5-pin 180 graden DIN: kleurencode?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Ickxsz
Donateur

Allen,

Opnieuw hartelijk dank voor het meedenken, ik ga ermee aan de slag.
Het drupje (naaimachine?-)olie lijkt de eenvoudigst toe te passen ingreep, dus daar zal ik mee beginnen.
DaarvOOr zal ik met de hand voelen of ie zwaarder lijkt te draaien dan ik de bedoeling acht en na de olie of ik verschil bespeur; eventueel niet alleen mEt de snaar erop, maar (als ik het -niet misselijke- meerwerk er voor over heb) ook zOnder de snaar.

* Beolover kende ik al; die heeft me enorm geholpen met zijn YT-film over het vervangen van de snaren.
* Op andere fora heb ik al wat gelezen over de motorcondensator inderdaad.

- Ik heb nog geen elco-meter; hebben jullie nog aanbevelingen voor een betaalbaar exemplaar en waar die te verkrijgen?
- Beginnersvraag :oops: : kan ik een elco in-situ meten of moet ie eruit voor het meten?

Dirk
Will
Donateur
Contacteer:

Zo een Chinees (transistor-)testertje heeft ook een meetfunctie voor condensatoren en in het menu zit nog een optie speciaal voor elco's.
Die dingen zijn eigenlijk goed genoeg. Voor hobby gebruik doen ze niet onder voor een speciale LCR meters.
Elektor, Eleshop, Tessatronic en diverse andere (web-)winkels

Een elco meet ik bijna nooit IN de schakeling, hoogstens voor een snelle indruk.
Het kan wel, maar is heel erg afhankelijk van de omringende componenten. Het is me meestal te veel moeite om het uit te zoeken en soldeer hem even los.

Realiseer je dat de servoschakeling zorgt voor het stabiel draaien van de motor. Ook voor het wegregelen van de wow en flutter. Zo staat het ook in de servicemanual. Als die motor-condensator slecht is dan start de motor niet eens.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Ickxsz
Donateur

Allen,

Intussen heb ik een LCR TC-2 tester uit China laten komen. [bijlage]

Omdat ik heb vastgesteld dat de Beocord 5000/4715 niet alleen W&F kende, maar kortgeleden ook nog eens hoorbaar te traag liep (viel pas op bij een kritisch muziekstuk dat ik goed ken), ben ik er nog maar eens ingedoken en heb de volgende (al dan niet gerelateerde) zaken vastgesteld:

* het (zowel voor- als achteruit) spoelen gaat moeizaam. Soms haalt hij het einde van de band niet eens. De bijbehorende snaren zijn door mij nieuw geplaatst, maar lijken bij nauwkeurige beschouwing aan de ruime kant.
* bij de rechter “VU-meter” branden tijdens Play en Stop permanent drie van de zeven lampjes. Het zijn geen kapotte lampjes, want bij inschakelen lichten ze alle zeven wel even op. De linker meter functioneert zoals bedoeld, dus varieert tijdens Play van nul tot zes.

Ik heb vanaf de bovenkant bij de capstans een klein drupje naaimachine-olie aangebracht. Die worden niet opgenomen tijdens draaien, dus ik denk dat er een kunstof bovenkraagje op zit. Op het oog lijkt dat zo, maar ik kan het niet voelen. [bijlage]

Ik weet dat ik uiteindelijk met een soldeerbout aan de gang moet, maar daar heb ik nog een beetje schrik van.
Daarom ga ik eerst de capstans aan de onderzijde, de capstanmotor en de snelspoelmotor van een drupje naaimachine-olie voorzien, tenzij jullie suggesties hebben voor een beter smeermiddel.

Ik verneem graag jullie reacties!

Dirk
Bijlagen
Beocord 5000 4715 1626034 T capstans_IMG_20220522_162350.jpg
LCR TC-2_s-l300.jpg
LCR TC-2_s-l300.jpg (10.88 KiB) 632 keer bekeken
Ickxsz
Donateur

“Wat heb je gisteren gedaan?”

Ik heb het geheel gedemonteerd en de capstans van een (1) drupje olie voorzien. De poelie van de capstanmotor was dermate groot en kort boven de motor geplaatst, dat ik niet bij het lager kon komen, dus dat heb ik maar zo gelaten. Ik heb een van de vliegwielen op de weegschaal gelegd en vastgesteld dat het minstens een van de, zoniet de zwaarste vliegwielen zijn die ooit in een cassettedeck zijn toegepast: 325 gram per stuk!

Tijdens het werk heb ik iets eigenaardigs gezien: de kennelijk bedoelde koperen smeer/steunpunten voor de achterzijde van de capstans matchen niet met de capstans zelf. [bijlagen]
Op de donkere foto kun je door het gat de omtrek van het vliegwiel zien en daaruit afleiden dat er iets niet lijkt te kloppen. Op de lichte foto kun je hetzelfde herleiden op een andere manier. Er is maar een manier om de kap te plaatsen; is hier misschien sprake van een ontwerpfout?

Dirk
5000_4715 kap binnen_IMG_20230530_160701.jpg
5000_4715 kap buiten_IMG_20230530_162323_BURST001_COVER.jpg
Will
Donateur
Contacteer:

Ik vermoed dat er al iemand vóór jou in dit apparaat gedabbeld heeft.

Omdat Paul de zijne met succes gereviseerd heeft, heeft hij waarschijnlijk tips.

knarF
Donateur

The Beocord problem: Mark did mend it..

mthecatlover
Donateur
Contacteer:

Find his repair video's very good...
There is no love so honest and true as the love an animal gives to you.

"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: Katten en muziek".
pjottr

Respect :o
Will
Donateur
Contacteer:

Hij moet wel eens leren hoe je circlips demonteert en monteert.
Hij is zo een vakman en dan zo rommelen met die clips :snooty:

Ickxsz
Donateur

Dankjewel Frank!

Ik heb het zojuist he-le-maal afgekeken. Het meeste kwam me bekend voor, maar ik heb ook wat bijgeleerd.
Ik waardeer het erg dat hij laat zien dat hij ook wel eens een fout maakt en vooral dat hij er vrolijk bij lijkt te blijvan.

Misschien zal ik de mijne weer eens uit de stapel 'kan ik nog eens mee aan de slag gaan' halen.
Hij heeft me wel ge-inspireerd in ieder geval.

Hopelijk tot morgen?

Dirk
Plaats reactie