Fun met een Ynos STR-DE545

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tittah
Donateur

Begin deze week heb ik een defecte Ynos STR-DE545 meegekregen toen ik een set 22AH467 ging ophalen. Enkel het rechterkanaal en de center deden het nog. Dat leek mij een goede kandidaat om eens wat in te gaan rommelen.

Op YT zijn genoeg filmpjes te vinden over Ynos ivm de slechte staat van solderingen in de buurt van de componenten die heet worden tijdens operatie. En dat was bij deze versterker niet anders. IC701 en IC702 flapperden heen en weer als er een briesje passeerde. En ook de spanningsregelaars IC802, IC803 en IC806 stonden te wiebelen. En verder nog heel veel verbindingen waar je duidelijk kon zien dat de (loodvrije) soldeertin moe begint te worden (bv van de relais).

Ik heb ontdekt dat ik het erg zen vind om slechte verbindingen op te sporen en opnieuw soldeertin toe te voegen. En ik heb ook ontdekt dat een soldeerpunt hierdoor kan verslijten :) .

Ik dacht bij mezelf: stel je voor dat alle problemen hiermee opgelost zijn. Maar dat was buiten een beginnersfout gerekend. Eigenlijk 2 beginnersfouten :roll: . De eerste was dat ik onvoldoende nacontrole had gedaan op de nieuwe solderingen. En er was er eentje niet goed en die maakte sluiting met een ander eilandje. De tweede was dat ik in mijn enthousiasme vergeten was om de DBT aan te sluiten :oops: . Gevolg was dat de relais tac-tac-tac deed en de fuse een lichtshow opvoerde... Het herstellen van de sluiting was uiteraard niet voldoende om het probleem op te lossen. De relais van de versterker blijft klikken. Er is dus nog meer aan de hand.

Ik heb dan met de DMM in de diodestand alle eindtorren nagelopen en de 2 die verdacht waren er uit gesoldeerd: Q653 (MN2488) en Q654 (MP1620). Beiden geven een spanning van 0 volt tussen collector en emitter terwijl dat 'OL' zou moeten geven (maar ik zou het niet erg vinden indien iemand dat nog kan bevestigen). De emitterweerstanden meten allemaal ok.

Nu mijn vraag. Kan ik de plaatsen waar Q653/Q654 zaten, leeg laten om verder te testen?
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Tittah schreef: 23 apr 2024, 20:44Nu mijn vraag. Kan ik de plaatsen waar Q653/Q654 zaten, leeg laten om verder te testen?
Nee. Als je de luie methode wilt doen moet je het goed doen. Zonder eindtorren geen terugkoppeling dus die moet worden hersteld. Dat doe je door van één van de eindtorren het basis- en emittereilandje de verbinden. De andere blijft dus open.

Verder denk ik dat je relais aan het klikken is geslagen vanwege kortsluiting van de voeding. Die vindt dat niet leuk. De oorzaak van die kortsluiting heb je ook al gevonden dus dat scheelt alweer.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Tittah
Donateur

Regenpak schreef: 23 apr 2024, 22:00 De oorzaak van die kortsluiting heb je ook al gevonden dus dat scheelt alweer.
Hmm, niet helemaal blijkbaar. Luie methode toegepast maar de relais blijft klikken. Morgen maar wat verder meten. Ik vermoed dat ik in de buurt van de kapotte eindtorren moet beginnen zoeken? Wat zijn de verdachte componenten? Enkel de transistors of ook weerstanden en condensatoren?
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Tittah schreef: 24 apr 2024, 20:16Wat zijn de verdachte componenten?
Kan van alles zijn. Dat klikkende relais vind ik ook raar want er zit gewoon een blikpakkettrafo in. Voedingsspanning goed?

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Tittah
Donateur

Regenpak schreef: 24 apr 2024, 20:38 Voedingsspanning goed?
Nog niet veel kunnen doen, druk-druk-druk.

De spanning na Q951 meet 5,6V en is dus ok. Wanneer ik het main board volledig losmaak en het apparaat aanschakel, komt relais Q901 in. Dat is dus ok.

Met de andere spanningen heb ik wat meer problemen. Net nu ik min of meer doorhad hoe Philips dit documenteert, weet ik het voor deze Ynos niet. Zijn er testpunten beschikbaar (ik kan ze niet vinden :roll: ) of meet ik gewoon direct aan de onderkant van de print rechtstreeks op de verschillende voltregelaars (IC801 tot IC807 en Q801)?

Er staat wel een print op de onderkant van de print die mij doet vermoeden dat dit over testpunten gaat, maar die kan ik niet goed interpreteren.

IMG_6378.jpg
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Tittah schreef: 27 apr 2024, 12:06maar die kan ik niet goed interpreteren
Het is een geheugensteuntje. Met de layout van de service doc is de loop van de voedingsspanningen te volgen. Wat ik altijd doe is zowel het schema als de layout op mijn lappie openen en dan tussen beide schermen te alt-tabben. Eigenlijk krek hetzelfde als vroegâh.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Tittah
Donateur

Ik heb wat kunnen meten. Versterker in de DBT. Bij aanschakelen hoor ik een drietal kliks waarbij de DBT even oplicht. Daarna blijven de relais stil en blijft het licht uit.

Voor B+ meet ik 40,8V en voor B- meet ik 61,8V. Moet dit niet symmetrisch zijn?

Op de spanningsregelaars voor +5V krijg ik slechts 1,7V binnen. Ik heb de gelijkrichter (D820 tot D823) gemeten en meet onderstaande spanningen:
Scherm­afbeelding 2024-04-28 om 16.49.19.png
Dat is dus niet goed. Of is die asymetrische B+ en B- hiervan de oorzaak?
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Tittah schreef: 28 apr 2024, 17:03Dat is dus niet goed. Of is die asymetrische B+ en B- hiervan de oorzaak?
Dat is zeker niet goed. Je meet niet naar massa want de twee wisselspanningen moeten nul volt DC zijn. En B+/- moeten inderdaad symmetrisch zijn. Zie ook blokschema op pagina 9.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Tittah
Donateur

Regenpak schreef: 28 apr 2024, 17:29 Je meet niet naar massa want de twee wisselspanningen moeten nul volt DC zijn.
Juist ja. Op D802 meet ik 35,3 VAC op de ingang en -50,4 en +40,5 VDC op de uitgang. Op de twee middelste pennen meet ik -5,4VDC. Dat betekent dat ik een massaprobleem heb? En is dat dan ook de oorzaak van de asymmetrische spanning? Of is de voeding kaduuk?
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Tittah schreef: 29 apr 2024, 22:00Of is de voeding kaduuk?
Er komt spanning uit dus stukkend is-ie niet. Kijk eens goed naar alle massapunten rond de trafo.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Tittah
Donateur

Regenpak schreef: 29 apr 2024, 22:44 Kijk eens goed naar alle massapunten rond de trafo.
De positieve pool van C804 en de negatieve pool van C803 zou aan de massa moeten liggen via TP101. Wat/waar is TP101?

Scherm­afbeelding 2024-04-30 om 00.07.31.png
Scherm­afbeelding 2024-04-30 om 00.07.31.png (6.77 KiB) 933 keer bekeken
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Tittah schreef: 30 apr 2024, 00:11Wat/waar is TP101?
Voor u een vraag, voor mij ook. De PDF is weliswaar doorzoekbaar maar niet op schemaniveau. Ik denk dat Ynos wil aangeven dat alles naar massa gemeten dient te worden. De minpool van C803 is kennelijk daarvoor de referentie. Op de layout kan ik TP101 niet terugvinden.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie