MFB op Google nest

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

knarF
Donateur

En om nog even 'door-te-ouwenelen' over dat printje: ik kan mij niet voorstellen dat alles wat op het kladje gekrabbeld is, ook allemaal op het printje van de foto gemonteerd zit. Misschien wil een ervaren tekening-lezer hier op dit forum, met tijd en zin, dit raadsel ontrafelen?
Will
Donateur
Contacteer:

Dit is een schakelaar voor iets, mogelijk om de box te schakelen als de BT aan gaat. Er zit een fototor in die op een of ander lampje/ledje reageert en dan schakelt.

Over het printje: het spul zal wel aan de onderkant zitten. SMD, behalve de 100μ.

Edit: wat de schakeling doet staat gewoon in de tekst.
The electronics of the Google nest radio is very small. It’s function is to control LEDs for dial lumination and the activity LEDs. After the last activity the dial LED remains on for about 10 minutes.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Rickert199704

Het lijkt me wel makkelijker om gewoon een Google nest mini uit elkaar te halen en de speaker er uit te halen. De plus en min gewoon koppelen aan een tulp stekker en dan lijkt het gewoon te werken. Vraag me alleen af of het signaal van de Google speaker wel fatsoenlijk klinkt op een MFB.
Philips 22RH743 Philips 22AH682 Philips 22AH587 Philips 22RH541 Philips 22RH438 Philips 9432 drc :violin:
ronnie vd

Ik ben bang dat er een behoorlijke equalizer is losgelaten op het kleine ingebouwde speakertje zodat de boel nog een beetje klinkt.

Amazon echo dot heeft een 3.5mm line out.
2 stuks zijn in te stellen al een stereo paar.
Wellicht een beter idee?
MFB541 MFB532 SX6544 B7X43A B7X77U V6A B1X67U en nog veel meer oude meuk :D
Rickert199704

ronnie vd schreef: 29 dec 2023, 22:38 Ik ben bang dat er een behoorlijke equalizer is losgelaten op het kleine ingebouwde speakertje zodat de boel nog een beetje klinkt.

Amazon echo dot heeft een 3.5mm line out.
2 stuks zijn in te stellen al een stereo paar.
Wellicht een beter idee?
Ja dat denk ik ook. Alleen het na deel is dat heel ons huis vol met Google staat. 2x de Google nest 1x de gewone. Ik ga er een keer mee klooien misschien klinkt het misschien niet
Philips 22RH743 Philips 22AH682 Philips 22AH587 Philips 22RH541 Philips 22RH438 Philips 9432 drc :violin:
LordTaifleh

Mijn excuses

Im better at writing English...

I once set up a set of Philips mfb 541 with a true wireless stereo Bluetooth solution.

They can't be that far from each other but apart from that they're just terrific.

That probably doesn't help you with Google nest, but maybe you can make it work with some extra software like home assistant or snapcast
Otto

Bluetooth ontvanger van Action, ik meen een paar euro (helaas uit het assortiment)
Setje 541's en een oude telefoon aan de Wi-Fi.. Dat gaat jaarlijks mee in de sleurhut.
Er zal heus wel beter zijn maar in een caravan of voortent hoor je dat verschil toch niet :mrgreen:
Digitiseert alle soorten video
TV zoals het vroeger was
ErikV

Hoi MFB-liefhebbers!

Mijn naam is Erik en ben nieuw op dit forum en nieuw in de wereld van MFB. Ik vond het laatst een paar 22RH541 terug die van mijn opa zijn geweest. Nu heb ik zelf al over de jaren een audioset bij elkaar gesprokkeld voor mijn platenspelers, en eigenlijk zijn de Mfb'tjes van mijn opa dus 'over'. Niet tevreden met deze uitkomst ben ik een werkgelegenheidsproject gestart om deze kleintjes alsnog aan een baan te helpen :D. Zodoende ben ik bij jullie op dit forum beland!

Wat ik graag zou willen is wat hier eigenlijk besproken is: ik wil graag een bluetooth audioadapter (ik heb er een van Logitech) verbinden aan de speakers. Echter, nu kom ik even in de knoop te zitten met alle din-kabeltjes en schakelaartjes. Kunnen jullie misschien feedback geven op hoe ik het nu heb geïnstalleerd:
  • 1. Een kabel van het Bluetooh Adaptertje (RCA --> DIN) naar Input MFB 1 (links)

2. Een DIN kabel van Output MFB 1 (Links) naar Input MFB 2 (Rechts).

3. Voltage op 240 V (deze tip las ik elders op het forum).

4. Tot slot weet ik niet of ik de schakelaar op 1V, 7.5V of 19V moet zetten...
Overigens heb ik de oude luidsprekers van mij opa nooit in actie gehoord, dus het kan maar zo zijn dat ze niet werken.. Maarja, eerst maar eens de boel goed aansluiten. Het zou jammer zijn als ik door onwetendheid m'n opa's oude Phlipsies sloop :roll: .

Hartelijke groet,

Erik
Laatst gewijzigd door ErikV op 12 jan 2024, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

Hoi. Welkom op dit mooie en gezellige forum. :D

Volgens mij heb je alles goed aangesloten. Ik zou de schakelaar op 19 V zetten en dan proberen. Is het volume dan zeer laag, dan de volgende stand en zo door tot het volume normaal is ten opzichte van de stand van de volume schakelaar. Ik neem aan dat je het volume wil regelen met het apparaat waar je vandaan streamed?
Erres SX6393 SX6194 SR3390 - Aristona SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA230 GF403 AF977 GL565 RH532MFB F9412HGS FA880 RH742 AH682 CD100 CD104 CD614 CD615 en heul veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Will
Donateur
Contacteer:

Normaal gesproken komt er uit de tulp (rca) aansluiting van een BT kastje 1V. Veiligheidshalve kun je de stappen van Lowie doorlopen, maar ik denk dat de boxen niet inschakelen.

Dat is sowieso nog een punt. RH541 die heel lang niet gebruikt zijn zijn meestal in diepe coma.
Schakel de boxen in, zet er signaal op: muziek of met een toongenerator app "stream" je een 1kHz toon naar je BT.
Dan is het wachten. Binnen ca een half uur zullen de boxen inschakelen. Zo niet, volume harder zetten.
Zodra de boxen inschakelen zal het geluid zeer slecht zijn. Geduld, dat komt ook weer binnen een half uur goed. En zet het volume meteen na inschakelen op een normaal niveau.

ErikV

Wow, jullie zijn er snel bij met de reacties; geweldig!

@Loewie: ik wil inderdaad gewoon streamen vanaf mijn telefoon. Ik heb je advies opgevolgd en beide speakers eerst op 19V gezet.

@Will: jouw reactie vult Loewie perfect aan. Je beschrijft namelijk een probleem waar ik tegenaan loop: bij het aanschakelen van de RH541s gaat bij geen van de luidsprekers een rood LED-lampje branden. Ik heb daarom je advies gevolgd en Fela Kuti’s Gentleman op medium-laag volume op repeat gezet. Nu maar wachten en hopen dat ze het doen!

Ik hou jullie op de hoogte over de voortgang vanavond :D
Will
Donateur
Contacteer:

Denk dat je na max een half uur “geen reactie “ van de box, de gevoeligheid een trapje hoger moet zetten anders schakelt die nooit in.

ErikV

Even een update: ik heb de luidsprekers minstens vijf uur verbonden gehad met een bluetooth adapter. Beide speakers waren toen ingesteld op 19V (muziek werd gestreamd via mijn telefoon op half volume). Nadat geen van de speakers na deze periode inschakelde, heb ik het advies van Will gevolgd, en beide op 7.5V ingesteld. Na een paar uur wachten kwam er helaas nog steeds geen geluid uit de luidsprekers :( .

Raden jullie aan om het proces nog een keer te herhalen, maar dan met de speakers ingesteld op 1V?
Tittah
Donateur

Je telefoon/BT adapter stuurt zeker geen 7,5V uit en zal daarom het startcircuit niet triggeren. Dus, ja. Ik sluit mijn telefoon en/of BT adapter altijd aan op stand 1V.
Will
Donateur
Contacteer:

ErikV schreef: 14 jan 2024, 14:00 Raden jullie aan om het proces nog een keer te herhalen, maar dan met de speakers ingesteld op 1V?
Dat had ik toch al gezegd. En 0,5 uur wachten op dat ding niet 5,0 uur.
Als hij dan nog niet inschakelt: volume omhoog!

Plaats reactie