Aristona SX6495 (22AH495) Filter aanpassing

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

BTPaul
Donateur

Naast het upgrade virus heeft nu ook het stapel virus toegeslagen.... :mrgreen: Bij een volgende upgrade actie zou ik ook in de lengte en dwarsrichting nu balkjes plaatsen. In de lengte krijg je ze wss alleen niet door de sparing vd woofer heen is mijn inschatting. In ieder geval het proberen waard.

Ik vind het upgraden vd AH495 zelf leuk en dankbaar werk. :dance: Bijna alles is een verbetering. Zegt wat over de ontwerpspecs.... Maar er zijn nog zoveel verschillende soorten speakers te koop. In dit vergelijk ga ik na ontstapelen ( :shock: ) eens op zoek naar oa. De FB-xxx, de 489, BenO S80 /MS150.2...of naar een vd vele voorbeelden die in dit draadje langskomen 8)
Harry

Zo, dan hoef je je voorlopig niet te vervelen :lol:. Maar eerst ontstapelen hé, en dat is vaak het lastigste ;)
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Will
Donateur
Contacteer:

Bijna alles is een verbetering. Zegt wat over de ontwerpspecs....
Ik denk dat bovenmeester Piet zou zeggen dat er een laag-mid luidspreker ontbreekt in dit ontwerp. :think:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Karsten

Dat weet ik wel zeker, Will. :mrgreen:

Bij Philips wist men natuurlijk ook wel dat goede folie-C's, verschillende soorten dempingsmateriaal op verschillende plaatsen en een steviger kast een beter luidsprekersysteem oplevert. Dan had er echter een heel ander prijskaartje aan de 495 gehangen. Ik zie het opwaarderen dan ook niet als kritiek op de fabrikant maar meer als het terugdraaien van een aantal "rode pen-akties".

Philips heeft met de F9818 en F9819 laten zien dat met stinknormale Philips-units iets (veel) beters is te bouwen als men deze in hun "sweet spot" gebruikt en daarbuiten steil genoeg affiltert. Wat de grote vierweggers echter nekte (volgens onze wijlen Bovenmeester) was het imago van Philips. Veel mensen die in de markt waren voor luidsprekersystemen van 1500 á 2000 Gulden per stuk kochten liever bij "luidsprekermerken".

Gelukkig kunnen wij hoeders van het Philips-erfgoed af en toe iemand verbazen met wat er uit die 40kg-zware joekels komt. :mrgreen:

Back on topic: Als men een setje opgewaardeerde 495's naast een setje Acoustic Research AR 3a Improved zet hoeven ze zich niet te schamen hoor. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Harry

BTPaul schreef: 22 sep 2023, 12:31 Inmiddels de afgelopen 3 jaar een aantal (kijk) operaties gehad met de RL45 /RL 60/ RL6000 en de RL140. Deze hebben allemaal de ingepakte glaswol.
Vandaag een Beovox 3000 (type 6220) open gehad, ook daar zit ingepakte glaswol in. De box is er zelfs voor het grootste deel mee opgevuld! Daarnaast zit er achter de woofer nog nog een lap van het grijzige pluismateriaal
Bijlagen
IMG_6628.jpeg
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
BTPaul
Donateur

Later toegevoegd heb ik het idee. :think: In ieder geval vanaf de wat modernere versies standaard lijkt het:

Beovox Cona
Nu
IMG20230929170056.jpg
IMG20230929170302.jpg

Beovox CX100
IMG20230928223334.jpg
BTPaul
Donateur

En weer on topic. Vanavond de filters aangepast obv de laatste simulatie. Het zal best ongeveer kloppen. Extra weerstand voor de condensator en de weerstand voor het hoog nu op 5,6 ohm gezet. MKP ipv bip elco's voor het midden en hoog.Inmiddels staan de speakers weer op hun luisterstekkie. Eens kijken wat het effect is van deze aanpassingen.

IMG20231005163223.jpg
BTPaul
Donateur

Het (voorlopige) eindresultaat volgens de oren (Myfi dus). Dit gaat dan om alle wijzigingen samengevat tot heden. Alle toonregelingen in de neutraalstand nu incl. de Lpads:

• Het laag: bij complexe muziek met veel laag blijft herkenning vh instrument (soms) lastig. Het laag probeert heel laag te komen maar wordt dan eigenlijk een beetje “rommelig”. Ook soms traagheid die het luisterbeeld vertroebelt. Synthesizer muziek (bijv. Crystall Ball van Carolin No.) blijft eigenlijk in het “midden” hangen bij het intro ipv te wisselen tussen L- R. De kastverstevigingen en de extra isolatie minimaliseren veel (kast) resonantie en tonale geluiden. (Het laag 3 Db lager instellen op de versterker helpt nog wat; is een kwestie van smaak nu).

• Het midden: dit is behoorlijk opengetrokken met veel hoorbare details nu. Deze waren voor de mods (extra R 3.9 Ohm ) voor C727 en 2x 8 µF parallel ( ipv 2x 33µF serie) niet te horen. De nieuwe MKP’s zullen hier ongetwijfeld ook een duidelijke rol spelen. Dit icm een minder overheersend hoog.

• Het hoog: ca 3-6 db lager ingesteld met R802 (5.6 ohm ) en de (extra R 3.9 Ohm ) voor C727 .
Het hoog is minder schel. Luisteren is een stuk aangenamer en minder vermoeiend. Af en toe met zang nog een tikje schel. Hangt vd muziek af.

Even andersom: veel (direct) hoorbare verbeteringen na de mods met een redelijk tot goed resultaat. Allemaal aanraders in mijn ogen/oren die de 22AH495 beter maken. Eigenlijk zou ik ze nog eens moeten vergelijken met een origineel paar om het verschil goed te horen. Hieronder nog het bijgewerkte schema voor de filters:

Schema filter aangepast 08102023.png
BTPaul
Donateur

@allemaal: bedankt voor het meedenken en het delen van de kennis! :dance: :handgestures-thumbupleft:
Harry

Mooi dat je blij bent met het eindresultaat! Daar gaat het tenslotte om :)
Fijn ook dat je de filtering gedeeld hebt, wie weet komt dat nog eens van pas.
Karsten

Interessant om te volgen en wellicht komt die 22uF parallel aan de woofer er bij de mijne ook nog wel in. :wink:
In de mijne zit 2R2 voor de mid en 1R5 voor de tweeter en dat bevalt me eigenlijk best goed; Kennelijk hou ik van dat transparante, heldere geluid, wat ook wel valt te rijmen met mijn waardering van de Translator Reflexion... :think:
IMG_4194klein.JPG
IMG_4194klein.JPG (41.82 KiB) 201 keer bekeken
Ik zal ze binnenkort eens uit de mottenballen halen en weer eens opstellen; Wordt wel weer eens tijd. :oops:
christiaanstaps

Leuk om te lezen Paul! Mogen ze het plekje van de RL 140 overnemen of genieten die nog steeds de voorkeur?

En had je trouwens nog de mid kunnen repareren?
Last van het upgrade virus :lol:
christiaanstaps

Karsten schreef: 09 okt 2023, 12:19 Interessant om te volgen en wellicht komt die 22uF parallel aan de woofer er bij de mijne ook nog wel in. :wink:
In de mijne zit 2R2 voor de mid en 1R5 voor de tweeter en dat bevalt me eigenlijk best goed; Kennelijk hou ik van dat transparante, heldere geluid, wat ook wel valt te rijmen met mijn waardering van de Translator Reflexion... :think:
De Reflexion was voor mij een fractie te helder uiteindelijk, kan ook met de plaatsing te maken hebben en de versterker die er voor hing, Sony MU-A301. Die combinatie was me een tikkie te fris, zelfs met beide schakelaars omlaag.

Is die 2.2 ohm in serie met mid origineel bij jou Karsten? Uiteindelijk zal de combi bij jou nog steeds een mid hebben die wat terughoudend is ten opzichte van de woofer en tweeter.
Karsten

Zo te zien wel; Christiaan:
IMG_4188klein.JPG
IMG_4188klein.JPG (44.29 KiB) 193 keer bekeken
Het maakt een minder vrije plaatsing mogelijk maar voor mijn gevoel zou 3R9 en 2R2 zoals in de SM staat wel beter zijn. Zal eens kijken of er nog typestickers op zitten en wat het PL-nummer is.
Toevoeging: In de andere SM die op m'n HD staat zie ik dat PL02 deze weerstanden beschrijft. In PL01 staat dat de mid in fase moet staan en de tweet omgepoold.
christiaanstaps

Hmmm apart dat in de nieuwere versie de tweeter is omgepoold ipv de middentoner.

Ik heb volgens mij de 00 variant, bij mij is de middentoner omgepoold ten opzichte van woofer en tweeter wat me hier ook het meest logisch lijkt, aangezien volgens de simulatie van het filter bijna 200 graden fase verschil zit tussen de woofer en middentoner. met ompolen is dit nog maar ongeveer 20 graden als ik het goed heb.

Maar ook tussen de middentoner en tweeter zit 160 graden verschil, wat door ompolen van de middentoner ook resulteerd in nog maar 20 graden verschil.

Wie weet de moeite waard om eens mee te experimenteren? Kan goed dat het geluid er van opknapt!! Zou ook de reden kunnen zijn waarom Paul zijn tweeter als schel ervaart zelfs na zoveel extra weerstand in serie.
Plaats reactie