Opknappen F9819

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

erikdebouwer

26 feb 2023, 17:58

Vandaag eens lekker zitten luisteren en wat metingen gedaan.
En weer heb ik iets opmerkelijks gevonden. Het gaat over de mid-hoog dome. Links en rechts waren erg verschillend:
(Ik heb steeds 2 keer gemeten, met een klein verschil in microfoon positie, vandaar 2 curven...)
Rechts:
Mid-hoog rechts 1 en 2.png
en Links:
Mid-hoog links 1 en 2.png
Rechts ziet er netjes uit (hoewel niet echt tot 5 kHz), maar links is raar. Is dit het filter of de speaker???
Dus, even de units verwisseld, en toen was de curve van links helemaal verdwenen, beide units meten goed (zoals rechts al was).
:think:
Ik geloof het (natuurlijk) niet en wissel de speakers weer terug: rare meting links is er weer. Omwisselen; geen rare meting meer?
Nu heb ik ze maar zo laten zitten. Maar of het nu het filter of de speaker is? Het is de combi! (of iets met aardstralen of zo? :lol: )
Het volgende setje speakers, die worden echt goed.
Deev Eedeez
Donateur

26 feb 2023, 19:17

Welkom in de wonderlijke wereld die luidsprekers heet en in het bijzonder het meten eraan. Ik heb nog nooit in de tijd reproduceerbare metingen kunnen maken…en de toleranties belopen tientallen procenten. Tsja, we meten niet in een dode meetkamer, dus die laatste is van bovenmatig grote invloed. Wat kun je daar nou mee? Alleen al de vermeende subtiele luisterverschillen kun je ermee al helemaal niet meer verklaren en het zet alles audiofiel in een bijzonder daglicht. Het is daarmee bepaald geen rocket science te noemen met dat soort onbetrouwbare metingen, althans dat is mijn ervaring. Ik heb de meetapparatuur al een jaar of twee in een hoek gegooid uit pure frustratie. Partly kidding, partly true. :? :shock: :D
Bijna altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005 (aangevuld met Stage Accompany spul voor de Home Cinema).
piet2401
Donateur

27 feb 2023, 08:36

Bij die frequenties doet de kamer niets meer.
Veroorzaakt zeker niet zo'n dal.
Zal combinatie speaker /filter zijn. Maar is wel heftig. :shock:
Deev Eedeez
Donateur

27 feb 2023, 11:21

piet2401 schreef: 27 feb 2023, 08:36 Bij die frequenties doet de kamer niets meer.
Veroorzaakt zeker niet zo'n dal.
Zal combinatie speaker /filter zijn. Maar is wel heftig. :shock:
Tsja, ik zie zoveel verschillen tussen die curves die meer dan 3dB belopen (volgens sommigen kan het menselijk gehoor verschillen van 0,3dB detecteren…) dat ik steeds terugkom bij “zinloze metingen”. In ieder geval niet metingen die die verschillen kunnen ondersteunen. De toleranties zijn meer dan 10 keer zo groot als de vermeende gehoordifferentiatie. Dus over welke frequenties heb je het dan als je meent dat de kamer geen invloed meer heeft? Ik zie grote verschilen over het hele frequentiegebied, niet alleen van ca. 3500…10.000Hz?
Bijna altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005 (aangevuld met Stage Accompany spul voor de Home Cinema).
piet2401
Donateur

27 feb 2023, 12:12

Onder de 500Hz is het allemaal kamer dus daar kijk ik zeker niet naar.
Tussen 500Hz en 1k zijn ze bijna het zelfde.
Dan die mooi kromme vergelijken met die rare curve, tja tot 5 k ziet het er raar uit.
Daar onder is het weer filter en speaker die ook daar weer eventuele verschillen veroorzaken.
10 -20% verschil kan zo maar gebeuren is mijn ervaring, passieve componenten in het filter en ook de speaker zelf.
Dat is mede de oorzaak ervan dat ik alleen nog maar actief doe. Kan ik alles bijna perfect op elkaar afgestemd krijgen.
Ook al heb geen dode kamer. Altijd op de zelfde plaats meten als je lager dan 500Hz info wilt hebben.
Of even naar een grote schuur of zo gaan en daar meten.
Heel verhelderend, maar ook dan het laagste laag met een korreltje zout nemen.
Karsten

28 feb 2023, 15:26

Deev Eedeez schreef: 26 feb 2023, 19:17 Ik heb de meetapparatuur al een jaar of twee in een hoek gegooid uit pure frustratie. Partly kidding, partly true. :? :shock: :D
Mijn ervaring: Vergelijken met een referentieset bij genormaliseerd geluidsniveau levert mij de meeste informatie op. Faseproblemen en hoe de luisteras er bij staat doe ik meestal op roze ruis (of Smashing Pumpkins :music-headbanger: ) door de box voorover en achterover te kantelen en me te concentreren op een bepaald frequentiegebied. Bij joekels als deze 9819's beweeg ik op en neer voor de box en verander zo de verticale luisterhoek.
Momenteel staan de F9819's op een rij met de Translator Reflexion's en de B&W 603 S2 AE's.
Laatsgenoemde hebben twee dips die ervoor zorgen dat bepaalde instrumenten en stemmen niet natuurlijk klinken. Voor pop/rock/synthesizer zijn de B&W's zeer relaxed klinkende alleseters die niet snel vermoeien (mits niet ingedraaid) en waarop minder goede producties ook aanvaardbaar klinken.
De Translators klinken dermate gedetailleerd en neutraal dat de F9819's tóch blijken te kleuren in de bovenbas en het lage midden. Ook de 211SQ blijkt een resonantie te hebben rond de 1500 á 2000 Hz. Mogelijk hangt dat samen met de lengte van de boring door de poolkern... :think:
Bij de 22AH489's en de 22AH495's die er ter controle naast hebben gestaan hoor ik het namelijk ook. Wellicht loont het de moeite om er eens een watje in te stoppen. :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
Harry

28 feb 2023, 16:53

Karsten schreef: 28 feb 2023, 15:26 de 211SQ blijkt een resonantie te hebben rond de 1500 á 2000 Hz. Mogelijk hangt dat samen met de lengte van de boring door de poolkern... :think:
Mmm, zoiets zou dan ook wel meetbaar moeten zijn toch? Leuk voor iemand met meetapparatuur ;)
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Karsten

02 mar 2023, 14:41

Mee eens;
Bij zelfbouw eerst beredeneren, samenstellen, rekenen, bouwen en luisteren. Hoort men dan iets dat niet bevalt en waarvoor meerdere oorzaken mogelijk zijn dan is gericht meten een goede optie.
In het geval van de 0211SQ kan er een piek in de output zitten maar het kan ook zijn dat de unit op een bepaalde frequentie niet snel genoeg stil is. Gehoormatig is dat lastig vast te stellen (amplitude- of tijdsdomein of een beetje van beide?) Dan is een watervaldiagram wel handig.
Faseproblemen in overgangsgebieden en resonanties zijn voor mij persoonlijk het eenvoudigst gehoormatig vast te stellen.
Laatst gewijzigd door Karsten op 04 mar 2023, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
erikdebouwer

03 mar 2023, 10:26

Even terug naar de meting.
Omdat ik hem meerdere malen heb uitgevoerd, is de meting wel reproduceerbaar.
Het vreemde is dat de 2 units op het het rechter filter (zo goed als) dezelfde output geven, terwijl er op het linker filter behoorlijke verschillen zijn. Dat verbaast mij en ik kan geen oorzaak bedenken.
En dit wilde ik met jullie delen.

Ik ben nog wel van plan om de output van de filters zelf te meten (dus de spanning en niet het geluid).

Karsten schreef: 02 mar 2023, 14:41 Dan is een watervaldiagram wel handig.
Kan ARTA watervaldiagrammen maken?
piet2401
Donateur

03 mar 2023, 18:34

Yep, zie vanaf pagina 111 in de Eng. user manuel.
Doe je met de impuls methode.
Schermafbeelding 2023-03-03 183334.png
Laatste keer dat ik het gedaan heb is jaren geleden.
Maar is handig om interne resonanties mee op te sporen.
erikdebouwer

04 mar 2023, 09:54

Dat ga ik eens proberen, dan.
Niet per se om het resultaat (om Deev gerust te stellen), maar omdat het leuk is en om van te leren.
Plaats reactie