Sansui SP-5500X

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Tittah
Donateur

Apart topic voor gemaakt.

Horn tweeter
Horn tweeter SP-5500X.jpg
Grille, hier kan Philips nog iets van leren 8-)
Grille SP-5500X.jpg
Filter
Filter SP-5500X.jpg
Tittah
Donateur

Deze is zwaar mishandeld. Is dit total loss? Ik zie een gaas zitten achter de gaatjes van de stofkap (die helemaal platgedrukt is). Een vervanger vinden lijkt mij niet evident.
Konus woofer SP-5500X.jpg
Binnenzicht 1
Inside 2 SP-5500X.jpg
Binnenzicht 2
Inside 1 SP-5500X.jpg
Tittah
Donateur

De rand is smal en hard en stug. Ik vermoed een soort papier? Of 'versteende' rubber?
Rand woofer SP-5500X.jpg
Middentoner
Mid range SP-5500X.jpg
Tweeter
Super tweeter SP-5500X.jpg
Tittah
Donateur

Woofer
Woofer SP-5500X.jpg
Achterkant woofer
Achterkant woofer SP-5500X.jpg
Stofkap middentoners zijn ook alle 4 ingedrukt...
Dust cap mid SP-5500X.jpg
Tittah
Donateur

Ik heb vandaag alle luidsprekers doorgemeten met de DMM en ze zijn nog allemaal ok. Ik wil best wel een poging doen om de woofers te reanimeren met een nieuw rolrand, maar dan had ik eerst graag vernomen of het nog de moeite waard is. Die 'plooien' in de konus lijken mij namelijk nogal nefast te zijn voor de stugheid van de konus. Iemand hier ervaring mee?

Indien toch het proberen waard, dan is foam de beste keuze?

En een vraag die mij al bezighoud vanaf ik de fronts verwijderd had: hoe kunnen dergelijke plooien in een konus komen?
Tittah
Donateur

Ik had de vraag gesteld aan Audiofriends of ze een rolrand konden aanraden. Maar die konden me niet helpen. Textielranden werden zo zelden verkocht dat ze ermee gestopt zijn. Ondertussen heb ik op een Franse website 2 passende foamranden besteld. In de loop van volgende week worden ze geleverd.

Ik weet dat foam niet ideaal is, maar een pleated paper rand ga ik niet vinden. Het gevolg is wellicht dat de konus teveel travel heeft en de foam te soepel is waardoor de bas nogal boomig zal klinken. We gaan het binnenkort zien...

Vandaag geleerd en ondervonden dat ingedeukte papieren stofkappen perfect te herstellen zijn met een stofzuiger. Nou ja, perfect. Er blijven wel wat kreuken zichtbaar.

Voor:
IMG_6125.jpg

Na:
IMG_6131.jpg

Ook de woofer is goed gelukt.
IMG_6130.jpg
Tittah
Donateur

De gedeukte konus van de woofers heb ik met papier en verdunde houtlijm versterkt aan de achterkant van de kreuken. Lijkt goed gelukt te zijn, de konus veert niet meer door ter hoogte van de kreuk. Hopelijk blijft het zo.

Eerst laag:
IMG_6018.jpg

4 lagen:
IMG_6104.jpg
Forumnaam
Donateur

Ik ben erg benieuwd, ziet er een degelijke reparatie uit. :handgestures-thumbupleft:
Ik gebruik normaal gesproken rijstpapier (blauwe rizla vloeitjes) waar ik de randjes vanaf scheur zodat de verbinding veel steviger word, en heel dun aangemaakte behanglijm, heeft als voordeel het niet zo een soort laagje vormt als houtlijm en nog overschilderbaar is
rijstpapier heeft als voordeel het belachelijk sterk is en zeer zeer buigzaam, eventueel bij kleuren met een beetje aquarel verf en reparatie is bijna onzichtbaar mogelijk (hierom ook de afgescheurde randjes, de vezels grijpen dan in elkaar met lijm in plaats van een rechte rand)
Forumnaam
Donateur

eventueel een paar drupjes zwarte/grijze kleurstof door de behanglijm zodat je zwarte lijm hebt is ook een optie :D
Harry

Tittah schreef: 27 jan 2024, 15:59 Het gevolg is wellicht dat de konus teveel travel heeft en de foam te soepel is waardoor de bas nogal boomig zal klinken.
Daar zou ik me geen zorgen over maken, de rand heeft in principe geen invloed op de Xmax. De mechanische Q zal wel iets wijzigen, maar niet al teveel vermoed ik, foam is waarschijnlijk toch het beste alternatief voor het originele gecoate textiel.
Mooi dat je dit gaat doen in ieder geval, veel mensen hadden het nu opgegeven! :handgestures-thumbupleft:
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Tittah
Donateur

Forumnaam schreef: 27 jan 2024, 17:36 Ik gebruik normaal gesproken rijstpapier
Goede tips, maar te laat :lol: . Ik heb papier gebruikt waarmee je glazen en servies zou inpakken om op zolder te zetten, van dat half doorschijnende. Geen idee hoe die soort heet.
Harry schreef: 27 jan 2024, 18:14 Mooi dat je dit gaat doen in ieder geval, veel mensen hadden het nu opgegeven! :handgestures-thumbupleft:
't Is een 'obby :D . Ik ga even afwachten wat voor geluid er uit komt. Daarna wil ik nog wel eens naar de filter kijken en eventueel aan de slag met wat extra demping. En dan zal ik jouw expertise nog wel kunnen gebruiken...

Iemand op YT heeft het op deze manier opgelost. Die houd ik nog even als plan B. De rode cerwin vega's zijn op stock bij Audiofriends. Die had ik in eerste instantie niet als optie behouden omwille van de rode kleur. Maar omgekeerd geplaatst zoals in dit filmpje is het nog wel een optie.
Harry

Dat heb je goed gevonden, is inderdaad ook altijd nog een optie.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Tittah
Donateur

One down!

De rand paste perfect. Ik heb de rolrand achterop de konus geplakt. Niet per se gemakkelijker maar wel mooier (vind ik). De woofer goed gecentreerd dmv 50Hz toon af te spelen tijdens het lijmen van de buitenrand. Ook dat is gelukt.

Ik had bij de randen ook een tube lijm besteld (huismerk van de website).Die heb ik enkel gebruikt om de buitenrand vast te lijmen op de frame, maar dat was wel ff schrikken. Van zodra ik de foamrand in de lijm drukte, krulde die omhoog :doh: . Gelukkig was die lijm snel droog en kon ik na een halve minuut de rand mooi op de frame drukken.

Ik heb nog even getwijfeld of ik de (8 stukken van de) sierrand zou terugplaatsen omdat die op enkele plaatsen een beetje tegen de boog van de rand aandrukten. Ik heb daar waar er contact was, aan de binnenkant van de sierrand een stukje afgesneden zodat die zo min mogelijk contact maakt met de boog van de rand. Je ziet het niet en uit eindelijk ben ik daar ook wel tevreden mee.

Ik heb ondertussen de 2 speakers aangesloten en enkele nummers opgezet. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik mocht ervaren dat de boxen (gedeeltelijk) leken te verdwijnen. Ik hoorde de drum (vooral de hi-hats) nog wel uit de buurt van de speakers komen, maar de zang en de gitaar leken van naast mij te komen. Een leuke ervaring.

Op naar box 2. Daar is de woofer er veel beter aan toe. Enkel de rand is vergaan en daar zit gelukkig geen kreukelzone in.

Woofer met nieuwe rolrand
IMG_6148.jpg

De volledige box
IMG_6150.jpg
Harry

Goed bezig zo, mooi dat het eerste exemplaar weer werkt! :)
Wat jij een sierrand noemt lijkt mij trouwens gewoon de rand die je nodig hebt om deze woofer achter tegen een baffle te plaatsen, iets wat destijds nog vaak gebeurde. Voor de geluidsweergave is deze verder niet van belang.
Tittah
Donateur

Harry schreef: 30 jan 2024, 23:08 Wat jij een sierrand noemt lijkt mij trouwens gewoon de rand die je nodig hebt om deze woofer achter tegen een baffle te plaatsen
You lost me there :) . Het is dit wat ik bedoel: klik.

Ik heb nooit helemaal begrepen wat een baffle nu juist is. Ik dacht dat het gewoon voorste plaat van de box was, maar dan begrijp ik niet wat je bedoelt met die zin :shifty: .
Plaats reactie