Perpetuum Ebner HSV20 buizenversterker

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Vuursteen
Donateur

Will schreef: 18 apr 2024, 20:34 groen (boven): 0V, Aan/Uit op het frontpaneel
groen (midden): 110V
rood (onder): 220V

Groen en Rood zouden naar de spanningskiezer moeten gaan volgens het schema,
Blauw is centraal contact op de spanningskiezer en komt uit op de Aan/Uit op het frontpaneel
220110.png
Ik heb het schema gecheckt en inderdaad het klopt helemaal.

V.w.b. de weerstandsmetingen:
Tussen rood en groen (midden): 11Ohm
Tussen Groen (midden) en groen (boven): 16Ohm.

Weerstand op de secundaire: De "hoge spanning" heeft een weerstand van 65 Ohm. Die van het lampje heeft een weerstand van 0,16 Ohm.
Laatst gewijzigd door Vuursteen op 19 apr 2024, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is macht, kennis delen is kracht
Vuursteen
Donateur

Probleem is opgelost. Alles doet het. Als ik vertel wat ik voor doms heb gedaan dan word ik waarschijnlijk uit dit forum verbannen :mrgreen:

Nu is het zaak de componenten schoon te maken (zonder deze te beschadigen). Ik wil eigenlijk alles eruit halen en goed documenteren en dan schoongemaakt weer inbouwen.

Ik heb begrepen dat er geen MC phono ingang inzit, dus zal ik daar iets op moeten verzinnen. het mooiste is een phono voorversterkertje te bouwen (bij voorkeur met buizen). En is het mogelijk er een hoofdtelefoonaansluiting in te bouwen?

Gr Jürgen
Will
Donateur
Contacteer:

Vuursteen schreef: 19 apr 2024, 15:55 Probleem is opgelost. Alles doet het. Als ik vertel wat ik voor doms heb gedaan dan word ik waarschijnlijk uit dit forum verbannen :mrgreen:

Absoluut niet, want van fouten kan iedereen leren. Ook als ze door iemand anders gemaakt zijn.
Dus graag een "verslagje" :wink:

Tips:
- kijk uit met schoonmaken. De tekst veeg je zo van de buizen af.
- de netzekering moet 250mA zijn voor 220V (schema)
- ik zag dat de "radio" ingang niet bedraad is volgens de (latere DIN) standaard. Het schema zegt wat anders dan de tekst in de gebruiksaanwijzing. Het kan dus dat die ingang niet lijkt te werken. In het begin deed iedereen maar wat met die DIN stekkers, de "standaard" kwam wat later.
- ga geen condensatoren vervangen. De kans op brom vanuit het net of kapotte printplaten is bijzonder groot. Zie mijn tagline!

Ik zal in het schema nog eens naar de PU ingang kijken. Het kan best dat die niet gevoelig genoeg is voor MD.
Edit: ja in de handleiding staat dat je voor MD elementen een extra RIAA voorversterker nodig hebt.

Voor de rest vind ik dat je dergelijke apparaten zoveel mogelijk origineel moet laten en alle "moderne" extra's er dan maar los moet aanhangen. Maar goed het is jouw apparaat, dus we lezen hier wel wat er weer mis gegaan is bij het modificeren :mrgreen:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Vuursteen schreef: 19 apr 2024, 15:55 Probleem is opgelost. Alles doet het. Als ik vertel wat ik voor doms heb gedaan dan word ik waarschijnlijk uit dit forum verbannen :mrgreen:
Welnee. Zie de blamage die ik zelf heb veroorzaakt.

Koptelefoon is simpelweg een weerstand van 330R/1W over de luidsprekerklemmen aansluiten. Let wel op dat de buizen bedrijf met een hoogohmige belasting meestal niet erg op prijs stellen. Dummyload is dan aan te raden. Phono preamps kan je helemaal op losgaan. Buis, tor, opamp...

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Vuursteen
Donateur

Will schreef: 19 apr 2024, 16:30 Voor de rest vind ik dat je dergelijke apparaten zoveel mogelijk origineel moet laten en alle "moderne" extra's er dan maar los moet aanhangen.
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens! Al heb ik de neiging om vaak bij houten omkastingen zelf een kopie te maken, omdat deze omkastingen vaak gemaakt zijn van fineer waar beschadigingen aan zitten. Het electronische gedeelte wil ik zo veel mogelijk origineel houden. Wellicht dat ik er een LED lampje in prak (want het E10 lampje ontbreekt).

Nu komt de blamage: ik heb de stekker verkeerd aangesloten, stom stom stom. I.p.v. de grijs en rood aan te sluiten heb ik grijs en zwart aangesloten. :oops: :oops: :oops: Dat ik dat niet eerder heb opgemerkt!

Er zitten aardig wat bakelieten onderdelen in, die niet compatibel zijn met Isopropylalcohol. Hoe zit dat met die potmeters, schakelaars en die printplaten, zou dat bestand zijn tegen IPA?
Regenpak schreef: 19 apr 2024, 16:47 Koptelefoon is simpelweg een weerstand van 330R/1W over de luidsprekerklemmen aansluiten. Let wel op dat de buizen bedrijf met een hoogohmige belasting meestal niet erg op prijs stellen. Dummyload is dan aan te raden. Phono preamps kan je helemaal op losgaan. Buis, tor, opamp...
Tjerk
Als ik luie sprekers :mrgreen: aan sluit, hoeft daar toch geen dummyload tussen?
Will
Donateur
Contacteer:

Vuursteen schreef: 19 apr 2024, 18:15 ik heb de stekker verkeerd aangesloten, stom stom stom. I.p.v. de grijs en rood aan te sluiten heb ik grijs en zwart aangesloten.
De eerste die hier nog nooit een (achteraf stomme) fout heeft gemaakt, heeft nog nooit wat gedaan.

Maar even terzake: ik zie op de foto vanaf de netschakelaar een grijze en zwarte draad vertrekken, dan moeten die toch in het netsnoer aankomen?
En ik zie rode draden aan het chassis!
Ik zou de zaak toch maar nalopen. Die rode draad, als die aan de kast hangt ben je straks blij met je aardlekschakelaars :o

Karsten

Ik ben wel eens in een oud studentenhuis rood als fase tegengekomen in de muur. :whistle:
Daarnaast zijn in buizenland niet alle apparaten dubbel geïsoleerd :!:
Meten is weten en weten wat je meet.
Will
Donateur
Contacteer:

Karsten schreef: 19 apr 2024, 19:22 Ik ben wel eens in een oud studentenhuis rood als fase tegengekomen in de muur. :whistle:
Dat was dan oud én fout. (Groen was de fase, rood nul)

Vuursteen
Donateur

Will schreef: 19 apr 2024, 18:21
Vuursteen schreef: 19 apr 2024, 18:15 ik heb de stekker verkeerd aangesloten, stom stom stom. I.p.v. de grijs en rood aan te sluiten heb ik grijs en zwart aangesloten.
De eerste die hier nog nooit een (achteraf stomme) fout heeft gemaakt, heeft nog nooit wat gedaan.

Maar even terzake: ik zie op de foto vanaf de netschakelaar een grijze en zwarte draad vertrekken, dan moeten die toch in het netsnoer aankomen?
En ik zie rode draden aan het chassis!
Ik zou de zaak toch maar nalopen. Die rode draad, als die aan de kast hangt ben je straks blij met je aardlekschakelaars :o
Sorry het is net andersom. Ik had grijs en rood aangesloten maar dat moest grijs en zwart zijn wat het nu wel is.
Will
Donateur
Contacteer:

Dan heb je heel veel geluk gehad. Je had het chassis met de netspanning verbonden.

In het gunstigste geval had de aardlek de zaak uitgeschakeld als je de stekker zo had ingestoken dat de rode draad met de fase verbonden werd en je had het chassis vastgepakt.
In het andere geval had je een flinke optater gekregen.
In het slechtste geval hadden we een forumlid minder gehad.

Vuursteen
Donateur

Dat realiseer ik me nu ook. Ik heb vandaag veel geluk gehad. Nu snap ik waarom ik wat heb gemeten. :roll:

Zit er in die potmeters en schakelaars bakeliet verwerkt ivm ipa?

Gr Jürgen
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Vuursteen schreef: 19 apr 2024, 18:15Er zitten aardig wat bakelieten onderdelen in, die niet compatibel zijn met Isopropylalcohol. Hoe zit dat met die potmeters, schakelaars en die printplaten, zou dat bestand zijn tegen IPA?
Doorgaans zijn die met pertinax gemaakt. Dat kan tegen IPA, gebruik het daar ook vaak genoeg. Ik weet overigens niet in hoeverre bakeliet wordt aangetast door IPA. Volgens mij kan het daar ook gewoon tegen.
Vuursteen schreef: 19 apr 2024, 18:15 Als ik luie sprekers :mrgreen: aan sluit, hoeft daar toch geen dummyload tussen?
Nee, want dat is dan al je load (belasting) dus een dummy (vervanger) is dan niet meer nodig. De ECLL800 zal dan helemaal heppiedepeppie zijn.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Vuursteen
Donateur

Alhoewel IPA en "gewone" ethanol blijkbaar Pertinax en Bakeliet (chemisch zijn deze gelijk) niet aantasten, staat dat niet zo te boek op internep :D. Dit zal komen omdat Pertinax en bakeliet zelf ook een alcoholgroep bevatten in het molecuul, dus dat kan een interactie ondergaan misschien bij langdurig contact. Ik test dat nog wel uit op een plaatje Pertinax. :geek: Vooralsnog geen zorgen maken :eusa-whistle:
Will
Donateur
Contacteer:

Ik zou hem gewoon schoonmaken met stofzuiger en kwast. Als je een compressor hebt kan dat de zaak nog wat extra helpen.

Voor de rest zou ik het zo laten, al helemaal als potmeters en schakelaars niet kraken.

Als je hem helemaal uit elkaar gaat halen om “perfect” schoon te maken dan zie ik de bui al hangen en wordt dit topic de (on-)nodige pagina’s langer. :hand:

Maar goed, doe wat je wilt. Het is jouw speeltje en nu werkt hij nog…

Vuursteen
Donateur

Will schreef: 20 apr 2024, 08:35 Ik zou hem gewoon schoonmaken met stofzuiger en kwast. Als je een compressor hebt kan dat de zaak nog wat extra helpen.

Voor de rest zou ik het zo laten, al helemaal als potmeters en schakelaars niet kraken.

Als je hem helemaal uit elkaar gaat halen om “perfect” schoon te maken dan zie ik de bui al hangen en wordt dit topic de (on-)nodige pagina’s langer. :hand:

Maar goed, doe wat je wilt. Het is jouw speeltje en nu werkt hij nog…
De versterker ziet er heel vet uit. Het lijkt wel of ie boven een frietpan heeft gestaan. :mrgreen: Dat zal moeilijk worden om enkel met kwastje en compressor te werken. Maar ik ga het schoonmaken met beleid en op mijn gemak.
Plaats reactie