Toongenerator

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

fietsenmaker

Beste Mede Freaks,

Bij het goed afstellen van je mfb boxen heb je een toongenerator nodig.
Vroeger deed een oud collega dit voor mij, maar die is enige tijd geleden naar een andere werkgever gegaan en verhuist naar de andere kant van het land. Nu zit ik dus zonder. Wat heb ik nodig bij het afstellen van een MFB box, een blok of een sinus golf.
Heeft iemand ervaring met zo'n ding zelf te bouwen. Er zijn namelijk op internet verschillende schema's te vinden.
Of heeft iemand voor mij een goed schema om zo'n ding zelf te bouwen.
Ik wil het nu zelf leren om mijn boxen af te stellen. Maar dan heb ik wel de juiste apparatuur nodig.
Alvast bedankt voor jullie reactie's
Fietsenmaker
Remi
Donateur

Hoi Fietsenmaker, je hebt meer in huis dan je zelf denkt :P

Je hebt al een PC gezien je deelname aan dit forum en waarschijnlijk zit er ook wel een geluidskaart in.

Het enige wat je nu nodig hebt is software waarmee de geluidskaart gebruikt wordt om een sinus (ja je moet een sinus hebben) te maken met een frequentie die je zelf kan instellen.
Ik heb even willekeurig gegoogeld en kwam op deze site terecht waar je gratis een programmaatje kan downloaden.
http://www.nch.com.au/tonegen/index.htm ... 4wodeheGHQ
nu nog een kabeltje om van de PC bij de MFB ingang te komen en je kan beginnen 8)

Om de MFB af te stellen moet je in de servicedoc kijken welk ingangs signaal erbij nodig is, voor een 544 is het bv 10mV en 125Hz.
dit kan je nog gewoon meten met een multimeter op stand wisselspanning en een range die dicht bij de te meten 10mV zit.
vervolgens moet je de spanning op de woofer afregelen op 125mV als we een 544 als voorbeeld aanhouden.
zie ook de fotohandleiding die Thomas op de site heeft geplaatst over het afregelen.
Het is wel handig om eerst maar eens de ruststroom goed te zetten voor je de MFB terugkoppeling aanpakt.

succes!
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

Absoluut mee eens. Zelf bouwen heb ik ook eens ooit willen doen maar is zeer complex. Overigens kan ik dit zeer handige kleine toongeneratortje leveren voor nog geen 4 tientjes. Nieuw!

Afbeelding
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
Jurjen

Ow dat is een lief klein ding!

Kan je de freq traploos instellen? En hoe zit het met de output levels?
MFB 532
fietsenmaker

Beste Remi en Thomas,
Bedankt voor jullie snelle reactie, maar hoe kan je de spanning instellen bij zo'n programma.
Kabel heb ik ondertussen gemaakt en programma op pc geinstalleerd.
Volgens mij kan ik met mijn Fluke meter ook de HZ meten, dit zal ik eens proberen. Alleen de juiste spanning instellen wil mij niet lukken.
De ruststroom instellen is geen probleem dit heb ik zelf al diverse malen gedaan.
Dus alleen de spanning instellen en we kunnen weer verder met de hobby.

Alvast bedankt.,
Groet Fietsenmker
Remi
Donateur

de grofregeling zou je kunnen doen met de volumeschuif in windows, en in het programma'tje is er een knop " options" waarbij je het uitgestuurde volume nog kan regelen door een andere dB waarde in te geven. zo moet je bij de 10mV kunnen komen.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
fietsenmaker

Remi schreef:de grofregeling zou je kunnen doen met de volumeschuif in windows, en in het programma'tje is er een knop " options" waarbij je het uitgestuurde volume nog kan regelen door een andere dB waarde in te geven. zo moet je bij de 10mV kunnen komen.
Remi bedankt,

Ga het week-end eens mee stoeien.
Ook het apparaat dat Thomas heeft lijkt mij wel wat.
Ik kan alleen niet zien of het apparaat traploos instelbaar is en of de spanning regelbaar is.
Maar goed, is dit proberen anders Thomas even mailen of zijn apparaat geschikt is om alle typen MFB boxen af te stellen.

Groet,
Fietsenmaker
Thomas
Site Admin
Contacteer:

fietsenmaker schreef:Ook het apparaat dat Thomas heeft lijkt mij wel wat. Ik kan alleen niet zien of het apparaat traploos instelbaar is en of de spanning regelbaar is.
Maar goed, is dit proberen anders Thomas even mailen of zijn apparaat geschikt is om alle typen MFB boxen af te stellen.
Frequentie is inderdaad traploos in te stellen met behulp van een draaipotmeter, alleen niet zo nauwkeurig af te lezen; daar zou je dus wel een frequentieteller bij kunnen gebruiken. Ook het uitgangsniveau is traploos regelbaar met een potmeter. Handig klein ding, maar met software is natuurlijk ook niet gek; dan heb je helemaal geen kastje nodig.
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
Raicho
Contacteer:

Bij de 'buren' (http://www.mfbfreaks.nl" target="_blank" target="_blank) hebben ze een link naar een gratis programmaatje om signalen op te wekken. Even downloaden en het hoeft niet eens geïnstalleerd te worden. Werkt best leuk; ik heb het ook op mijn Netbook staan en dat is dan weer handig meenemen!

Grtz,

Mark V.
fietsenmaker

Beste Mark,

Bedankt voor de tip.
Groet,
Fietsenmaker
Raicho
Contacteer:

Graag gedaan :)

Grtz,

Mark V.
knarF
Donateur

Remi schreef:....willekeurig gegoogeld en kwam op deze site terecht waar je gratis een programmaatje kan downloaden.
http://www.nch.com.au/tonegen/index.htm ... 4wodeheGHQ
nu nog een kabeltje om.......
Heel handig dit progje, zeker omdat er ook een versie voor de Mac is. Zelf was ik aan 't stoeien gegaan met "Audacity" (gratis) voor de Mac. Onder "genereren" en "toon", kun je de frequentie en de duur instellen. Alleen de functie "amplitude" ontgaat me..
Bijlagen
screenshot_05.jpg
Remi
Donateur

kennelijk kan je nog iets instellen aan de sterkte van het uitsturen
ik neem aan dat amplitude '1' volle bak is, 100%
waarschijnlijk kan je zo nog wat finetunen met het uitgangsniveau als het met de reguliere volumeregeling niet scherp te krijgen is
JohanD

Ik gebruik vaak deze:

http://www.tucows.com/preview/502787/Si ... +generator

Simpele interface met voldoende mogelijkheden, inclusief presets. Wel alleen voor Windows.
leuk spul uit de 60's 70's en 80's
Luidsprekers Refoamen
Will
Donateur
Contacteer:

Je kunt een amplitude tussen 0 en 1 instellen. Enkele programma's doen daarbij moeilijk over de punt en de komma, zodat je alleen tussen nul en volle bak (1) kunt kiezen.
In dat geval gebruik je de standaard geluidsregelaar van de mac.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Plaats reactie