Ik heb weer een VR2020 in mijn bezit

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

ds23man

Ik kan me die insteekblikjes in bepaalde TV chassis nog wel herinneren in de TD van mijn opa. Staat mij bij dat die dingen onder garantie terug konden naar Philips.
Wilfred
Contacteer:

Goedemorgen,

De recorder staat nog vrolijk te spelen, eerdaags gaan de deksel en bodemplaat weer terug. Ik moet alleen niet vergeten om de voedingstrafo naar 240V om te zetten.
Op de trafo zelf zie ik geen aanduiding over de spanning, maar het schema moet wel duidelijkheid geven hierover.
Misschien niet onverstandig, hoewel de gelijkspanningen gestabiliseerd zijn, op de voeding voor de inrijgmotor na dan.

Ik heb zoals voorgesteld het CVBS en audio signaal uit de connector achterop kunnen meten en deze naar HDMI omgezet, ik heb geen Scart op mijn teeveetje..
Dit geeft uiteraard een mooie verbetering in het beeld en geluid.
Ik heb iets andere connectors daarvoor gebruikt, dat gaat prima zonder iets aan te passen.
IMG_2554.jpeg
IMG_2553.jpeg
IMG_2552.jpeg
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

oei zijn we al zover gevorderd/afgedaald dat er geen analoog AV in meer op tv's zit... :?
ik heb de laatste die ik (2e hands) aanhaalde er speciaal op geseleceerd.
maar toen wel als toekomstverzekering zon omzetter gekocht bij de handyman, ook een de andere kant op voor als de volgende DVB tuners geen analoog out meer hebben.

viewtopic.php?p=360560#p360560

mooi beeld hoor! had je nog vcc teeps van jezelf van vroeger of zaten ze erbij?
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Wilfred
Contacteer:

gromsound schreef: mooi beeld hoor! had je nog vcc teeps van jezelf van vroeger of zaten ze erbij?
Er zaten er drie bij en ik had nog een paar banden.

Ik was trouwens bang dat ik er geen werk meer aan had, maar gelukkig, gisteren zag ik een behoorlijke afwijking in het beeld :dance:

Lijkt me iets van een grounding probleem.
Het beeld golft lekker, spoorvolging is wel goed.
IMG_2558.jpeg
8) Eigenwijs is ook wijs
Will
Donateur
Contacteer:

gromsound schreef: 17 apr 2024, 10:43 mooi beeld hoor!
Tekenfilms op V2000 doen het meestal erg goed bij de analoog naar digitaal conversie met zo een doosje of de TV zelf. VHS opnames vind ik meestal zo tegenvallen dat ze het kijken nog nauwelijks waard zijn.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
gromsound
Contacteer:

zou zomaar kunnen dat afspelen op een analoge beeldbuis tv -zoals oorspronkelijk bedoeld- wel een glad beeld geeft. diverse digitvs hebben nogal moeite met de shaky timing van videorecordersignalen terwijl de oude tvs er op waren geconstrueerd om dat dynamisch te volgen. en het kan dus ook in dat omzettertje zitten.

vandaar dat ik in de philipsvleugel op de videoteststand zon fijne matchline monitor heb staan, 4:3 50Hz volanaloog 8) = optimaal beeld uit ouwe recorders.
Wilfred
Contacteer:

Ik kijk vanavond of ik wel normaal beeld heb via de modulator, HF dus. Wie weet raakt de hdmi omzetting van slag. Ofschoon het wel goed werkt zo nu en dan. Het golf verschijnsel loopt verticaal, het lijkt op een voeding, ground probleem of iets dergelijks. Oscillatie, ontkoppel C..

Weer even verder speuren :arrow:
8) Eigenwijs is ook wijs
Wilfred
Contacteer:

Goedemorgen weer,

Ik heb het idee dat dit slingerbeeld door de kopmotor wordt veroorzaakt. Op het plaatje zie je duidelijk het verschijnsel. Wanneer ik de kop met mijn vinger zachtjes afrem dan verdwijnt dit, ik heb ook de kop er even afgehaald en weer terug en dan is het soms zelfs helemaal weg. Om dan op een gegeven moment weer terug te komen.

Het lijkt op een resonantie wat zijn weg vind in het uitgangssignaal van de kop. Een uitgedroogd lagertje ?

Ik heb wel een donor motor, maar die ziet er slecht uit. Dan introduceer ik wellicht weer andere problemen.

Wordt vervolgd en met geslingerde groet,

Wilfred
IMG_2563.jpeg
8) Eigenwijs is ook wijs
snameroc
Donateur

Lijkt me eerder oscillatie van de kopmotor sturing. Heb je al een een scoop op motor spanning gehad?
Misschien dat er in de regeling een capaciteit arm condensatortje zit.
Wilfred
Contacteer:

Ik zal daar eens gaan meten ja, ik heb diverse andere voedingen gemeten en die zien er schoon uit.
Het is ook niet altijd en onafhankelijk van de temperatuur, maar wie weet..
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

eenmaal meegemaakt dat de lagering van de koptrommel tezeer was uitgesleten dan wel droog liep. gaf ook van die stick-slip trillingen. likje vet ertussen = over. ik gebruik graag siliconenvet (uit de vacuumtechniek overgehouden).
Wilfred
Contacteer:

Hmm, ik heb de motor uit de donor bekeken hoe ik bij de lagers zou kunnen komen, maar dan heb ik toch echt een slijptol nodig :shock:

Aan de bovenkant kan ik evt voorzichtig iets naar binnen laten lopen, maar onder niet.
Hoe heb jij dat dan gedaan :think:
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

andermaal excuus :oops: ik had die n1512 van Ben nog in mijn hoofd...

als op het servosignaal van de kopmotor niks geks te zien is kan het toch wel mechanische slijtage wezen. een donormotor is goed uitwisselbaar dankzij 'precisie machinering en een locatienok'. uiteraard kan je een drupje dunne olie langs de as proberen te laten lopen.
is de opwaartse koptrommelspeling correct? = vrijlopend zonder de voelbare 'tikkende' speling van een vcr maar licht aangedrukt net slepend op de ondertrommel.
Wilfred
Contacteer:

:) Geeft niet

Motorstoring kan natuurlijk, maar het verschijnsel is soms helemaal weg, ook bij de koude start. Met een vervelende elco zou ik verwachten dat het juist koud mis is
8) Eigenwijs is ook wijs
Will
Donateur
Contacteer:

Hoeft niet, ik heb een platenspeler onder handen gehad die na ongeveer een halve LP-kant op hol sloeg. Na een tijdje uitschakelen was het weer in orde.

Niks te vinden. Componenten hadden ook goede meetwaarden. Uiteindelijk op goed geluk twee tantaaltjes en een elco op een kritisch punt in de regeling vervangen en het was weer in orde. Eigenlijk was het al goed na de eerste, maar toch maar de andere tantaal ook vervangen.

De drie oude condensatoren meten uitstekend. Ik heb er alles aan gemeten wat je kan verzinnen. Capaciteit, ESR, alles bij verschillende frequenties. Impedantiecurve, C en esr berekend, klopte met eerdere waarden, idem met een gelijkspanning bovenop de meetspanning. Geen verschil. Lekstroom goed, warm gestookt, afgekoeld, gemeten na een half uur "in bedrijf".
Het enige wat ik niet gedaan heb is geluisterd. Als je een component in een audiopad opneemt dan krijg je soms een geluid dat ik omschrijf als "een pan met spek op het vuur".

De krengen gaven geen krimp. Het leek een beetje op het verhaal met de bipolairtjes die Grom in een videorecorder vervangen heeft.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Plaats reactie