Wat voor energiezaken lopen er bij MFB freaks?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Vuursteen
Donateur

Hallo,

Ik ben voornemens zonnepanelen te gaan aanschaffen, was van plan dat allemaal uit te besteden aan een bedrijf. Reeds opdracht gegeven, echter nu ga ik weer twijfelen of dat wel zo verstandig nu energieleveranciers de krapte op het net in rekening willen brengen bij de zonnepaneelhouders.

https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... everkosten

Op de offerte stond een terugverdientijd van 4,8 jaar, echter is het bovenstaande daar niet in meegenomen. Misleiding noemen ze dat! Gelukkig kan ik nog annuleren. Ik verbruik nu ca. 5000 kWh en deze panelen wekken ca. 7000kWh op. Verkoper gaf aan dat hoe meer zonnepanelen hoe sneller het is terugverdiend. Dat laatste lijkt me helemaal niet verstandig (overcapaciteit).

Ben benieuwd naar jullie mening.
Kennis is macht, kennis delen is kracht
snameroc
Donateur

Per watt word het wel goedkoper hoe groter de installatie.
Als het past en je hebt het geld zou ik het gewoon doen als je ooit elektrisch gaat rijden en of verwarmen heb je ook meer nodig.
Will
Donateur
Contacteer:

Gewoon 7000Wp laten leggen. De terugverdientijd is van ondergeschikt belang.

Wie in staat is om de (prijs-)ontwikkeling op de energiemarkt voor de komende vijf jaar correct te voorspellen verdient wat mij betreft een Nobelprijs voor economie.

Als je teveel opwekt kun je altijd nog een batterij overwegen. Als je daaraan eens gaat tellen dan zie ik dat ik in mijn geval daar in voor- en najaar wel eens heel veel uit kan halen, mocht er een terugleverboete ingevoerd worden.
In de zomer en winter heb je aan zo een batterij economisch gezien niet zo heel veel.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
M@rtijn
Donateur
Contacteer:

Ik heb wat hulp nodig mbt OUDE zonnepanelen, wie wil me op weg helpen? Het is nu nog maar een idee..

De case is deze:
- ik heb 4 twintig jaar oude panelen op het dak die max 350Wp (van ooit 600) bij elkaar opleveren op een zonnige dag om 13h.
- ik lever vrijwel niets terug, maar toch een paar kWh per jaar ;-)
- ik kan geen meerjarig energiecontract afsluiten of ik word op een andere manier gekort, doordat ik panelen heb (die het net dus niet belasten, eerder ontlasten). Uiteraard kan ik nu nog wel een energiemaatschappij vinden die geen boetes oplegt, maar geen van allen willen een meerjaren contract aangaan. En zelfs al die er zijn, vroeg of laat gaat dit probleem spelen.

Waar ik aan zat te denken:
- panelen officieel afmelden
- een powerstation kopen van bijv 1500Wh opslag en 2000W watt vermogen (die wil ik toch hebben gezien het toenemende risico van stroomuitval)
- de oude panelen op de powerstation aansluiten, die hebben immers een omvormer aan boord
- de wasmachine elke dag laten draaien op de powerstation (+/- 1kWh per was)

Vragen:
- de meeste powerstations bieden de mogelijk tot aansluiten van panelen, kan ik dat zomaar doen? Of zit ik aan hun eigen merk panelen vast?
- ik weet dat sommige powerstations max 200w zonnepaneel kunnen ontvangen, die van mij zitten maar weinig boven de 300 en meestal onder de 200, kan ik dat aansluiten (en aannemen dat hij gewoon 300 watt weigert)? Of moet ik een betere Powerstation hebben.
- Waar moet ik nog meer op letten?

Ik ga niet zomaar wat proberen en ik ben nu in de onderzoeksfase, iedere hulp voor beter begrip of haalbaarheid wordt op prijs gesteld. Ik ben me ervan bewust dat dit niet veel geld oplevert en dat de terugverdientijd met wat mazzel nog altijd veel meer dan 5 jaar zal zijn, echter gaat het mij om het principe en ook vanwege de back-upmogelijkheid. Uiteraard kan je in grotere getallen denken, maar dit is even mijn voorbeeld.

Stel dat dit zou kunnen werken, dan wil ik een uitgebreide handleiding maken en die (uiteraard) gratis publiceren. Ik ben namelijk vast niet de enige met dit probleem (tav de energie maatschappijen).
snameroc
Donateur

Waarom zou je zonder panelen een meerjarig contract willen?
Als je panelen hebt is een eenjarig vast contract voldoende om in elk geval de geleverde energie tegen dezelfde prijs te verrekenen als de aangekochte.
Je kunt een e boiler aanschaffen en een en ander automatiseren dat je die verwarmt op het moment dat het gebruik kleiner is dan laten we zeggen 25watt

Maar ik zou mijn geld steken in nieuwere betere panelen

Verder is je leven te kort om te vechten tegen de de grote bedrijven in mijn ogen. We hebben er plezier van dus mag best wat kosten is ook een gedachte.
BTPaul
Donateur

Tijdens het drogen vd luidsprekerfronten wat CO2 neutrale biomassa voor het volgende stookseizoen geregeld. :character-beavisbutthead:

IMG20240303150955.jpg

IMG20240303165601.jpg
snameroc
Donateur

Zal vooral meer licht geven in de tuin.
M@rtijn
Donateur
Contacteer:

snameroc schreef: 03 mar 2024, 14:44 Waarom zou je zonder panelen een meerjarig contract willen?
Als je panelen hebt is een eenjarig vast contract voldoende om in elk geval de geleverde energie tegen dezelfde prijs te verrekenen als de aangekochte.
Ik lever maar een paar kWh per jaar terug dus er hoeft wat mij betreft niets verrekend te worden.
Ik kan enkel een meerjarig contract afsluiten als ik de panelen afmeld.
De volgende stap is een zonnepanelenheffing, en dat voor een paar kWh terugleveren...
Het zou ook een leuke oplossing kunnen zijn voor het moestuinhuisje bijvoorbeeld.

Ik was even benieuwd naar de mogelijkheid tot aansluiten op een powerstation. Het is geen gevecht met de grote jongens of instanties.
Nieuw panelen kan altijd nog. Weggooien kan ook altijd nog.
BTPaul
Donateur

Blijft toch imho dat het allemaal te makkelijk gaat in NL. Bij 2 erkende installateurs met ronkende teksten incl het volledig ontzorgen een offerte aangevraagd voor een WP. Nu na 5 weken ondanks terugbellen nog geen opname geweest. Is overigens niet alleen met deze materie het geval. Sinds een jaar of 3-4 kost het zakelijk ook steeds meer tijd en energie om een fatsoenlijke offerte te krijgen. Cést la vie na 2020 zullen we maar zeggen.... Inmiddels alternatief nummer 3: een collectieve inkoopactie via de gemeente. Zal mij benieuwen.

17106977101172896734158179401696.jpg

Of zelf doen als er meer tijd komt.
ds23man

Die inkoopactie gaat alleen maar over hybrides. Stop met het aanvragen van offertes, kost meer tijd dan zelf even een monoblokje in je tuin flikkeren. Als je een versterker kan repareren dan zijn een paar cv leidinkjes geen hogere wiskunde.
BTPaul
Donateur

Tja kwestie van prioriteit. Werken kost de rest vh jaar helaas veel vrije tijd.....een versterker kan ik laten staan...dit moet klaar voor het nieuwe stookseizoen. Dat ding erin is het punt niet. Pijperij ook niet. Wel de plek waar.....en de beschikbare tijd t/m augustus.

Overigens hebben ze ook all electric in de " ramsj"
snameroc
Donateur

Eerst goed nadenken hoe je het gaat doen. En dan neem je een paar dagen vrij om het uit te voeren.
marcrolfes
Donateur

Ik ben er inmiddels wel uit. Ik heb een paar weken terug nog een tweede test met 35°C watertemperatuur gedaan. Huis een week of drie op continu 19°C. Buiten niet erg koud maar het was geen probleem. Een graadje erbij trouwens wel. Moet ik toch een uurtje of 3 geduld hebben. Maar da's ook logisch natuurlijk. Ik heb alles gelogd maar het is zoveel data dat ik dat hier niet fatsoenlijk gevisualiseerd krijg. Ja, met excel wel waarschijnlijk en dan meetpunten om het kwartier of uur pakken maar dat ga ik niet doen. Ik heb met een takttijd van 1 minuut gelogd en daarvoor heb ik die analyse software van Testo erbij.

Wij hebben vandaag besloten te blijven wonen waar we wonen en gaan de boel verbouwen. Zal wel pas volgend jaar worden want nu eerst een plan in 3D maken en daarna offertes opvragen. Ik ga voor een warmtepomp en gasloos huis. En ook al gaat het met 1-fase, ik ga wel de meterkast naar 3-fase ombouwen. Heb ik toch een beter gevoel bij en tis gewoon leuk werk om te doen.

Eerst maar eens offertes aanvragen want alles moet beneden eruit. Ook de muren want we willen één grote ruimte dus er moet veel staal inkomen om de gevel te kunnen dragen.

Het mooie van dit alles is dat ik de mogelijkheid heb om audio en tv dusdanig in te richten dat alles perfect op elkaar afgestemd is. Maar om nou te zeggen dat ik het hele huis verbouw om dat voor elkaar te krijgen gaat mijn vrouw een beetje te ver. Mij niet. :mrgreen:
FA569 FA579 FA860 FA880 FA890 FA960 DFA888 FR675 FR780 FT880 FT890 FT990 FC870 FC880 DCC600 DAT850 DAC960 CD100 CD104 CD150 CD303 CD473 CD650 CD850 CD850MkII CDC875 CD880 CDR880 CDD882 AG2230 GA202 GA222 FB815 FB820 MFB532 MFB541 MFB585 F9819
BTPaul
Donateur

Dito. Eerst wat oplossingen met bestaande kleinere bergingen (2x) realiseren. Ruimte nodig voor buffervat, pomp, droger, WM en boiler op 1 locatie Leuk puzzeltje. Gaat lukken. Goed nadenken zoals Johan al aangeeft. Voor bereiding is het meeste werk.
snameroc
Donateur

Ik ga er van uit dat jullie je ook al ingelezen hebben op tweakers, daar is ook veel hulp en info.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 180676/474

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 94808/last

Maar ook van andere merken.
Plaats reactie