Perpetuum Ebner HSV20 buizenversterker

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Vuursteen
Donateur

Is het verstandig de versterker te aarden? De rode ader vanuit het aansluitsnoer is gekoppeld aan de printplaten en aan het middelste aansluitpunt van de secundaire kant van de trafo in het bijzonder dat van het lampje ?
Kennis is macht, kennis delen is kracht
Will
Donateur
Contacteer:

Wat versta je onder aarden?

De rode draad die via het netsnoer naar de stekker gaat is bedoeld om op de aarde in de stekker aan te sluiten.

Steek je die stekker in een geaard stopcontact, dan is de kast daardoor geaard. Op een ongeaard stopcontact is er niks aan de hand en hoef je ook niets extra's te doen.
Ik neem aan dat je in de meterkast (een) 30mA aardlekschakelaar(s) hebt, dan is het altijd beveiligd tegen fouten (of stommiteiten :wink: ) in een apparaat.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Vuursteen
Donateur

Will schreef: 20 apr 2024, 18:59 Wat versta je onder aarden?

De rode draad die via het netsnoer naar de stekker gaat is bedoeld om op de aarde in de stekker aan te sluiten.

Steek je die stekker in een geaard stopcontact, dan is de kast daardoor geaard. Op een ongeaard stopcontact is er niks aan de hand en hoef je ook niets extra's te doen.
Ik neem aan dat je in de meterkast (een) 30mA aardlekschakelaar(s) hebt, dan is het altijd beveiligd tegen fouten (of stommiteiten :wink: ) in een apparaat.
Ik heb een geaard stopcontact in de ruimte waar ik de versterker neer ga zetten. Ik heb in de foto even aangegeven waar het om gaat. Achterliggende gedachte van deze vraag is dat ik me niet zeker van ben of de versterker gezien zijn leeftijd destijds met een geaarde stekker is afgeleverd. Vermoeden is wel dat het lichtnetsnoer (3 aderig) origineel is. De stekker die er aan vastzat was geen geaarde stekker (was kapot) maar kan er later aangezet zijn.

Is het aan te bevelen bij het schoonmaken de buizen eruit te halen, of loop ik dan risico dat er een pootje afbreekt, gezien de leeftijd van dat spul?
Bijlagen
HSV20 rood draadje.jpg
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Vuursteen schreef: 21 apr 2024, 07:37 Is het aan te bevelen bij het schoonmaken de buizen eruit te halen, of loop ik dan risico dat er een pootje afbreekt, gezien de leeftijd van dat spul?
Welnee, die kunnen best wat hebben. Wees wel héél voorzichtig met de witte belettering want die veeg je er zó af. Dat zei (ik meen) Will hierboven ook al. Gewoon met een droog doekje het ergste vuil eraf vegen om de letters heen. Vervolgens met beleid weer terugprikken.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Will
Donateur
Contacteer:

Vuursteen schreef: 21 apr 2024, 07:37 Achterliggende gedachte van deze vraag is dat ik me niet zeker van ben of de versterker gezien zijn leeftijd destijds met een geaarde stekker is afgeleverd. Vermoeden is wel dat het lichtnetsnoer (3 aderig) origineel is. De stekker die er aan vastzat was geen geaarde stekker (was kapot) maar kan er later aangezet zijn.
In het schema staat (zeer symbolisch) een geaarde stekker en aangezien de kast van metaal is en het aansluitsnoer 3 aderig is, kun je ervan uitgaan dat dit nog origineel is. En er een geaarde stekker aan hoort.

Ik zou er nu ook zeker weer een geaarde stekker aan zetten. De rode draad in het aansluitsnoer zet je op de aarde in de stekker. Zo staat het ook in het schema. Verder niks wijzigen aan de bedrading in de versterker.

Vuursteen
Donateur

Will schreef: 21 apr 2024, 11:04
Vuursteen schreef: 21 apr 2024, 07:37 Achterliggende gedachte van deze vraag is dat ik me niet zeker van ben of de versterker gezien zijn leeftijd destijds met een geaarde stekker is afgeleverd. Vermoeden is wel dat het lichtnetsnoer (3 aderig) origineel is. De stekker die er aan vastzat was geen geaarde stekker (was kapot) maar kan er later aangezet zijn.
In het schema staat (zeer symbolisch) een geaarde stekker en aangezien de kast van metaal is en het aansluitsnoer 3 aderig is, kun je ervan uitgaan dat dit nog origineel is. En er een geaarde stekker aan hoort.

Ik zou er nu ook zeker weer een geaarde stekker aan zetten. De rode draad in het aansluitsnoer zet je op de aarde in de stekker. Zo staat het ook in het schema. Verder niks wijzigen aan de bedrading in de versterker.
Ik heb inmiddels de versterker schoongemaakt, er een TR0,16A (een F0,25 lag niet in bakje) zekering in geplaatst en de stekker geaard. Hij speelt als een zonnetje. Nu nog de houten omkasting licht opschuren en daarna voorzien van hardwax (of iets dergelijks). Hij speelt fantastisch! Dank allemaal voor jullie advies :handgestures-thumbsup:
Will
Donateur
Contacteer:

Er moet een trage (T) zekering in en geen F (snel). Een snelle zekering kan niet tegen het inschakelen van de trafo en begeeft het bij inschakelen.
Een TR zekering ken ik niet, waarschijnlijk is het een T. Ik zie bij opdringerige webwinkels dat ze TR zekeringen verkopen, zonder merk en datablad.

160mA T zal ook wel een hele tijd goed gaan.

Vuursteen
Donateur

160mA was kennelijk te weinig. De volgende dag toen ik de versterker wilde aanzetten kwam ik er achter dat de zekering was doorgebrand. Ik heb er voorlopig even een 0,4A ingezet. Inmiddels heb ik nog een mooi origineel Dual TVV46 platenvoorversterkertje gevonden en inmiddels ook al uitgetest. Top! TVV46's nabouw worden ook aangeboden op Alieexpress :shock:
Plaats reactie