SPDIF Copybit Killer

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Regenpak
Contacteer:

14 jun 2022, 08:02

Weer eens een nieuw project! In Marc's topic over DAT problemen beschuldigde ik de bron van brakke SCMS implementatie. Er kwam geen uitsluitsel of dit terecht was, waarschijnlijk niet. Maar evengoed was mijn interesse gewekt. Ik was al eens bezig geweest met een Elektuurproject uit 1998 waar ik een versimpelde versie van heb gehannest.

Nu moet ik aan de bak met een EPROM eraser en ditto programmer. Ik dacht dat ik beide op mijn werk had liggen maar kon het niet vinden. Vond wel een prehistorische Hi-Lo Systems ALL-LAB station. Met seriële interface. Ook vond ik een Franse site die ermee bezig was. Voor de eraser blijkt een germicidelamp (UV-C) goed te werken. Kosten geen drol bij Bol. Maar eerst die programmer. Moet met een winxp VM aan de gang om die te kunnen gebruiken. Ben benieuwd...

Tjerk
Karsten

14 jun 2022, 13:56

Mijn Behringer Ultramatch SRC2496 fixt dat altijd voor me... :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
Regenpak
Contacteer:

14 jun 2022, 14:25

Asjemenou. Die man vind een bejaarde Hi-Lo systems ALL-11 programmer en de bijbehorende software! En een nieuwe (en dus lege) 27C512 EPROM! Fluks de boel met Wine geïnstalleerd op mijn Linux lappie, programmer aansluiten, programmeren maar! De BIN file die ik had gemaakt met het Python proggie was identiek met de BIN file die ik eerder vond en die is weer identiek aan de uitgelezen EPROM. Dat laatste was niet nodig geweest maar alla. Vond zellufs nog een 28 pins voetje voor de EPROM. Ga maar eens wat in elkaar solderen en dan kijken of ik met mijn Sigslet het verscheiden van het copybit kan aantonen.

Tjerk
Regenpak
Contacteer:

14 jun 2022, 19:55

Gloeiende gloeiende gloeiende... loop ik vast omdat er geen 74HC86 in mijn bakje zit! Het CMOS equivalent 4070 is te traag. Alles overhoop gehaald inclusief sloopprinten. Dit is het ingangs-IC en zonder dat kan ik niet verder. Hopelijk is het exemplaar wat ik net heb besteld snel binnen. Intussen kan ik natuurlijk wel de rest monteren.

Tjerk
Regenpak
Contacteer:

17 jun 2022, 22:06

Intussen is-ie af:
copybitkiller_top.jpg
copybitkiller_bottom.jpg
Er is een vertraging van 0.18 µs tussen in- en uitgang. Ik heb niet kunnen constateren of de copybit inderdaad weg is omdat ik geen SPDIF recorders heb om het te testen...

De EPROM programmer en eraser heb ik intussen ook. De programmer werkt zoals reeds vermeld. De eraser is een oud armatuur met een UV-C buisje erin:
uv-c_in_action.jpg

Tjerk
Regenpak
Contacteer:

17 jun 2022, 22:13

Na 10 minuten op de minizonnebank waren de EPROMs gewist:
blank_error.png
blank_error.png (5.28 KiB) 295 keer bekeken
blank_check_OK.png
blank_check_OK.png (5.21 KiB) 295 keer bekeken
Nu nog effe uitvogelen hoe ik dat copybit detecteer... Ik zou met die Sigslet op pattern kunnen triggeren maar ik krijg dat niet voor elkaar. Er is een filmpje op Jijpijp maar dat blinkt niet uit in duidelijkheid. Moet er nog maar eens mee spelen...

Tjerk
Regenpak
Contacteer:

18 jun 2022, 06:37

Oh, wacht effe... Het SPDIF-signaal uit een CD speler heeft het copybit niet gezet. Ik moet effe een DCC speler aanzwengelen om het te kunnen zien. Wel jammer dat de Sigslet geen XOR functie heeft want nu moet ik in- en output aftrekken om de verschillen te zien. En kan het verschil dus ook negatief worden.

Het testpunt voor het ingangssignaal is pin#4 van IC7 (Q1) omdat dat min of meer dezelfde vertraging heeft als SPDIF OUT:
SDS00002.png

Overigens is de oplossing verrukkulluk simpel. Ik heb nog een EXOR gate in mijn 74HC86. 5 ns vertraging is natuurlijk een eitje:
SDS00004.png

Tjerk
Regenpak
Contacteer:

18 jun 2022, 08:18

Viel nog tegen, die vertraging... Uiteindelijk een potmeter samen met ingangscapaciteit van de poort. Maar met mijn DCC450 heb ik inderdaad een copybit:
SDS00105.png

Sterker nog, het zijn er twéé. Zeg maar nee, dan krijg je er twee met andere woorden. Blijkbaar heeft elk kanaal z'n eigen copybit. En die worden hier dus keurig gereset.

Tjerk
Will
Donateur
Contacteer:

18 jun 2022, 10:34

Hoe zit het met dat andere bitje (Copyright) waar in het oorspronkelijke topic sprake van was?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
David
Contacteer:

18 jun 2022, 12:42

Ik heb ergens nog zo een elektruur printje plus PAL (was het geeloof ik) liggen. Zal eens zoeken....
Hobby's: MFB's, boten, auto's, flipperkasten, modelvliegen, experimenteel radio onderzoek
Regenpak
Contacteer:

18 jun 2022, 13:31

Will schreef: 18 jun 2022, 10:34 Hoe zit het met dat andere bitje (Copyright) waar in het oorspronkelijke topic sprake van was?
Ik weet het niet. SMCS heeft twee bits: Cp en L (volgens Wackypedia). Ik speel hierboven een voorbespeelde DCC af. Het lijkt erop dat beide bits worden geset wat "Not Copyrighted" en "Undetermined" zou moeten opleveren. Maar het maakt niet uit, want een "Not Copyrighted" origineel mag ook worden gekopiëerd.

Tjerk
Regenpak
Contacteer:

18 jun 2022, 13:32

David schreef: 18 jun 2022, 12:42 Ik heb ergens nog zo een elektruur printje plus PAL (was het geeloof ik) liggen. Zal eens zoeken....
EPROM, geen PAL. Daar heb ik nou juist al die moeite voor gedaan...

Tjerk
Remi
Donateur

18 jun 2022, 15:49

Tjerk, ik vind het echt bewonderenswaardig wat je allemaal uitvogelt en voor elkaar krijgt, echt!
maar waar het 'gemakkelijker' nou in zit tov een behringer zie ik nog niet helemaal :wink: 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Will
Donateur
Contacteer:

18 jun 2022, 15:57

Nou, die Behringer is niet meer in productie en ook niet meer te koop.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie