DAC inbouwen in FA951

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JackAll

Kort geleden heb ik mezelf een FA951 aangeschaft. Tot mijn verbazing kwam ik er pas later achter dat deze versterker geen DAC blijkt te hebben! Hij schakelt alleen maar de Digital inputs door naar de Digital Out.
Nu ben ik op zoek naar een manier om een (qua formaat kleine) DAC in te bouwen waarbij ik de digitale stream omzet naar analoog om toch digitaal te kunnen luisteren ipv alleen maar analoog.

Ik denk eraan om de digital out via een DAC te herleiden naar analoog in. Ik kan dat ook buiten om doen, maar liever bouw ik het in.
Heeft iemand al eens met dit idee gespeeld?

Alvast bedankt voor jullie input!
snameroc
Donateur

Meestal zul je dan ook een apparte voeding in moeten bouwen omdat de massa van de analoog uit anders al snel een aardlus vormt. Ik heb het wel eens gedaan en heb uiteindelijk toch maar een apparte voeding ervoor ingebouwd in een marantz.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Ik heb dit ooit gedaan met een Denon PMA-700V. Dat is nu een Denon PMA-700D, geen video maar digitale (SPDIF) input. Inderdaad met aparte voeding maar dat was alleen omdat de Joepie China DAC (€7) 5 V nodig heeft en de Denon alleen veel hogere spanningen heeft. Voedinkje zit direct over de voedingselco's dus ook geen problemen met 230 V:
denon_pma-700d_dac_psu_crop.jpg

De DAC output gaat naar de processor input. Die zit vóór de volumeregelaar en dat is precies wat ik wilde. En heeft een schaggelaar op het frontpaneel.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
JackAll

Bedankt voor deze tips Snameroc en Tjerk!
Ik het de ruimte dus kan hetzelfde doen. Eerst maar even zo'n dacje bestellen bij ome ali.
Als dat allemaal lukt, zal ik naar een dac met hogere specs gaan :wink:

Grt. Jack
Regenpak
Donateur
Contacteer:

JackAll schreef: 08 mar 2024, 12:25 Als dat allemaal lukt, zal ik naar een dac met hogere specs gaan :wink:
Mijn DAC heeft een Cirrus chipset. Geen kattedrek dus. Wat je zal gaan merken is dat als je het €7 DAC printje vervangt door iets van €100 (of meer) je dat he-le-maal niet gaat horen.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
ds23man

Ik snap de noodzaak niet waarom die dac in de versterker moet.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Ik wel. Ding heeft geen SPDIF in.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
JackAll

Update:
Het werkt! Ik heb een Coax input aan de achterkant van de FA951 gezet en de DAC ingebouwd. Analoog out aangesloten op processor out.
Er was maar weinig ruimte nodig door gebruikmaking van een Arduino power supply van 220~ naar 5V= / 600mA.

Beetje nadeel is dat het analoge geluid uit de DAC zachter klinkt dan dat van de andere inputs. Er is daar geen regeling voor in de DAC.

Nogmaals dank :D :D :D !
Regenpak
Donateur
Contacteer:

JackAll schreef: 25 mar 2024, 12:23 Beetje nadeel is dat het analoge geluid uit de DAC zachter klinkt dan dat van de andere inputs. Er is daar geen regeling voor in de DAC.
Hoe kan dat nou? Beetje zichzelf respecterende DAC gaat line level out en jouw FA951 moet dat toch echt snappen. Mijn Denon beun werkte perfect op processor in. Misschien kan je jouw DAC modden voor meer output. Schema? Chipset?

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie