Wat voor energiezaken lopen er bij MFB freaks?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

BTPaul
Donateur

Zekers. Uitgespeld afgelopen winter. Veel nuttige info maar ook oeverloze discussies. Evengoed dank voor de tip.
snameroc
Donateur

Dat klopt wel.
Je moet zelf het kaf van het koren scheiden niet anders dan op ieder forum. Maar er zitten ook een paar vakidioten waar je bij terecht kunt.
ds23man

snameroc schreef: 17 mar 2024, 20:20 Eerst goed nadenken hoe je het gaat doen. En dan neem je een paar dagen vrij om het uit te voeren.
En het hoeft ook niet echt in 2 dagen, veel dingen kan je uitsmeren over een uurtje hier en een uurtje daar. Zo heb ik het gedaan en begonnen met een aansluitpunt te creëren in het bestaande systeem met een aantal afsluiters. Je hoeft dan je cv systeem maar een paar uur buiten werking te hebben. Heb het hier gecombineerd met het ombouwen van de VV verdelers.
Remi
Donateur

ik denk erover om een Quatt warmtepomp te laten plaatsen, lijkt wel ok qua specs en ziet er ook wel prettig uit.
Het moeten er wel twee worden als je eea invult.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
ds23man

Daar zou ik met een hele grote boog omheen lopen, startupje met goedkope Chinese warmtpompen. Het is wel prettig als je over een jaar of 5-10 nog service cq onderdelen kan krijgen.
BTPaul
Donateur

Nog eens wat getest met wat koudere en warme dagen sinds het begin maart. Op een constante binnen temperatuur van 20- 20,5 graden in de hele woonkamer (ond. vd schil). Badkamer 18 en werkkamer 19 graden. Samengevat en doorgerekend betekent het dat ik tussen -5 en 0 een Ta van 55 graden nodig heb, tussen 0 en 5 graden 50 graden en tussen 5 en 10 graden 45 graden om het echt op temperatuur te houden.

Het constante doorstoken om dit koudeverlies te compenseren in deze situatie leidt omgerekend tot een jaarverbruik dat oploopt van ca. 780 m3 naar 1340-1440m3 gas. Dat is dus een vrij dure zinloze actie en ook extra milieubelastend tov de huidige manier van stoken. Ook als je die m3 naar het verbruik van een WP omrekent die deze Ta moet gaan realiseren.

Verder: het rendement / COP waarde van een WP (uitgezet op een Ta van 35 graden) daalt dan bij deze Ta van ca. 5-6 naar 2. Weg rendement en zeker geen winst meer tov gas in mijn situatie. Wat de prik betreft, koop ik nu al ca 2/3 van de benodigde kWh per jaar in. Daar gaan een paar extra panelen niets aan veranderen. Ook niet met teruglevering erbij. Valt volledig weg t/o het extra gebruik vd WP. De matig efficiëntie komt ook voort uit het ontbreken van een vloerverwarming op de verdiepingen waardoor de prestatie van een WP en een CV lager zijn.

De meest duurzame oplossing voor mijn portemonnaie en het mileu is voor de komende 5-10 jaar een combi CV ketel van ca €2000,- Of een jonge gebruikte die op MP gaat voor een paar honderd Euro, De aankoop daarvan kan rustig wachten t/m eind 2025 en wss tot ver daarna. Scheelt ook veel ombouwwerk in huis.

Van het geld dat wij nu in onze zak houden gaan we wel de komende periode het dak renoveren en deels vergroenen. Met subsidie dan…. 😊

Mannen, nogmaals bedankt voor het delen van alle kennis, inzichten en de discussies af en toe. Ook veel geleerd en ik weet nu hoe het zit. Ik snap dat het voor velen een mooie en duurzame oplossing is. In mijn geval (nog) niet. In ieder geval niet voor de komende 5 jaar en wss 10 jaar. Nu nog teveel en...en...en..
snameroc
Donateur

Dus jij wil zeggen dat je radiatoren 24/7 55 graden moeten zijn om het in huis 20 graden te houden bij een gas verbruik van 1000 tot 1400m2 per jaar. Ik kan dan maar moeilijk geloven tenzij je je hele kleine postzegel radiatoren hebt. Vloer verwarming is niet nodig en isolatie is een rechtstreekse afgeleide van je je gasverbruik. De winst voor een wp zou dan ook zitten in grotere radiatoren mocht je echt postzegel radiatoren hebben. Ik respecteer je keuze maar denk toch echt dat je iets over het hoofd ziet.
marcrolfes
Donateur

Ik ben ook geneigd me bij Johan's bedenkingen aan te sluiten. Mijn ervaring is anders dan bij jou in ieder geval. Ik haalde met 40 gr/C aanvoertemperatuur een continu temperatuur van 19 gr/C in huis. Mijn huis is uit 1963, heeft in 2017 allemaal nieuwe kozijnen met HR++ glas gekregen en muren en vloer in woonkamer (kruipruimte) zijn geïsoleerd. De vloer onder de keuken en aanbouw zijn niet geïsoleerd en is gewoon een centimeter of 10 dik beton.

Ik heb in de woonkamer voor een radiator over de hele breedte van het voorraam, type 22 (2 platen, 2 convectors) van ongeveer 2200x300 en achter een convectorput voor de schuifpui van ongeveer 2200 lang. In de keuken een radiator type 21 (2 platen, 1 convector) van ongeveer 1200x300. In de gang een radiator type 10 (1 plaat, geen convector) van ongeveer 800x500.

Toch, ook ik ben aan het nadenken of ik de warmtepomp wat ga uitstellen. Ik ben een calculatie van onze verbouwing van de hele benedenverdieping aan het maken en tjonge, tjonge. Wat is het spul allemaal duur zeg. Ik kan het geld maar een keer uitgeven. En daarbij, onze ketel is drie jaar geleden vervangen dus kan ook nog even mee.

Ik ga zeker wel het leidingwerk voorbereiden op een warmtepomp zodat als de beslissing valt, het omschakelen een fluitje van een cent is.
FA569 FA579 FA860 FA880 FA890 FA960 DFA888 FR675 FR780 FT880 FT890 FT990 FC870 FC880 DCC600 DAT850 DAC960 CD100 CD104 CD150 CD303 CD473 CD650 CD850 CD850MkII CDC875 CD880 CDR880 CDD882 AG2230 GA202 GA222 FB815 FB820 MFB532 MFB541 MFB585 F9819
ds23man

Iedereen zijn eigen keus natuurlijk maar ik zou een paar dingen toch in het achterhoofd houden:

1. Elk jaar gaat de energiebelasting op gas omhoog en van stroom naar beneden. Daarmee gaat het omslagpunt voor de Cop steeds verder naar beneden. In het verleden lag dat op 2,6 en inmiddels dit jaar gaat het al aardig richting 2.
2. Brandstofleveranciers gaan ook onder het emissierechtenverhaal vallen (ETS), daardoor gaan de kosten voor de consument voor fossiele brandstoffen (benzine, diesel, LPG) omhoog inclusief aardgas. Stroom die groen wordt opgewekt valt daar niet onder. Daardoor zal het prijsverschil tussen stroom en gas nog groter worden.

Gezien de ontwikkelingen is het de vraag waar je prioriteit ligt: warmtepomp/isolatie of een combinatie van beide.

Kortom, ze willen gewoon dat je de CV ketel een rotschop geeft.
BTPaul
Donateur

Het een illusie om te denken dat alleen de gasprijs zal stijgen en niet de prijs voor elektriciteit in de toekomst.

Verder mag iedereen zelf geloven wat hij geloven wil. De rendement cijfers van een HR CV hebben nog nooit geklopt. Waarom die van een WP nu ineens wel? In een lab klopt alles. De praktijk is vaak echt anders....imho

Over elkaar willen geloven tja.... Ik kan er nu niets anders van maken. Die ketel blijft voorlopig hier. Komt ook omdat ik uitermate kritisch ben over alles wat opgelegd wordt omdat het beter zou zijn.

Is in ieder geval voor nu wel het beste voor mijn portemonnee op de kortere en wss ook middellange termijn.

De komende winter nog eens proberen met de kennis van hier en het nu. En nog wat ideeën voor besparing uitproberen.
ds23man

Het verschil in prijs per kWh energie zal tussen stroom en gas steeds groter worden. Komende jaren zal het ETS2 ingevoerd gaan worden:

https://climate.ec.europa.eu/eu-action/ ... sectors_en

Je gaat als particulier ook emissiebelasting betalen over je gebruikte fossiele brandstoffen. Hoe je het ook went of keert, men stimuleert gewoon de afbouw van fossiel en dat ga je als consument ook merken op je energierekening. Dit zijn onafwendbare ontwikkelingen en voor mij een reden niet meer in een nieuwe ketel te investeren.
snameroc
Donateur

Laat vooropstaan dat iedereen zelf moet weten wat hij doet. En het verzetten tegen wat je opgelegd word is al snel verloren energie daarvoor is maar jn leven te kort.
Ik had dit jaar wen negatieve energie rekening ondanks de elektrische auto. Nogmaals het was allemaal niet gratis maar mijn allerbelangrijkste reden waspoetin geen geld van mij gunnen om oorlog te voeren. En het is nu ook een stukje pensioen. Het is immers allemaal betaald.

Ieder succes met de afweging, bedenk ook je kunt het nu voor een groot deel zelf dat word ieder jaar een beetje moeilijker als je ouder wordtt
BTPaul
Donateur

Dank voor alle tips. Word zeer gewaardeerd.

Volgend stookseizoen verder...
Remi
Donateur

vorige week een nieuwe CV ketel opgehangen als vervanging voor de ketel uit 2006 die er hing. Had hem vorig jaar al gekocht maar toen was het te koud en ik had er ook geen tijd voor. Vorig weekend was het perfect weer.
We hebben nu ook plannen met vloerverwarming, ook met het oog op later want het ligt toch lekkerder met je gebroken heup op een warme vloer :character-oldtimer:
En nog een warmte pomp in de planning
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
ds23man

BTPaul schreef: 13 apr 2024, 18:30 Dank voor alle tips. Word zeer gewaardeerd.

Volgend stookseizoen verder...
Graag gedaan!

Wat wel duidelijk is dat als je over tien jaar nog op het gas zit je letterlijk aan het gas gaat. En vergeet je leeftijd niet, als je nu een jaar of tien van je pensionering zit heb je nog de financiële ruimte om investeringen te doen. Zodra je stopt met werken is dat over en uit.
Plaats reactie