N1512 - Videokop versleten?

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

BenM

Vorige week heb ik twee N1512 recorders opgehaald bij een kringloop. De ene geeft prachtige beeld en de andere geeft dit beeld:

Dit is een foto van de videokopjes:

Afbeelding

Zijn de videokopjes inderdaad versleten of zou dit een ander probleem kunnen zijn? Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Jorn99

Had deze ook laatst op MP gezien. Goed om te zien dat deze twee recorders naar een liefhebber zijn gegaan :D

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik heb eens gelezen dat dit soort beeldstoringen ook kunnen ontstaan door een slechte elco in de voeding.
BenM

Goeie tip, Jorn. Ik zal de spanningen en de rimpel daarop 's gaan bekijken.
gromsound
Contacteer:

de onderste lijkt aan de randjes wel iets verder afgesleten. mooie macrofotos overigens!
je hebt nog kleur dus ze doen het wel allebei. die tweede kan ook erg hardnekkig vuil zijn, laat hem eens een uurtje doorspelen. wees erg voorzichtig met koppenreiningen, deze kopjes zijn zeer kwetsbaar.

als je een mavica foto zou maken van een beeldbuistv zou je wellicht zien dat 1 halfbeeld perfect is en het andere gestoord. die indruk geeft het mij (lijkt op mijn SVR probleem). daarom denk ik niet meteen aan een voedingsprobleem, dat zou beide halfbeelden verstoren. de kopversterker is 1 doorgaande lijn voor beide koppen (staan in serie en worden niet omgechakeld zoals bij vcc) dus ook dat wijst in de richting van 1 slechte kop.

maar goed, marcel1968 is de videokenner hopelijk ziet hij het meteen.

goed gescoord overigens, vind nog maar eens zon ding voor minder dan 499 eu...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
BenM

Dank je, Grom. Ja, ik heb alle condensatoren in de voeding bemeten, maar die lijken allemaal OK te zijn. Ik heb geprobeerd de videokopjes nog een keer dronken te voeren met een koffiefilter, nat gemaakt met alcohol, maar dat gaf slecht een kleine (bijna niet merkbare) verbetering. Er kwam nog wel wat zwart van de videokopjes af.Deze N1512 komt van een school en ik vermoed dat die sinds begin jaren '80 niet meer gebruikt is. De band, die er nog in zat, is de opname in het filmpje, school-TV uit ik dacht 1979.

Ik heb ook nog zo'n Cleaning Cassette. Die heb ik ff laten draaien, maar gaf ook geen echte verbetering. Het zwart zit waarschijnlijk hard vastgekoekt. De rest van de kop heb ik verder wel schoon genoeg om er een normaal beeld uit te krijgen. Hopelijk kan Marcel nog wat licht op dit probleem werpen.

Deze aanschaf was inderdaad wel een mazzeltje, de advertentie heeft ruim een week op MP gestaan en de man van de bekende "winkel" was de enige, die ook geboden heeft.
Marcel1968
Contacteer:

Beeld lijkt inderdaad op een versleten kop als deze na goed schoonmaken geen verbetering geeft.
Met scoop zal je maar één frame zien, koppen zitten in serie, dus geen probleem in de kopversterker als één frame goed beeld geeft.
Anders even de koptrommels omwisselen uit de goed werkende, dan heb je duidelijkheid.
http://www.marcelstvmuseum.com/ MFB's 532, 541, 544, 567 en 545
BenM

Dank je, Marcel. Ik zal in ieder geval de scoop er even aanhangen om de frames te bekijken en daarna een andere kop plaatsen om te kijken of dat er beter uitziet.

Ik had altijd begrepen dat de N1512 in principe hetzelfde is als de N1502, afgezien van de video-uitgang, maar ik heb 't idee dat de N1512 toch een veel stabieler beeld geeft dan de N1502. Maar dat kan ook te maken hebben met welke "updates" in het apparaat zijn verwerkt. Zelfs deze geeft, ondanks de enorme beeldstoring, toch nog een redelijk stabiel beeld (mogelijk ook dankzij de TBC).

Ik heb ook gemerkt dat een capstansnaar van 2.3mm dik een stuk beter "spoelt" (zowel voor als achteruit) dan de dunnere snaar, die ik in 't verleden bij het setje nieuwe snaren had gekregen.
gromsound
Contacteer:

Ik had altijd begrepen dat de N1512 in principe hetzelfde is als de N1502, afgezien van de video-uitgang,
dat klopt (plus een av in kanaal op de tuner) zie manual. alleen de n1520 heeft toegevoegde beelverbeterschakelingen tov de huiskamerversie.

er kunnen na decennia slijtage en veroudering natuurlijk exemplarische verschillen optreden in beeldkwaliteit. je kan nu eenmaal geen fabrieksnieuwe machines meer vergelijken.

kop vinden wordt lastig, het zal wel een hele sloopmachine worden in dat geval. n1500 1501 1502 1512 allemaal dezelfde uitwisselbare koptrommel. van de eerste twee duiken nog wel eens total loss gedraaide apparaten op.
BenM

Dank je, Grom. Er is hoop....

Ik ben vanmorgen wat aan 't meten geweest en zag dat het signaal van 't ene kopje veel zwakker was dan van 't andere, maar soms ook weer niet. Ik heb wat oude3re en slechtere banden een tijdje laten draaien en op een gegeven moment was het midden van 't beeld zo goed als storingsvrij. Op jouw advies, Grom, laat ik 'm nog maar wat meer uren doorlopen om te kijken of het beeld dan toch nog beter wordt. Ik zal ook m'n Llowa macrolens 's op 't fototoestel zetten om te proberen een foto van de kopjes te maken met een vergroting tot 5x te proberen ze op de gevoelige plaat vast te leggen.

Update : de detail opname van de huidige stand van de videokopjes (waar de zwarte laag aan de zijkanten al wat begint te slijten).

Afbeelding

Hier kun je 'm nog groter zien :
f2ride2001

alleen al voor de foto verdien je een TIEN met een griffel :clap: :clap:
Will
Donateur
Contacteer:

Da's nog eens wat anders dan die mavica postzegels.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
BenM

Bedankt voor de reacties op de foto.

Ik ben er inmiddels achter dat ik bij bepaalde banden een storingsvrij beeld heb, dat wel wat (verticaal) staat te "springen". Bij andere banden komt er amper kleur op het beeld en zit er veel storing in. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de magnetische sterkte van het signaal op de band. Ik draai nog ff door :wink:
Wilfred
Contacteer:

Goedemorgen,

Een mooi project hoor, ik blijf het bijzonder vinden dat bij deze banden de schotels boven elkaar zitten. Het zijn wel betrouwbare apparaten.

Het lijkt inderdaad of dat 1 kopje niet meer mee doet, vuil kan hardnekkig zijn, hoewel de foto’s eigenlijk wel duidelijk zijn.

Heb je van beide recorders de koppen al verwisseld?
Als het probleem dan meeverhuisd dan weet je het zeker.

Succes

Wilfred
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

ik denk dat ie er maar 1 heeft anders was die wisseltest al gedaan.

het vuil op de randjes kan ook effect hebben op het bandcontact midden op de kopjes waar de leesspleet zit. het spul steekt heel iets uit tov het (luchtlager) trommelvlak dus drukt in feite een bultje in de tape. met extra vuil op de randjes loopt de band dan net niet lekker op de kopspleet. hoe stugger de band (ouwe ferroteep) des te slechter het contact. ik vermoed dat de dunste versie (basf LVC150) nu het beste beeld geeft.

mooi door laten draaien het slijt er wel een keer vanaf. tussentijds wellicht weer eens verzuipen in jonge klare :lol:
ik kreeg een keer een n1702 die ook een jaartje of 30 had stilgestaan, zelfde effect het kwam gelukkig vanzelf goed. ding loopt hier nog steeds als eerste keus vcr-lp 8)

overigens elektronisch zijn de -Philips- VCRs wel betrouwbaar maar mechanisch is een heel ander verhaal. die brakke coax cassettes willen maar al te graag vastlopen wat andere systemen vrijwel nooit doen. de wet van de remmende voorsprong (eerste huiskamer cassettevideo in 1972).
Wilfred
Contacteer:

Huh?
Hij begint zijn verhaal met twee van de kringloop :think:
8) Eigenwijs is ook wijs
Plaats reactie