Philips Aristona Stereo Amplifier 5521, gekraak linker kanaal PU.

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ivova

Ik heb een Philips Aristona Stereo Amplifier 5521. Sinds kort hoor ik een heel vreemde, luide kraak. Alleen op de linker speaker. Ik heb hier een geluidsopname van, mocht iemand benieuwd zijn.

Die kraak komt alleen voor als ik het PU-kanaal gebruik. Bij AUX of iets anders is er helemaal niets aan de hand. Ik heb de versterker al eens bij een electronica-reparateur langs gebracht, maar die kwam niet verder dan de conclusie dat de PU-ingang heel gevoelig is (afgesteld), dus daarom een vreemde kraak geeft. Hij kon het echter niet oplossen.

Een bevriende geluidsman vermoedde op basis van de geluidsopname een lekke condensator.

Weet iemand wat ik hiermee kan? Of aan wie zou ik deze versterker kunnen toevertrouwen om te kijken of het gerepareerd kan worden?

Groeten,
Ivo
Utrecht
Regenpak
Donateur
Contacteer:

ivova schreef: 24 apr 2024, 10:48Een bevriende geluidsman vermoedde op basis van de geluidsopname een lekke condensator.
Stop die opname eens in een ZIP file en post hem hier. Condensatoren leveren zelden gekraak op, dat zijn meestal torren. Hoewel ik zelluf niet zo van de grammelefoonplatenspelers ben wil ik eventueel wel een kijkje nemen. Zal de doc er eens bijhalen. Wat is het precieze typenummer van het typeplaatje?

Edit: AR5521. Nu nog effe het Philips equivalent want dit schema is niet op Wil's site.

Edit2: Mevrouw Tanya wel. Is de kraak ook op stand microfoon?

Edit3: Oh, Philips 22RH521 (visoog)

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Will
Donateur
Contacteer:

Op basis van meldingen uit het verleden is het meest waarschijnlijke:
- slecht contact in de PU (I) of in de MIC (II) schakelaar. De voorversterker stikt in de schakelcontacten.
- transistortje dat raar doet, BC148 is al vaker al probleemkindje gemeld.
- elco zou kunnen, maar zorgt niet snel voor gekraak, alleen als die zo lek is als een mandje. Er zit welgeteld één elco in de voorversterker. In de terugkoppeling/RIAA filter, 68uF naar massa.
IMG_3424.jpeg
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

Kraakt het ook als je geen pickup hebt aangesloten?
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
ivova

Dank voor de snelle reacties. Hier is de opname die ik heb gemaakt: https://we.tl/t-qDpv2sTThP

Het gekraak klinkt ook als de platenspeler niet is ingeprikt, dus als de PU-ingang onbezet is. Maar degene die er eerder naar keek viel het op dat het gekraak begint / versterkt wordt als je (met je vinger) aan de ingang zelf zit. Hij dacht daarom dat het misschien ging om een te gevoelige ingang?

Kan het misschien ook nog een aarde-probleem zijn? Ik weet een beetje van audio en ik vind dit ergens ook klinken als energie die niet weg kan.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

ivova schreef: 25 apr 2024, 19:03Ik weet een beetje van audio en ik vind dit ergens ook klinken als energie die niet weg kan.
Klopt, van een PN overgang.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
ivova

Is dit te repareren / weet iemand hier wie dit zou kunnen repareren? Dank!
Regenpak
Donateur
Contacteer:

ivova schreef: 26 apr 2024, 11:04 Is dit te repareren/weet iemand hier wie dit zou kunnen repareren? Dank!
Ja/ja. Zie hierboven.

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Plaats reactie