Akai GX635D restauratie afgerond

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bert1964
Donateur

Vanavond de restauratie van mijn Akai GX635D afgerond.
Hij heeft een complete revisie ondergaan.
Dat wil zeggen dat hij compleet uit elkaar is gehaald en mechanisch en electronisch weer “volledig” is opgebouwd met nieuwe en/of schoongemaakte onderdelen.
Alle Eelco’s vervangen van beide printplaten, alle transistoren, trim pots, schakelaars, relais, vervangen. Potmeters schoongemaakt. Koppen gereinigd en gedemagnetiseerd, mechanisme gesmeerd, aandrukrol vervangen.
Als laatste vanavond compleet afgeregeld met een testband volgens Akai specs.
Was een hele operatie want het is geen makkelijke machine om te reviseren, maar het resultaat mag er zijn.
Ik heb ook twee N4520’s. Deze zijn op 19cm/s geen partij voor de Akai, ai…
Ik moet al naar 38cm/s gaan, dan bieden ze wel goede tegenstand… Maar eerlijk gezegd, niet hoorbaar, alleen meetbaar.
Qua gebruiksgemak zou de Akai wel eens mijn favoriete machine kunnen worden… De auto reverse is toch wel erg gemakkelijk. Misschien toch nog eens een N4450 op de kop tikken!

Bert
Te veel en de verzameling groeit nog steeds, ondanks plaatsgebrek…
Mijn huis is bijna mijn mancave geworden!
ChromeMaximaII
Donateur

Dat vind ik bijzonder om te lezen. Ik heb ook beide decks en heb ze allebei grondig onder handen genomen en afgeregeld, maar bij gelijke omstandigheden wint de N4520 meettechnisch van de GX-635D. Met name de vlakheid in de laagweergave is superieur bij de Philips. Die hobbelt bij de Akai best wel en is afhankelijk van bandsnelheid. Komt door de kopgeometrie heb ik begrepen, maar bij bepaalde muziek heeft dat ook weer wat. Neemt niet weg dat ik het allebei erg fraaie machines vind met elk hun eigen fijne eigenschappen. Gewoon genieten van het resultaat Bert! :dance:
snameroc
Donateur

De glas koppen van een akai zorgen per definitie voor een afstand tussen de tape en de fysieke luchtspeet in je weekstalen magneet systeem. Dat heeft gevolgen voor het geluid daar is iedereen het over eens. Ze slijten minder maar hebben minder goed geluid dan de simpele slijtgevoeige koppen. Daarnaast hebben beide recorders veel te veel transistoren in het signaal pad. Als ik uit mijn ervaring mag zeggen en ik heb er inmiddels wel meer dan 100 onder handen gehad. Wint de rampen kubus met groot gemak van de 4520 en komt daarna pas de akai. En dan heb ik het niet over frequentie bereik of zoals sommige belangrijk vinden de vlakheid van de frequentie karakteristiek maar het dynamisch bereik en de signaal ruis verhouding. Gewoon de eerste indruk van het geluid.
De teacs zijn vaak ook heel goed. Wat niet wegneemt dat de akais zich bewezen hebben als goede en betrouwbare recorders die gewoon doen wat ze moeten doen. Net zoals de vhs video tov v2000 of beta net iets minder beeld maar wel gewoon betrouwbaar simpel.

Maar in mijn reparatie carrière is qua geluid de rampen kubus onovertroffen alleen dat plastic he!
ChromeMaximaII
Donateur

snameroc schreef: 01 mar 2024, 07:42 De glas koppen van een akai zorgen per definitie voor een afstand tussen de tape en de fysieke luchtspeet in je weekstalen magneet systeem.
Dat is volgens mij niet juist. Er zit geen staal in het magnetisch systeem van een GX-kop. De magnetische polen zijn van (mono?)kristallijn ferriet gemaakt. Dat ferriet is net zo hard als glas en komt gewoon direct in contact met de band. De open ruimtes zijn met glas opgevuld. Het knappe is dus dat beide materialen dezelfde uitzettingscoëfficiënt hebben. Het exacte fabricageproces heb ik nog niet kunnen achterhalen helaas.

Ferriet heeft andere magnetische eigenschappen dan sendust, permalloy, of andere materialen die destijds gangbaar waren. Dat zal ongetwijfeld tot verschillen in opname- en weergave-eigenschappen leiden.

De niet-vlakke weergave in het laag (wat niet uniek is voor GX-koppen) komt door de breedte van de polen waarmee bandcontact is. Dat zorgt voor interferentie met frequenties waarbij de registratie op band eenzelfde afstand nodig heeft. Vandaar ook de afhankelijkheid van de bandsnelheid. Dat wordt het contour-effect genoemd.
Laatst gewijzigd door ChromeMaximaII op 01 mar 2024, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW635

De niet-vlakke weergave in het laag (wat niet uniek is voor GX-koppen) komt door de breedte van de polen waarmee bandcontact is. Dat zorgt voor interferentie met frequenties waarbij de registratie op band eenzelfde afstand nodig heeft. Vandaar ook de afhankelijkheid van de bandsnelheid. Dat wordt het contour-effect genoemd.
[/quote]

Ik dacht kopspiegelresonanties. Daardoor hobbels in de laagkarakteristiek.
Groeten, Rob
snameroc
Donateur

Daar zul je best gelijk in kunnen hebben dat het geen staal is.
Qua geluid vind ik ze gewoon minder. En om even een vergelijking te trekken vele mensen zweren bij revox en als er koppen zijn die slijten zijn het die van revox.
ChromeMaximaII
Donateur

BMW635 schreef: 01 mar 2024, 12:50 Ik dacht kopspiegelresonanties. Daardoor hobbels in de laagkarakteristiek.
Ja, dat begrip hanteren we inderdaad ook voor datzelfde verschijnsel. Contour uit het Engels, verwijzend naar de vorm van het kopoppervlak wat hieraan ten grondslag ligt.(en niet naar de gelijknamige schakelaar op vele Philips versterkers. :wink: )
ChromeMaximaII
Donateur

snameroc schreef: 01 mar 2024, 13:12 Daar zul je best gelijk in kunnen hebben dat het geen staal is.
Even zitten graven in de digitale archieven hier. Kwam brochures van Akai tegen over GX- en Super GX-koppen (alleen cassettedecks dacht ik). Beetje 'wij van wc-eend' natuurlijk, maar het concept is wel vrij duidelijk uitgelegd.
Bijlagen
Akai - Super GX Head Brochure [ENG].pdf
(3.74 MiB) 163 keer gedownload
Akai - GX Head Brochure [ENG].pdf
(2.14 MiB) 191 keer gedownload
snameroc
Donateur

Het is mooi geschreven zondermeer.
Maar mijn oren liegen niet. Nu moet ik zeggen dat ik het bij bandrecorders altijd veel beter herken dan cassette recorders. Bij bandrecorders hebben we ferro tape en als we een beetje kritisch naar een cassette recorder luisteren gebruiken we chrome af sommige zelfs metal. Dus misschien is het bij chrome minder kritisch maar een akai bandrecorder haal je er altijd uit als je goed luistert. Het heeft natuurlijk ook voordelen dat ze (de koppen)nu nog steeds als nieuw zijn bijvoorbeeld. Hoewel ik ook nog nooit een 4520 gehad heb met dusdanig versleten koppen dat het een probleem was.
Heb je wel eens geluisterd naar een rampen kubus? je zult versteld staan van het geluid en ik schrijf dat toe aan de eenvoud van de electronica. Daar zit het nadeel van de 4520 al die fets in de signaalweg doen het geluid geen goed.
ChromeMaximaII
Donateur

Heb idd nog nooit en Akai met versleten GX-koppen gezien, maar wel dat de bandgeleiders zo waren afgevreten dat de bandloop niet meer goed te krijgen was. Dan wordt het ook lastig natuurlijk. Wat je schrijft over de slijtage van andere koppen past ook bij mijn ervaringen. Zo'n FSX (sendust) kop krijg je niet zomaar stuk.

Geloof niet dat ik zo'n rampenkubus al eens echt goed heb beluisterd. Qua luisterbeleving valt het me elke keer weer in algemene zin op dat je bij het afregelen van een tape- of cassettedeck een stroom aan onvolkomenheden bij de weergave van testsignalen gewoon op de oscilloscoop kunt zien en dat je (ik?) dat amper tot niet hoort.

Bert, ben je er nog? :shifty:
Will
Donateur
Contacteer:

ChromeMaximaII schreef: 02 mar 2024, 10:53 Qua luisterbeleving valt het me elke keer weer in algemene zin op dat je bij het afregelen van een tape- of cassettedeck een stroom aan onvolkomenheden bij de weergave van testsignalen gewoon op de oscilloscoop kunt zien en dat je (ik?) dat amper tot niet hoort.
Die ervaring heb ik ook. Met gewoon luisteren valt het (mij) nauwelijks op hoe "beroerd" een band meettechnisch presteert.

Als je met een scoop en spectrumanalyser naar de testsignalen kijkt, dan schrik ik telkens wat een band- of cassettedeck ervan maakt. Sowieso moet je de frequentiekarakteristiek meten bij -10 tot -20dB, alleen dan is die vrij recht. Bij -20dB begint er dan alweer ruis bij te komen.
Het staat allemaal tot geen verhouding tot een CD of zelfs mp3.

Ach, het is voor de lol en ik laat nog regelmatig een band of cassette draaien. 8)
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Bert1964
Donateur

ChromeMaximaII schreef: 02 mar 2024, 10:53

Bert, ben je er nog? :shifty:
Ja hoor, :D ... Ik heb het op dit moment een beetje druk met het huis van mijn zoon... Hij heeft zijn eerste huis gekocht en daar moesten nogal wat zaken aan gebeuren. Ik beperk me tot de electrozaken, maar zorgen er toch voor dat ik weer mijn energie moet verdelen. Degene die mij kennen weten waarom! Dat is ook de reden dat ik de laatste tijd niet meer zo actief op het forum was, maar ik lees de reacties op dit onderwerp met veel interesse. Ik onderschrijf trouwens je bevindingen en zeker ook die van Wil.

Als mijn zoon dadelijk het nest definitief gaat verlaten, komt eindelijk na jaren wachten, de o zo broodnodige uitbreiding van mijn mancave aan de beurt. Zal echter wel de nodige inspanning gaan kosten om de boel intern te gaan verhuizen... Het doel is om dan reparatieruimte en luisterruimte te gaan scheiden en een echte luisterkamer te gaan maken. Ik weet alleen nog niet welke ruimte wat wordt. Nu heb ik mijn mancave in de kelder. Voordeel: Redelijk geluiddicht en weinig last van resonanties die het geluid kleuren. Nadeel: Het blijft een kelder die een (te) laag plafond heeft.

En om even on topic te blijven:
De Akai heeft op de achtergrond alweer een aantal uren gespeelt. Werkt prima.

Twee zaken vallen me op:
-Als ik de bijvoorbeeld de play toets indruk zie je de verlichting van de VU meters even zwakker worden. Dit gebeurt bij ook bij het gebruik van autoreverse. Ik denk dat ik de grote aanloopcondensator (4 + 4 uF) toch ook maar ga vervangen... Hier had ik een 8 + 8 uF voor gevonden, maar nog niet geplaatst, omdat de oude 4 + 4 nog goed deed meten.
-Ik vind de motoren nogal rumoerig. Er zit een hoorbare brom in, zeker bij het aanlopen. Dit is me van te voren niet zo opgevallen. Kan misschien ook met de condensor te maken hebben.
ChromeMaximaII
Donateur

Bert1964 schreef: 03 mar 2024, 10:58 -Als ik de bijvoorbeeld de play toets indruk zie je de verlichting van de VU meters even zwakker worden. Dit gebeurt bij ook bij het gebruik van autoreverse.
Dat is normaal en gebeurt bij het aanspreken van de flinke trekmagneten voor de aandrukrol, remmen en/of reverseschakelaar. De aantrekstroom is kortstondig veel hoger totdat de plunjer volledig in de spoel is beland. De voedingstrafo gaat dan kortstondig een beetje door z'n knieën heen.
Bert1964 schreef: 03 mar 2024, 10:58 Ik denk dat ik de grote aanloopcondensator (4 + 4 uF) toch ook maar ga vervangen... Hier had ik een 8 + 8 uF voor gevonden, maar nog niet geplaatst, omdat de oude 4 + 4 nog goed deed meten.
-Ik vind de motoren nogal rumoerig. Er zit een hoorbare brom in, zeker bij het aanlopen. Dit is me van te voren niet zo opgevallen. Kan misschien ook met de condensor te maken hebben.
Een beetje zoemen is ze niet vreemd, maar het mag niet gaan knorren, Heeft ie ook moeite met op snelheid komen met versneld doorspoelen? In dat geval kan de dubbele motorcondensator idd het probleem zijn. Vervang deze echter nooit door 8+8 uF, dan zullen de motoren oververhit raken. Vervang de originele dubbele pot desnoods door twee losse kleine aanloopcondensatoren van 4 uF

Vergeet ook niet de reel size schakelaar op de juiste stand te zetten. :wink:
Bert1964
Donateur

Wederom bedankt voor al deze nuttige informatie!! 👍👍👍
Plaats reactie