N4521 ?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Ickxsz
Donateur

Dag Andre,

Je hebt navolging gevonden:

https://www.ebay.de/itm/335128756757?ha ... SwgItlW72j

Afbeelding

Dirk
gromsound
Contacteer:

hmm een goed idee heb je dus echt nooit alleen. dit is wat thomas een stukkie geleden voorstelde.
best mooi gemaakt (lang gleden!) met zelfs een digitale (alleen op-)teller. leuk verhaal erbij maar het ding werkte dus nooit echt goed en wordt nu dan ook als 'defect-sloper' aangeboden:

Hiermit biete ich eine- auf 26cm-Spulen umgebaute Philips Bandmaschine N4504 zum Kauf. Ich habe das Gerät in meiner Jugendzeit (vor über 50 Jahren) neu erworben und nach meinem Studium-Abschluß (E-Technik) auf die Verwendung von 26cm Spulen umgebaut. Damals hat mich einfach die kurze Laufzeit und das mickrige Aussehen der 18-ner Bänder genervt. Und für eine große Maschine hatte ich kein Geld.. Revox oder Akai waren damals unbezahlbar für mich. An dem Gerät ist fast nichts mehr original, daher biete das Gerät ausdrücklich als „Ersatzteil/Defekt/Einzelstück-Bastlergerät“ an. Im normalen Spielbetrieb funktionieren die Geschwindigkeiten, Aufnahme/Wiedergabe/Aussteuerung usw.. Beim Umspulen reicht die Zugkraft der Motoren trotz zwei zusätzlicher eingebauter Unterstützungsmotoren mit separater Stromversorgung und separater- selbst entwickelter Ansteuerelektronik nicht aus, man muß dann das Band ohne die Bandführungen umspulen, ist Fummelei aber dann geht es einigermaßen.. Allerdings sind auch die Bremsen etwas schwach, man muss halt aufpassen. Die Bandteller und Lager wurden versetzt, die Löcher mit Folie überklebt und schwarz lackiert (s. Fotos). Von außen fällt der Umbau bei aufgelegten Bändern nicht auf. Es sieht aus als wenn es ein Seriengerät wäre. Die zusätzlichen Motoren laufen über gemeinsame Antriebs-Riemen mit den Original-Motoren zusammen. Das Gerät hat ein digitales Zählwerk (läuft aber nur vorwärts), sowie LED-Licht. Die Original-Klarsichthaube wurde nie benutzt und immer eingepackt im Keller gelagert. Ist daher wie neu. Das Gerät hat immer einwandfrei funktioniert, Umspulen habe ich selten gebraucht. Ich war froh wegen der großen Spulen die Musik stundenlang laufen lassen zu können ohne aufstehen zu müssen. Die Köpfe wurden schon mal gewechselt, als es die noch als Ersatzteil gab. Ich verkaufe das Gerät aus Alters- und Platzgründen an Bastler oder Sammler entweder zum Ausschlachten oder zur anderweitigen Verwendung in eigener Verantwortung.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Thomas
Site Admin
Contacteer:

Wauw, dat is toch werkelijk een schitterend project??? Kun je je de uren voorstellen die daarin zijn gaan zitten… en die teller, dat zijn nixie buisjes! Wat een mooi en uniek stuk is dat!
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
Will
Donateur
Contacteer:

Nixie buisjes?
Volgens mij is het zo een 7 segment LED display zoals die in de zakrekenmachines zaten voordat de LCD’s gangbaar werden.

Edit: yep, eentje uit een slopertje waarvan 4 cijfers gebruikt zijn:
IMG_0782.jpeg
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
gromsound
Contacteer:

beste man was destijds student elektrotechniek die wist wel wat ie deed. alleen had ie nog een fietsenmaker nodig gehad om dat snelspoelprobleem even op te lossen 8)

op de THT zaten die faculteiten bijna naast elkaar en woonden de studenten op een campus dan is dat zo geregeld. ik heb in de 80s heel wat afgeknutseld met mijn twee beste vrienden, eentje EL en eentje INF dus dat was mooi multidisciplinair geregeld. die zx-spectrum gestuurde marklinbaan was het ultieme voorbeeld.
Remi
Donateur

Ik vind het erg geslaagd! 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Will
Donateur
Contacteer:

Intussen heb ik de foto's eens wat beter bekeken. Ik vind het een fantastische uitwerking van een idee (net als de N4521 in wording). Daarbij is het ook nog heel netjes uitgvoerd.

Er zijn enkele dingen die me opvallen.
- de verkoper schrijft dat hij het apparaat ruim 50 jaar geleden nieuw gekocht heeft. Het zal toch ietsie recenter geweest zijn want in 1973 stonden net de echte magno's ongeveer een jaar in de winkel. De N4504 verscheen pas in 1976 in de folders.
- de blauwe kopjes die de de originele (groene) koppen vervangen. Deze blauwe koppen heb ik nooit eerder gezien.
- De bandteller kan alleen "vooruit" (omhoog) tellen. Blijkbaar was de maker niet op de hoogte van counter chipjes die zowel up als down kunnen tellen. Een ingang is de klokpuls en een andere bepaalt of de teller op- of aftelt. Het detecteren welke kant de band uitloopt is op meerdere eenvoudige manieren vast te stellen. Ja die chipjes waren er in 1978 of eerder ook al. Tegenwoordig klei je dat met een uC zoals een Pic of Atmel of eventueel Arduino.
- Het toepassen van een extra motor per wikkelmotor. Het is best lastig om te regelen dat beide motoren inderdaad kracht leveren en niet de ene alles doet en de andere alleen maar meeloopt. Ik vraag me af of het leveren van de extra kracht niet beter met een overbrenging (extra tussenwiel plus extra snaar) had gekund. Met een factor 1:2 of iets meer moet je toch een heel eind komen. De spoel draait dan wel natuur wel langzamer, wat deels is op te lossen door de motor wat sneller te laten draaien.
Kunnen de werktuigbouwers alhier eens vertellen of mijn idee haalbaar zou zijn?

snameroc
Donateur

Natuurlijk kan dat ik ben dan wel geen werktuigbouwkundige maar het meest eenvoudige is een wat kleinere poelie op de motor.
gromsound
Contacteer:

ik had ook al als eventuele laatste redmiddel bedacht: kleinere poulies op de wikkelmotoren. dat gaat gegarandeerd werken alleen spoelt ie dan niet meer zo snel natuurlijk. alles beter dan met de hand meehelpen.

maar simpelweg de max motorstroom iets verhogen bleek al voldoende, gek dat de duutser dat niet heeft toegepast. misschien minder makkelijk omdat het bij de PF niet op insteekprintjes zit maar het principe zal toch wel gelijk zijn aan de MCs?

het is echt heel mooi gemaakt, ik zat al te denken of iemand -een plasticfantasticfetishist :lol: - hier dat ding niet gewoon moet kopen. waarschijnlijk is er verder nul interesse op iebee (misschien vanuit de Spulentonbandfreunde?). een waarderend bericht aan de bouwer namens ons is sowieso wel passend. alleen doe ik geen zaken met iebee dus een pm op die weg gaat niet gebeuren.
Will
Donateur
Contacteer:

gromsound schreef: 24 nov 2023, 10:03 maar simpelweg de max motorstroom iets verhogen bleek al voldoende, gek dat de duutser dat niet heeft toegepast. misschien minder makkelijk omdat het bij de PF niet op insteekprintjes zit maar het principe zal toch wel gelijk zijn aan de MCs?
Deze serie heeft geen instelling voor de tape tension. Dat is weer een afregelpunt minder en bespaart dus productiekosten.
De schakeling verschilt ook nogal van de N4510 serie. Al is het hele globale principe natuurlijk steeds hetzelfde: vanuit de tegen-EMK van de trekkende motor en de remmende motor regel je de zaak zodat de bandspanning redelijk constant blijft.

Die regeling is in de hele magno reeks (dus vanaf de echte tm de pf) ook verschillende keren aangepast. Blijkbaar heeft Philips dit nooit fatsoenlijk voor elkaar gekregen. Waarom is gissen. Teveel wegbezuinigd? Niet goed uitgewerkt?

Ach voor consumentenrecorders was het goed genoeg en je kan niet eeuwig blijven doorontwikkelen, dan verkoop je nooit wat.

PatrickVB
Donateur
Contacteer:

Vanmorgen de N4521 bewonderd bij Thomas.
@Andre, vakwerk.
ADK2525/541(3)/544/621/742/752(2)/762/580/690/421(2)/720/4307/4308(2)/4407/4414/4418/4510/EL3787/EL3302/N2511/EM2200(2)/GA105/GA212/GA312/GA532/CD380/CD1380/CD1482/AR9123/SX5702
VR2120(2)/VR2220/VR2220F/VK4001/VR2350
http://www.tessatronic.nl
gromsound
Contacteer:

hij draaide lekker doorrrr ja, en na afloop van t feest gelukkig ook achteruit met enige snelheid...
Bijlagen
grto10.jpg
grto10.jpg (26.16 KiB) 794 keer bekeken
Andre

AVM 8.3, Elipson 1404, Nakamichi BX300, Revox A77, Antimode 2.0, Technics SLQ5 en nog het nodige Philips
Fotohuis
Contacteer:

Ik ga maar meteen opslag vragen .... :mrgreen:
Wacht, deze R2R kan alleen afspelen. :(
Philips 22RH550+Teufel Ultima-20mk2, 22RH426, 22AH489. N4510, N4511, N4450, N2521, N2520, 22GA(1)408, 212, 312, 222 +GP401/412mk2 Shibata/MC-3 Turbo/AT-OC9XEN.CD204.NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R.900:CDF200, FA911, FC931, FT930.LS3/5A.
Plaats reactie