National Panasonic SB 59 B met Philips units

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Harry

Gisteren zoals onder nieuwe aanwinsten al vermeld een set van deze luidsprekers binnengesleept. Gezien de aanwezigheid van uitsluitend Philips luidsprekerunits is een vergelijking met ons huismerk dan niet onlogisch ;)
Afbeelding
Gisteravond kort beluisterd, vandaag ze eens goed schoongemaakt en ook van binnen bekeken. Want ja, luidsprekerfreak hé :geek:

Het uiterlijk is simpel, zwart geplastificeerd hout. Past wel in de “military style” van het Philips plastic fantastic, alleen zijn deze iets nieuwer gezien de gebruikte woofers. Ze zijn uit eind 70er jaren schat ik. En hoewel het Philips plastic “fineer” mooier was is dit veel degelijker, laat absoluut nog niet los.

Er zitten mooie units in, de AD80651/W8 woofer, bijpassende AD8001 PR, en de AD0163/T8 tweeter. Zo ongeveer het beste Philips spul uit die tijd lijkt me. Als dempingsmateriaal is er een flinke plak BAF ingestopt.
De filtering is 2e orde voor zowel woofer als tweeter, en dus niet van Philips overgenomen. De onderdelen zitten niet op een pcb maar de twee spoelen zijn aan de kast vastgeschroefd en de twee elco’s aan de woofer. E.e.a. is vanaf de achterzijde van de kast gedaan waarna deze is dichtgelijmd.
Dit is de woofer met de filteronderdelen:
IMG_7950.jpeg
De C voor de tweeter is 8 μF en de parallelspoel meet 0,44 mH. Dat wijkt nauwelijks af van wat Philips deed.
De spoel voor de woofer meet hier heel exact 1 mH:
IMG_7955.jpeg
Daarnaast zit er een elco van 35 μF over de wooferaansluitingen. Opvallend is dat beide spoelen nette luchtspoelen zijn, echter werden vastgezet met metalen schroeven door de kern waardoor het net iets minder mooi werd ;). En uiteraard ook de waarde veranderde.
Beide spoelen hebben dezelfde, beperkte draaddikte, wat bij het exemplaar voor de woofer leidt tot een DC-weerstand van ca. 1 Ω. En dat is vrij veel voor een 4 Ω woofer, dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de kernspoel die Philips gebruikte.
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
Harry

De opbouw van deze boxen lijkt sterk op die van de Zweedse Philips (“Dux”) SX6486 die hier al staan. Ter vergelijking:
IMG_7951.jpeg
Er zit een paar liter verschil in de inhoud, maar erg veel maakt het niet uit. Beiden hadden een eigen filtering, afwijkend van wat de Philips HiFi groep had bedacht voor de 8066/0163 combinatie in de AH463. De Zweedse filtering kon mij echter niet erg bekoren, en de bovengenoemde spoelweerstand in de Nat.Panasonic ook niet zo.

Iets wat ik zelf ga uitproberen: als je in een van de NP’s de woofer en de PR van plaats verwisseld en de box op z’n kop zet heb je een symmetrisch setje :)

Tot slot nog deze foto, beide boxen zijn in Noord-Europa in elkaar gezet:
IMG_7957.jpeg
En ik ben weer even van de straat hiermee ;)
Audiophiles don’t use their equipment to listen to music, audiophiles use music to listen to their equipment. (© Alan Parsons)
mae
Donateur
Contacteer:

Finland klinkt wel logisch; daar stond t/m 1981 nog een Philipsfabriek die o.a. hifi-ontwerpen uit Zweden produceerde. Die heeft kennelijk ook dit model voor Panasonic geproduceerd, mogelijk een kruising tussen een Zweeds basisontwerp en specificaties van Panasonic.
Harry

Bedankt voor de toevoeging, Maarten!
Philips boxen waarop “Made in Finland” staat zie je ook regelmatig langskomen, het hout zal daar wel voordeliger zijn geweest ;)
Forumnaam
Donateur

Bedankt voor de leuke info weer Harry, vind je topics altijd erg leuk om te volgen zo, :dance: ik ben ook altijd wel nieuwsgierig naar de binnenkant van luidsprekers en wat ze toegepast hebben als fabrikant, 8) 8)
Harry

Bedankt voor het compliment! :)
Plaats reactie