid dmv audigrabber ( heb er 2 van marmitek) naar de analoge input op tv.
Beeld lukt geluid niet ik kies pc als input (das de dvi) met de grabber er tussen kan ik of beeld krijgen of geluid als ik de hdmi los koppel van de tv.
Iemand hier ervaring mee ?

John
Fotohuis
Contacteer:

Ik heb hier een inmiddels gereviseerde B&O Century. Een klein probleempje met de glazen deur en wat riempjes voor het cassette deck. Dat laatste was natuurlijk weer een geklooi. Mooie styling, niet fijn in reparatie. De apart geleverde stalen ophang strip weer netjes zwart gespoten. Die was nog gedeeltelijk wit van ... de muurverf.
Inmiddels heb ik ook een Beolink 4 a.b. besteld. Die zal er morgen wel zijn. De Century was voor nop, de a.b. voor Eur. 40 maar wel handig denk ik.
90FF76C9-A84B-448D-8366-440F760946AB.jpeg
9E0AF38F-217D-4DEE-AA65-D72D31FAB236.jpeg
Philips 22RH550+Teufel Ultima-20mk2, 22RH426, 22AH489. N4510, N4511, N4450, N2521, N2520, 22GA(1)408, 212, 312, 222 +GP401/412mk2 Shibata/MC-3 Turbo/AT-OC9XEN.CD204.NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R.900:CDF200, FA911, FC931, FT930.LS3/5A.
BTPaul
Donateur

Zonder AB heb je wss ook niet alle functies. Hopen dat je gasten de deurtjes met rust laten. Mooie set! :handgestures-thumbupleft:
Nevile Wilder

Een maatje vroeg me onlangs of ik iemand weet om zijn Ouverture te servicen en net nu ik dit item lees moet ik daaraan denken. De deurtjes van de zijne gaan vaak niet meer geheel dicht. Verder geen problemen met het ding, maar wil wel de lampjes laten vernieuwen. Is hier iemand die dit kan doen? Maatje heeft hier geen account maar ik wil wel even voor doorgeef luik fungeren. Oh, goed om te vermelden: hij heeft slechte ervaringen met reguliere reperateurs. En besteed hetzelfde geld liever aan kwaliteit zei ie. Dus geen zuinigheid.

Contact me even via PM dan speel ik de gegevens door en kunnen jullie afspreken,

Nevile
Plaats reactie