Philips el3549 neemt vreemd op

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rik Roos

Hallo beste mensen,

Ik ben vrij nieuw hier en heb in het verleden wel is wat met dit forum gedaan.

Ik sleutel graag aan en geniet volop van vintage audio, en heb vooral veel Philips modellen door m'n handen laten gaan, bij Philips bandrecorders vaak met zwarte snaren drab vingers met plezier eraan gewerkt.

Momenteel gebruik ik met veel luister plezier een mooie sixties Philips set ag9016 versterker plus originele dubbel conus luidsprekers ad...?
ag1125 platenspeler en el3549 recorder.
Maar nu heb ik bij een Philips el3549 iets vreemds als ik opnames maak.
Ik heb alle verdachte schakelaars en contacten al schoongemaakt.
Probleem: als ik opneem op Spoor 2 (kant a) komt er prachtig muziek op de band.
Als ik omdraai en spoor 3 (kant b)
opneem dan hoor je muziek met veel gsssg en wupwupwup geluiden, je hoort dus 2 sporen door elkaar lopen.
Nu werkt spoor 1 (kant a) opname prima en spoor 4 ook slecht, neemt heel zacht op.
Nu staan er op de print (onder de sporen schakelaar) 2 instel potmeters kan daar iets verlopen zijn?
Of misschien is de kop wel defect, of slecht afgesteld, weet niet of een vorige eigenaar ermee gerommeld heeft.

Wat denken jullie hiervan, zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet,
Rik Roos
Will
Donateur
Contacteer:

Raar, want spoor 3 is hetzelfde als spoor 2, alleen is de band dan omgedraaid. De elektronica is dezelfde.
Idem bij spoor 1 en 4.

Mijn eerste gedachte is dat de bandloop niet goed is, of dat de wiskop en de opname-/weergavekop niet op dezelfde hoogte staan. Maar zonder de recorder te zien is er moeilijk wat van te zeggen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
gromsound
Contacteer:

misschien ben jij dan een klant voor mijn drie voorwereldlijke bandmachines?c :pray:
viewtopic.php?t=18431
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Rik Roos

Zeker is dit vreemd, want zo dacht ik ook het zijn toch dezelfde sporen, zelfde koppen, voorversterker, oscillator etc.
Die met de opname schakelaar in werking treden, ook heb ik gecontroleerd of er een onderbreking in de signaal weg is, nee alles werkt daar hoe het zijn moet.
Vreemd, vreemd, ooit wel is zo'n probleem gehad met een Teac auto reverse deck, die koppen schakelde daar niet goed, relais probleem was dat, maar dit uhm... :doh:
Nu ga ik de bandloop nog na, eventueel wat afstellen kan wonderen doen.
Gromsound, dank voor je linkje, ik denk er nog even over na, mocht deze el3549 niet lukken te fixen.

Groet!
Will
Donateur
Contacteer:

De servicemanual vind je hier: klikklik
Daarin een behoorlijk uitgebreide beschrijving over het controleren van de bandloop en kophoogte.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Plaats reactie