790 geen stereo (in de versterker)

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

waar je echt niemand gelukkig meer mee maakt.
och, die staan hier gewoon in functie bij mijn voeten hoor... :D
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Koos

gromsound schreef: 22 feb 2024, 15:01
waar je echt niemand gelukkig meer mee maakt.
och, die staan hier gewoon in functie bij mijn voeten hoor... :D
Surround sound? Infraroodmassage? Foto? OK, we dwalen af door mijn ondoordachte en kwetsende opmerking :? .
Philips 489, 541, 586, Grundig AktivBox 40, Aristona 5929, Philips 790, 270, Grundig XV5000, Philips CD 931, 950, Philips 202, Philips N4407 (zonder streven naar volledigheid en actualiteit)
gromsound
Contacteer:

haha, nee hoor gewoon als stereo spiekertjes aan de pc, alleen heb ik altijd te weinig plek op het buro dus dan maar op de grond.
vergis je trouwens niet in wat er door de mfbfreaks nog gebruikt wordt wat de gewone mensch al 20 jaar terug heeft weggesmeten, we zijn een reservaat van langbewaarders... [ook al ben ik wel een extreem meetpunt in die statistiek]
Bijlagen
spiekertjes.jpg
spiekertjes.jpg (21.45 KiB) 927 keer bekeken
Koos

O, maar deze zijn nog best mooi. Die van mij zijn heel vergeeld. De computer heb ik toch maar aan de stereo gehangen via een 'interface', vooral om te kunnen 'zoomen'. Inderdaad niet zo nineties. Ik verdraag dat schelle/blikkerige niet goed.
Ben nog niet aan het fabrieken van de signaalvolger toegekomen. Ik meld me weer als er - ik wou zeggen: witte rook is. Toch maar niet.
Philips 489, 541, 586, Grundig AktivBox 40, Aristona 5929, Philips 790, 270, Grundig XV5000, Philips CD 931, 950, Philips 202, Philips N4407 (zonder streven naar volledigheid en actualiteit)
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Koos schreef: 26 feb 2024, 10:28witte rook
Habemus signaalvolgeram. :D

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
gromsound
Contacteer:

haha, ja witte rook bv van een geplofte RIFA! (en dat is nog niet het ergste, die LUCHT...)
Regenpak
Donateur
Contacteer:

gromsound schreef: 27 feb 2024, 10:36 haha, ja witte rook bv van een geplofte RIFA!
Volgens mij is dat juist zwarte rook maar dat weet ik niet zeker omdat ik het alleen heb geroken en niet zien gebeuren... De omgeving zit wel onder de bruine drab.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
gromsound
Contacteer:

nou ik zat er een paar keer dichterbij dan me lief was en het is toch echt dichte witte rook....
Regenpak
Donateur
Contacteer:

gromsound schreef: 28 feb 2024, 10:46 nou ik zat er een paar keer dichterbij dan me lief was en het is toch echt dichte witte rook....
Duly noted.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
HermanH

gromsound schreef: 24 feb 2024, 15:34 [ook al ben ik wel een extreem meetpunt in die statistiek]
Wij leerden altijd dat je 'uitbijters' uit de dataset moest filteren voordat je verdere analyses kon doen.
Met een kleinere auto neem je minder mee
Regenpak
Donateur
Contacteer:

HermanH schreef: 28 feb 2024, 19:09 Wij leerden altijd dat je 'uitbijters' uit de dataset moest filteren voordat je verdere analyses kon doen.
Je moet outliers niet filteren maar uitzoeken waar die vandaan komen. Pas indien meetfout kunnen ze worden weggegooid. Zoniet moeten ze blijven staan.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Maar goed. Heeft TS al eens de kortsluiting tussen de beide kanalen gevonden?

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Tittah
Donateur

Regenpak schreef: 28 feb 2024, 21:21 Je moet outliers niet filteren maar uitzoeken waar die vandaan komen.
Mja, IRL is daar vaak geen tijd en/of geld voor. En dan worden de meetwaarden al snel in een Grubbs test gegooid.
Laatst gewijzigd door Tittah op 28 feb 2024, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Tittah schreef: 28 feb 2024, 22:28Grubbs test
Daar had ik nog nooit van gehoord. En gaat me ook boven de pet...

Ik had net een outlier in een verzameling meetwaarden. Ontlaadkarakteristieken van elco's. De outlier was veroorzaakt doordat ik een elco kortsloot. Gaat een Grubbs test niet ontdekken.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Koos

Twee updates:
1. telefoon met stemapparaatje-app (voor instrumenten) dat blokgolf kan genereren als signaalgever, via koptelefoonuitgang op tape-ingang; koppeling gemaakt van krokodilklem (voor massa) en meetpen via female jackplug; boxjes met intacte male jackplug et voilá. Wel handig om links en rechts afzonderlijk te kunnen aanbieden. Daarom zit er nog een verlengsnoertje met tulpstekkers tussen die afzonderlijk los kunnen. Het werkt ook nog. Als ik een keer omgekeerd wil (ergens halverwege signaal geven) moet ik nog een snoertje met 2x male jackplug toevoegen.
2. de anticlimax, cq opluchting: blijkbaar zat het probleem in een defecte koptelefoonplug die ik voor het gemak ook liet zitten als ik hem niet nodig had. Dus het hele puzzelen, meten, lossolderen van balanspotmeter is leerzaam, maar uiteindelijk min of meer overbodig geweest.
Nu nog kiezen: de oude balanspotmeter terugplaatsen, waarin inmiddels de pootjes niet meer aanzitten omdat ik die dacht te kunnen gebruiken als verlenging voor de andere - njet..., en dus accepteren dat links en rechts door de doorverbinding altijd gelijk sterk zijn (en de gemiddeld 110 kOhm van die potmeter er tussenuit liggen), of de nieuwe balanspotmeter plaatsen (eerst as passend maken, dan draadjes priegelend monteren en dan hopen dat het ook buiten mooi staat). Ik kies voorlopig voor het eerste en ga hem dichtmaken.

Wat zal ik eens met mijn signaalvolger gaan doen :think: ? Heb nog een 781 staan die aan één kanaal veel zwakker doorkomt. Toch maar even niet. Volgende klusje wordt schoonmaken van schakelaars van een 752 die ik voor 30 euri heb kunnen kopen. En buiten schijnt de zon, dat is ook de moeite waard.

Hartelijk dank voor het meedenken en tot een volgende keer (misschien bij die 781). En als ik nog eens iets bestel een nieuwe koptelefoonadapter bestellen.
Plaats reactie