Muziek streamen naar meerdere actieve luidsprekers

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

correltje
Donateur

Beste medeforummers,
Ik ben vrijwilliger bij "Het Huis van Sinterklaas" hier in mijn woonplaats. Dit is een evenement, wat ieder jaar georganiseerd wordt, waarbij Sinterklaas "logeert" in het oude monumentale stadhuis hier. De kinderen kunnen Sinterklaas daar bezoeken en krijgen een hele rondleiding, waarbij ze dingen mogen knutselen, spelletjes doen, e.d. Op het laatst van de rondleiding komen ze in de kamer van de Sint en kunnen ze met Sinterklaas op de foto en worden er wat liedjes gezongen.

Als audio hobbyist ben ik natuurlijk verantwoordelijk voor de muziek in en buiten het gebouw. Op dit moment hebben we 2 sets (actieve) luidsprekers, waarin een USB stick gestoken kan worden, waarop Sinterklaas muziek staat. Één set staat aan de voorkant van het gebouw en voorziet het raadhuisplein van muziek, de andere set voorziet de begane grond in het gebouw d.m.v. één speaker en de ander speaker van deze set wordt gebruikt voor de muziek aan de achterkant van het gebouw buiten.

Het nadeel van deze opzet is, dat de 2 sets op deze manier geheel hun eigen weg gaan met het afspelen van de muziek, omdat ze geheel onafhankelijk van elkaar werken. Een bijkomend nadeel is ook dat de MP3 speler, in de boxen, vrij beperkt zijn in de mogelijkheden, waardoor het lastig is om gevarieerde muziek af te spelen.

Onze wens is nu om vanaf een centrale plek, d.m.v. een laptop, de muziek af te spelen en te streamen naar de beide sets boxen.
Zelf zit ik te denken om per set boxen een Raspberry PI aan te schaffen, met eventueel een HiFiberry eraan en via Wifi en/of eventueel UTP kabels de laptop en beide RPI's aan elkaar te koppelen en zo de muziek naar de RPI's te streamen.

De vraag is alleen; welke sotware heb ik daar voor nodig?

Eventueel kan het ook met een bestaande oplossing, maar ik heb geen idee, wat er allemaal mogelijk is.

De afstanden zijn redelijk groot, dus Bluetooth gaat hem niet worden.

Hebben jullie ideeën?

Grtz,
Cor
MFB servicepunt in het zuiden van het land.
Tittah
Donateur

Met de RPI zijn er wel wat mogelijkheden. Check hier eens: https://www.audioglorye.com/best-budget ... streamers/
Tittah
Donateur

Chromecast is ook een optie. Ze hebben ooit eentje gemaakt speciaal voor audio, maar die ga je misschien niet meer vinden.
Een recente chromecast + omvormer van HDMI naar 3,5 mm jack zou dan ook nog een oplossing kunnen zijn. Een tweedehands chromecast kan je vrij goedkoop vinden op MP.
snameroc
Donateur

Maar lopen 2 chromecasten dan synchroon?
M@rtijn
Donateur
Contacteer:

ja, je kan een speakergroep maken met meerdere Chromecasts. Ze moeten dan, net als het afspeelapparaat, wel op hetzelfde wifi netwerk zitten dus dat moet wel haalbaar zijn qua afstanden. En de "DJ's" moeten wel uitleg krijgen over hoe ze muziek moeten streamen naar een speakergroep (werkt vrij eenvoudig via een chromebrowser of ieder device of app dat kan streamen naar de Chromecast/speakergroep - ik gebruik bijvoorbeeld de DS Audio app van Synology, de NAS waar mijn muziekbestanden opstaan). Je kan dat 'pairen' instellen met de Google Home app op je mobiel. Leuke is ook dat je heel makkelijk Google Speakers (Nest heten ze geloof ik) kan bijplaatsen in iedere ruimte waar je dat even wil.

De Chromecast Audio is dan de beste keuze en die vind je tweedehands op MP voor het dubbele tov nieuw (nu 70,-).

Ik heb nog nooit geprobeerd een speakergroep te maken met twee 'gewone' hdmi Chromecasts maar als je een oplossing hebt om audio uit HDMI te halen (en die zijn er), ben je er ook met een gewone goedkope Chromecast (neem niet versie 1, die eerste dongel ivm matige wifi). Je zal de hdmi Chromecasts wel eerst met een scherm moeten configureren op locatie. Het hele geheel 'draait' uiteindelijk op één Google (gmail) account (waar je natuurlijk geen persoonsgegevens inzet maar gewoon wat verzonnen namen en adressen) die je instelt met de Google Home app. Je kunt daar ook gastaccounts aanmelden zodat je ook een keer naar een ander feestje kan als je een keer geen zin hebt ;-)
Tittah
Donateur

correltje
Donateur

Op de RPI's zit al een audio uit, dus die hdmi naar audio heb ik niet nodig. Desnoods zet ik er een Hifi berry als DAC op.
De vraag is eigenlijk: wat heb ik nodig om te streamen naar de RPI's?

Grtz,
Cor
ChromeMaximaII
Donateur

Ik hoop dan wel dat je al RPI's hebt. De verkrijgbaarheid daarvan is momenteel een dingetje... :whistle:
Will
Donateur
Contacteer:

Wat is er mis met gewoon een kabel tussen de geluidsbron (pc?) en de aktieve luidsprekers?
Of de muziek op de usb stick wat meer variëren zodat het "wel afwisselend genoeg" is?

Wat ik suggereer: maak het niet moeilijker dan nodig, want elk brokje techniek is ook een potentiële storingsbron.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
ChromeMaximaII
Donateur

Ik kan me voorstellen dat het misschien qua indeling van de ruimte lastig is om bekabeld te werken, maar mij ging dezelfde gedachte door me heen. Betrouwbaarheid is een groot goed bij PA en daar heb ik wel een beetje een hard hoofd in met de voorgestelde oplossingen.
correltje
Donateur

Wat er mis is met een PC en een simpel kabeltje, dat zijn de toch wel forse afstanden.
Plus dat het in het monumentale pand ook opgeruimd moet worden, als het evenement voorbij is en het jaar daarop weer aangelegd...
Ook mag er geeneens een spijker in de muur geslagen worden.
De kabels kunnen niet makkelijk weggewerkt worden en er komen toch wel enkele duizenden bezoekers. Je ontkomt er ook bijna niet aan dat er ergens een kabel over de vloer gelegd moet worden en dan moet er gezorgd worden dat deze niet kapot gelopen wordt.

Grtz,
Cor
ChromeMaximaII
Donateur

Zit hier wat tussen? K'weet, de meeste zijn blauwtand, maar hoe erg gaat dat in de praktijk zijn?

Anders misschien een klein FM-zendertje en twee FM tuners. Niet aan Sinterklaas verklappen. :wink:
Will
Donateur
Contacteer:

Deze set is geen BT, maar 30 meter overbruggen is niet veel. meestal wordt dan ook nog "vrij zicht" bedoeld, dus geen muren :think:

En deze set kan 60 meter, heeft twee ontvangers. Maar de prijs... pfft :hand:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
sjonny

Hoi cor,

Misschien dit ?
https://nl.marmitek.com/collections/audio-transmitter
Is met meerdere ontvangers uit te breiden dus 1 zender en ...ontvangers.
Ik heb zelf de oude (anywere 625 van marmitek in vrij zicht prima (ik hang ze daarom boven 2m).

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
Tittah
Donateur

correltje schreef: 19 jan 2023, 11:29 Op de RPI's zit al een audio uit, dus die hdmi naar audio heb ik niet nodig. Desnoods zet ik er een Hifi berry als DAC op.
De vraag is eigenlijk: wat heb ik nodig om te streamen naar de RPI's?

Grtz,
Cor
In de link zit een omvormer die je nodig zou hebben indien je voor een chromecast oplossing zou kiezen (volgens mij nog steeds de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing).
Plaats reactie