Philips FB-820 scheidingsfilter

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Jenson Warwick

Harry schreef: 22 mar 2023, 18:48 Je kunt er net instoppen wat je zelf leuk vindt aan audiograde spul, zolang de capaciteit (μF) maar gelijk is aan de originele waarde en de werkspanning niet (veel) lager. Hoger mag wel in dat laatste geval, en de werkspanning van MKP’s ligt bijna altijd hoger.
SCR maakt prima condensatoren voor een prettige prijs, niets mis mee. Zelf gebruik ik meestal Audyn Q4 omdat de winkel waar ik vaak spullen koop die toevallig heeft. Ook dit zijn geen dure condensatoren.
Dank voor je informatie. Ik wil de originele condensatoren vervangen met wat betere varianten en dat in verhouding tot de waarde van de speakers zelf. Het is voor mij vooral een ' plezierige' hobby en wil hierbij niet al te gek op details ingaan.

Ik kijk nu naar diverse merken; Dayton Audio, Mundorf en inderdaad ook Audyn. Dat ziet er al erg mooi uit waarbij de prijzen ook nog wat meevallen. Sowieso vind ik de verschillende condensatoren per printplaat al niet fijn dus dta is nog een motivatie voor de recap.
SCR ga ik ook bekijken.
Jenson Warwick

Harry schreef: 22 mar 2023, 18:48 Als je deze boxen verder wilt verbeteren kun je beter eens kijken naar een upgrade van de demping, Karsten heeft daar veel over geschreven. Wat dat betreft zit er ook geen verschil tussen de FB820 en 821.
Ja, een interessante en leerzame topic (van Karsten); ik heb het gelezen. Veel overeenkomsten natuurlijk op dit vlak met mijn FB820 set, als het inderdaad al niet identiek is.
Ik ben zelf van plan rockwool als wat extra vulling te gebruiken (ligt al klaar). Zo standaard lijkt de behuizing wat mager gevuld en zowel bovenin als onderin de kast zit helemaal geen vulling. Afijn, dit ga ik op termijn aanpakken, wanneer de filters klaar zijn.
Jenson Warwick

Karsten schreef: 17 mar 2023, 13:08 Leuk dat je deze FB820's gaat opwaarderen! :D
De mijne liggen nog te wachten op zo'n actie maar heb meer plannen dan tijd/energie. :(
Qua demping ben ik van plan ze aan te pakken zoals ik dat bij mijn FB821's heb gedaan: viewtopic.php?f=9&t=7803
Dank voor je reactie. Ik heb nu pas door hoe direct antwoorden op een reactie werkt (=reageer met citaat) :roll:

Ik heb je topic over de FB-821 uitgebreid gelezen. Veel informatie die natuurlijk ook betrekking heeft op mijn FB-820 set.
Ik heb de set al meer dan 30 jaar in bezit en ze staan er optisch nog als nieuw bij (bv. nooit in de zon gestaan).

Wat betreft demping heb ik rockwool klaarliggen. Dat wil ik eerst eens gaan proberen. Maar dat komt nadat de filters klaar zijn (recap).
Wat dit betreft gaf je FB-821 topic voor mij hier ook richting; om ergens te beginnen. Dank.

Oh, en ik heb eindelijk inderdaad eens tijd om dit te doen. Eens kijken hoe ver ik kom :)
Jenson Warwick

Ik kom voor mijn FB-820 scheidingsfilters voor nu op de volgende, nieuwe condensatoren uit:

4x Dayton Audio DMPC-33 | 33 µF | 5% | 250 V
2x Dayton Audio PMPC-3.3 | 3,3 µF | 1% | 250 V
2x Dayton Audio PMPC-8.2 | 8,2 µF | 1% | 250 V
2x ClarityCap CSA | 22 µF | 3% | 250 V

Ik houd exact de uF waardes aan van de originele condensatoren. Het max. voltage van de nieuwe condensatoren is echter veel hoger (250V vs 35V). Ik lees echter dat dit geen invloed heeft op de verdere werking (?).

Moet ik mij druk maken om de zogenaamde ESR (=Equivalent series resistance) waarden?
Ik lees hier ook wat over op een buitenlands forum waarbij de ene persoon zich er zeer druk over maakt en een andere het weer afdoet als "valt wel mee". Of ga ik als bescheiden hobybist al veel te ver in op details en zijn de gekozen condensatoren gewoon prachtig geschikt voor mijn FB-820 set? Bij voorbaat dank voor mening/informatie.
Harry

Dit lijkt me al een luxe keuze voor deze boxen :)
ESR speelt geen rol van enige betekenis bij deze mooie MKP’s.
Wat betreft het maximale toegestane voltage, voor veel audiofielen lijkt het credo “hoe hoger, hoe beter” te zijn. Een minpunt is het in ieder geval niet.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Karsten

Harry schreef: 23 mar 2023, 14:57 Wat betreft het maximale toegestane voltage, voor veel audiofielen lijkt het credo “hoe hoger, hoe beter” te zijn. Een minpunt is het in ieder geval niet.
Klopt en 250 is (meer dan) hoog genoeg gezien de toepassing.
Reden voor mij om bij SCR voor 250 te gaan en niet voor 400 of 630 is dat de typen met hogere werkspanning groter zijn en plaatsingsproblemen kunnen geven.
Meten is weten en weten wat je meet.
Jenson Warwick

Karsten schreef: 23 mar 2023, 16:54 Klopt en 250 is (meer dan) hoog genoeg gezien de toepassing.
Reden voor mij om bij SCR voor 250 te gaan en niet voor 400 of 630 is dat de typen met hogere werkspanning groter zijn en plaatsingsproblemen kunnen geven.
Ha, precies. Ik zal daar naar gaan kijken want hoewel ik de scheidingsfilters robuust en groot van opzet vind is de ruimte voor de condensatoren natuurlijk beperkt.
Jenson Warwick

Harry schreef: 23 mar 2023, 14:57 Dit lijkt me al een luxe keuze voor deze boxen :)
ESR speelt geen rol van enige betekenis bij deze mooie MKP’s.
Wat betreft het maximale toegestane voltage, voor veel audiofielen lijkt het credo “hoe hoger, hoe beter” te zijn. Een minpunt is het in ieder geval niet.
Ik denk dat ik nog wat bespaar door de 5% marge varianten te kiezen. Dat is ook al heel mooi.
Van dat hoe hoger hoe beter wat betreft voltage was ik niet op de hoogte. Wel dat lager niet goed zou zijn.
Jenson Warwick

De PTC weerstand. Uiteraard gelezen hier op het forum dat het geluid 'opener/helderder' wordt door deze te overbruggen.
Gezien de functie van de PTC (bij warmer worden meer weerstand) kan ik mij er iets bij voorstellen dat de klank hierdoor wordt beïnvloed, blijkbaar dus negatief, zo wordt gemeld.

Verder dan de helft in volume kom ik met mijn versterker niet dus ik loop met de ferrofluid dome tweeter geen enkel risico lijkt mij.
En een overbodig component tussen de signaalweg verwijder ik graag.

Dus mijn vraag is:
Hoe kan ik de PTC het beste overbruggen? Simpelweg verwijderen en middels bv. een kopedraad een directe verbinding tot stand brengen tussen de oorspronkelijke verbindingen, letterlijk in een boog/brug-vorm aan dezelfde zijde van de printplaat?
Of is een andere methode beter/praktischer?

Dank wederom voor enige informatie.

PTC weerstand.jpg
Jenson Warwick

Ik zou bijna de schuine ader in de PTC doorbuigen (hierbij de donkergele ronde kap breken) om zo direct contact te maken met de andere ader (=overbruggen) :D
Stel mij voor dat het zo simpel is. De nette variant lijkt mij de PTC verwijderen en dan vervangen met een gebogen koperdraad.
Harry

Of onderop de print de twee contacten met een klein stukje draad doorverbinden. Kan de PTC rustig blijven zitten.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Jenson Warwick

Harry schreef: 23 mar 2023, 23:09 Of onderop de print de twee contacten met een klein stukje draad doorverbinden. Kan de PTC rustig blijven zitten.
Ach ja, natuurlijk. :oops:
Will
Donateur
Contacteer:

Daarmee overbrug je ook de twee weerstanden van 5 ohm parallel. (Die zie ik in het schema in het andere topic staan. Op foto’s van de print in dit topic lijken deze te ontbreken)

Door de ptc alleen maar weg te halen blijven die zitten en staan je luidsprekers in serie met 2,5 ohm en dat is meer dan de weerstand van de ptc.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Jenson Warwick

Will schreef: 24 mar 2023, 10:29 Daarmee overbrug je ook de twee weerstanden van 5 ohm parallel. (Die zie ik in het schema in het andere topic staan. Op foto’s van de print in dit topic lijken deze te ontbreken)

Door de ptc alleen maar weg te halen blijven die zitten en staan je luidsprekers in serie met 2,5 ohm en dat is meer dan de weerstand van de ptc.
Het is dus het beste, zoals Harry ook aangeeft, om de PTC te laten zitten en deze aan de onderzijde gewoon gewoon te verbinden, dus, de twee pootjes direct met elkaar in contact brengen (?)
De 5 Ohm parallele weerstanden zijn op mijn FB-820 scheidingsfilters inderdaad niet aanwezig.
Jenson Warwick

Ik gooi het onderstaand over een andere boeg wat betreft nieuwe condensatoren. Veel voordeliger dan mijn voorige lijst, maar toch zeker nog audio-grade:

2x JANTZEN AUDIO ELECAP Electrolytic Capacitor 100V 22µF 5%
2x JANTZEN AUDIO ELECAP Electrolytic Capacitor 100V 3.3µF 5%
4x JANTZEN AUDIO ELECAP Electrolytic Capacitor 100V 33µF 5%
2x JANTZEN AUDIO ELECAP Electrolytic Capacitor 100V 8.2µF 5%

Tevens loop ik aan tegen een een hier op het forum al bekend probleem, namelijk; gebrek aan ruimte op de print voor de grote MKP condensatoren.
Plaats reactie