Uitslag boxenvergelijking

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

Will
Donateur
Contacteer:

Als je het in een grafiekje zet, liggen er toch wel een stel heel dicht bij elkaar.
IMG_3204.jpeg
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
mae
Donateur
Contacteer:

Omdat de 567 een afgeleid model is van de 544 had ik die ook wel eens tegen elkaar uitgespeeld willen zien worden.

Ik ben zelf geen geoefende luisteraar maar als ik er hopelijk volgend jaar weer bij ben, wil ik die vergelijking wel eens meemaken.
tismarnix

Alle boxen zijn met rose ruis qua nivo zo dicht mogelijk naar elkaar getrokken met behulp van de potmetertjes op de blauwe kasten en een geluidsdruk meter in het midden op de tweede rij.

Alleen de totaalscores van de 40 op dat deel ingevulde formulieren doen mee in de eindscore en het is dan een simpele optelling van de gegeven cijfers per box.
Grote MFB's zijn goed, maar GROOT (half-) passief doet er niets voor onder (op de kastgrootte na :wink: )
Karsten

mae schreef: 03 apr 2024, 19:12 Omdat de 567 een afgeleid model is van de 544 had ik die ook wel eens tegen elkaar uitgespeeld willen zien worden.
Vorig jaar was het thema "Mag het ook een maatje kleiner zijn?" en toen stonden de 567 en 544 naast elkaar, nèt als de F9436 vs F9434, F9819 vs F9818 en de 587 vs 586.
Maar we nemen de input uiteraard mee dus als we de winnaar van dit jaar in kunnen passen dan is 'ie met de 544 te vergelijken want deze moest om technische redenen dit jaar over worden geslagen met schakelen. :(
Meten is weten en weten wat je meet.
w1ntelre

Mijn favorieten waren de 585 en 586, mede vanwege het formaat en algehele klank (overigens gingen ze op sommige stukken wel de mist in en klonken ze wat blikkerig, middentonen?).

De 532’s vond ik erg tegenvallen en klonken ver ondermaats vergeleken met de rest, helemaal niet de beleving uit mijn eigen situatie. De 532’s waren de eerste mfb’s in mijn bezit en voor hun klank en ook het warme laag in mijn beleving heb ik altijd een zwak gehad.

De 587’s deden vond ik alles goed maar blonken in de vergelijking nergens in uit (misschien bleven ze onder de radar omdat je al luisterend ergens toch zoekende bent naar een uitblinker).

De 567’s vond ik qua laag (daar heb je ze tenslotte voor) dan weer tegenvallen, iets waardoor het formaat dan weer een minpunt wordt in de vergelijking.

De 541’s stonden hun mannetje/vrouwtje/lghdtv maar konden mijns inziens niet opboksen tegen het grotere drieweg geweld.

De F9638 ‘s klonken ook zeker niet verkeerd maar vond ik als geheel ook geen uitblinkers gezien hun voordeel qua afmetingen, het laag wat rommelig.

Helaas vanwege de technische tegenvaller de 544 niet kunnen horen. Niet dat de opstelling niet al uitgebreid genoeg was maar ik miste ze wel in het totaalplaatje.

Aangezien ik helemaal links vooraan zat was het stereobeeld erg moeilijk te beoordelen en waren de linker 585 en 586 voor mijn gevoel het meest voordelig op mij gericht, wie weet doet dat ook wat met de ervaring/beleving.

Door welke cd speler en voorversterker(s)? Alles aangestuurd werd heb ik niet goed kunnen zien, al dacht ik wel wat niet-Philips apparatuur op de tafel te zien :o

Als laatste vroeg ik me nog af welk merk/type schakelkastjes er gebruikt waren en welke aansluitingen deze hadden, zowel din als tulp of zijn hiervoor nog verloopjes gebruikt?

Al met al een zeer mooie luistertest en weer genoten van de gekozen stukken, de inleidingen daarvan en alle verschillende luisterimpressies. Bedankt!
Bijlagen
IMG_0305.jpeg
Tittah
Donateur

w1ntelre schreef: 04 apr 2024, 00:31 Aangezien ik helemaal links vooraan zat was het stereobeeld erg moeilijk te beoordelen en waren de linker 585 en 586 voor mijn gevoel het meest voordelig op mij gericht, wie weet doet dat ook wat met de ervaring/beleving.
Zou kunnen, maar ik zat helemaal rechts en ik vond de 585 ook het beste stereobeeld hebben…
piet2401
Donateur

Wel grappig, in de tijd van de bovenmeester (Piet Gouw) vergelijkingen was het bijna altijd voor de MFB''n :
1 - 587
2 - 544
Zeker als die 544 dan de Hans Mons modules had, de gewone dan op 3
Soms de 567 als 3, die dan steken liet vallen op de laagweergave (wat rommelig) tov de gewone 544.

Een verschuiving in het MFB landschap.......... Of let men als luisteraar alleen op de dingen die opvallen, ook al zijn die niet helemaal juist?
De box die iets harder ergens speelt valt op en klinkt vaak het best dan.......

In het algemeen kun je zeggen dat de 2 weggers met de kleinste woofers altijd het leukst klinken, zeker gezien hun formaat.
De 2 weggers met de grote woofers laten een stukje liggen in het midden gebied, die moeten te hoog en kunnen dat eigenlijk niet.
De 3 weggers zijn kwa overall weergave gewoon de beste. Waarbij de 532 wat gedetaillerder (helderder) klinkt, de 567 wat grommiger is in het laag en idd de 587 als alles eter het best uit de bus komt en niet echt opvalt, heel close met de Hans Mons 544.
Als voorwaarde dat ze allemaal gereviseerd zijn en opnieuw afgeregeld.

Zo was het vroeger tenminste.........
HermanH

w1ntelre schreef: 04 apr 2024, 00:31 De F9638 ‘s klonken ook zeker niet verkeerd maar vond ik als geheel ook geen uitblinkers gezien hun voordeel qua afmetingen, het laag wat rommelig.

Helaas vanwege de technische tegenvaller de 544 niet kunnen horen. Niet dat de opstelling niet al uitgebreid genoeg was maar ik miste ze wel in het totaalplaatje.
Zowel de F9638 als 544 zijn van mij. Ik vind de 544 beter klinken en beter in balans dan de F9638. Die laatste is echter (nog) niet geoptimaliseerd zoals besproken in https://mfbfreaks.com/motional-feedback ... xen/f9638/ .

Ik was zelf niet bij de luistertest maar ik vermoed dat mijn 544's in de buurt van de 586 zou uitkomen.
Met een kleinere auto neem je minder mee
gromsound
Contacteer:

de 567 wat grommiger is
ah dat verklaart een hoop ! :lol: ben ik er daarom zo gek op?
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Will
Donateur
Contacteer:

Mij viel op dat de drieweg F9638 het in het lijstje onderaan staat, tussen de tweeweggers. :think:

En de 532 valt in zo een vergelijking altijd uit de toon, toch vind ik het best een fijne box.

Karsten

Dat kan ik me voorstellen, Will, want het passieve broertje, de RH426, behoort voor bepaalde muzieksoorten ook tot mijn favorieten. Plaatsing en akoestiek hebben veel invloed op de laagweergave. Het is dan ook de kunst om de juiste box op de juiste plaats in iemand's luisterruimte te zetten. De boxenvergelijking zie ik persoonlijk ook meer als een relatieve vergelijking: Hoe klinken de typen die ik ken/bezit in vergelijking met die ik niet ken maar mogelijk wél zou willen hebben.
w1ntelre schreef: 04 apr 2024, 00:31 Door welke cd speler en voorversterker(s)? Alles aangestuurd werd heb ik niet goed kunnen zien, al dacht ik wel wat niet-Philips apparatuur op de tafel te zien :o

Als laatste vroeg ik me nog af welk merk/type schakelkastjes er gebruikt waren en welke aansluitingen deze hadden, zowel din als tulp of zijn hiervoor nog verloopjes gebruikt?
Marnix's Marantz SA11S2 (SACD-speler) en zijn 280 als voorversterker.
IMG_0251Klein.jpg
De schakelkasten zijn speciaal gebouwd voor de demo's die Piet Gouw en medewerkers hielden voor interne- en externe afnemers. Ze hebben 12 stereokanalen waarvan 4 voor MFB en 8 voor passieve luidsprekersystemen. Het volume wordt geregeld door een schakeling waarvan de versterking afhankelijk is van een stuurspanning. Er kunnen 12 stuurspanningen worden ingesteld middels de potmeters welke corresponderen met de uitgangsrelais. Ten bate van de kanalen voor passieve luidsprekersystemen kan een eindversterker op "de blauwe kast" worden aangesloten. Het ingangssignaal voor die eindversterker is op dezelfde wijze volumegekalibreerd en het uitgangssignaal wordt middels met de potmeters corresponderende kwikrelais doorgeschakeld naar de corresponderende passieve luidsprekersystemen.
De passieve systemen worden aangesloten middels banaanstekers (of gestripte draden).
Voor de MFB's zijn zowel Cinch- als DIN-aansluitingen aanwezig op de "sloffen" achter de rijen met luidsprekersystemen:
IMG_0228klein.jpg
Piet's kast is aan Marnix toevertrouwd, een tweede is al jaren in het bezit van Jan Otten en speciaal voor deze vergelijking door Marnix opgehaald in Zeeland. Laatstgenoemde kast heeft twee aansluitingen minder voor passieve systemen en alleen cinch voor actieve systemen.
w1ntelre schreef: 04 apr 2024, 00:31 Al met al een zeer mooie luistertest en weer genoten van de gekozen stukken, de inleidingen daarvan en alle verschillende luisterimpressies. Bedankt!
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik ook namens onze Marnix zeggen: Graag gedaan! :D
Meten is weten en weten wat je meet.
piet2401
Donateur

Hier wat lijstjes van wat wat en waar doet in muziek:
Schermafbeelding 2024-04-04 151336.png
Schermafbeelding 2024-04-04 152146.png
Will
Donateur
Contacteer:

In dat verband vind ik het wel handig om te weten waar "de muziek" zit ten opzichte van de vorige plaatjes.

IMG_3240.jpeg
Bron: https://www.popschoolmaastricht.nl/imag ... enties.jpg

Dan zie je dat bijvoorbeeld een standaardpiano tussen ongeveer 32Hz en 8kHz zit en een concertvleugel wat lager en hoger kan.
(Grondtonen in rood, boventonen in geel!)
Realiseer je ook dat alleen voor de lage frequenties alleen een tuba (beter: veel tuba's) en een orgel in staat zijn om een flink volume te produceren. Bij elektronische muziek kan er zo veel kabaal geproduceerd worden als de woofers aankunnen.

En om deze reden vind ik zelf een luidspreker met een "goed middengebied" veel prettiger dan eentje heel laag kan en de vloer kan laten trillen.
Al is het natuurlijk ook wel eens lekker om "wat kabaal" te maken. En misschien verbaast het je, maar mijn 532 zijn prima in staat om met lage orgeltonen de vloer te laten trillen. en dat levert altijd verbaasde blikken op: "Waaw, kunnen die kleine boxen zoveel bass weergeven" :wink:

Gerald vK

Allereerst dank voor het organiseren!
Voor mij was het de 1e keer dat ik deel nam aan zo'n boxenvergelijking. Geen idee waar op te letten en hoe bv. "pulsgedrag" klinkt. Wel verassend hoeveel verschil er te horen is! Vanaf uiterst links voor heb ik stereobeeld niet goed kunnen beoordelen.
De F9638 vond ik de beste, met de 587 en 541 gedeeld 2e. Kwestie van smaak? Gebrek aan ervaring? Volgende keer ga ik in ieder geval om uitleg vragen waar je op moet letten bij zo'n test.
De RH541 heeft mij het meest verrast, met recht een groots geluid uit zo'n kleine box. Yup, staat nu op m'n verlanglijst...
piet2401
Donateur

De 532 is best een lekkere box als je van een wat "frissere" afstemming houd.
Niet alle muziek vind ik er lekker op klinken, dat doet de 587 iets beter.
Maar om indruk te maken is de 532 zeker geschikt, ook voor wat extra “herrie” in zowel laag als mid/hoog en hoog.
Plaats reactie